Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Grävaggregat till 40 hk traktor

42 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

traktorz (trådstartaren)

#1 » 20:00:29, 18-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har nu haft vår Foton FT404 traktor i 10 månader och kört den i närmare 80 timmar. Vi har haft mycket nytta av frontlastaren med den stora skopan, men även kunnat koppla till en timmervagn med elvinsch för kranen. En gammal grålleplog passade också i trepunktsfästet. Just nu funderar vi dessutom på ett grävaggregat till vår traktor, för att enkelt kunna byta vägtrummor och underhålla en avverkningsväg. Har vi väl ett grävaggregat, finner vi säkert fler användningstillfällen också.

Vi kollade först hos Kellfri, som ju sålt traktorn till oss. Tycker dock att deras [url=http://www.kellfri.se/se/pdf/Grävaggregat_SV.pdf]LW09 Grävaggregat (Pris: 29900kr)[/url] är för stort för vår traktor, speciellt som det också rekommederas för 50 hk och uppåt.

Vi har också kikat på NorDigg Grävaggregat från Lassinantti Maskin / CG NORD AB. Här blev vi fascinerade av möjligheten med att koppla till en hydrauliskt tiltbar planeringsskopa för (4500kr+12400kr, 80cm) på ett NorDigg 70 aggregat (Pris: 37900kr). Alternativt skulle vi kunna avstå tiltfunktionen och köra med en fast planeringsskopa (4600kr, 70cm). Även en timmergrip skulle kunna kopplas till för 4800kr.

Fastän det är mycket lockande med tilt-funktionen, så drar då prislappen iväg. Vi har visserligen inte låst budgeten ännu, men funderar även på ett stramare budgetalternativ, som vårt första kliv in i grävverksamheten. I så fall, lutar det åt Diggit LW-7 från Polarprod AB. En separat hydrauloljepump för kraftuttaget ingår i priset för Diggit grävaggregaten.

Vi är intresserade av att höra andras erfarenheter av olika grävaggregat till traktorer, speciellt beträffande användande med fix alternativt tiltbar planeringsskopa.

Vår Foton FT404 traktor har två dubbla hydrauluttag med snabbkopplingar, så i princip behöver vi inte koppla till en extra hydraulpump. Vi önskar ändå höra andras synpunkter på alternativen med/utan hydraulpump på kraftuttaget.

P.S.
Jag har tränat grävteknik med TENSTAR Digger simulatorn och lyckats flytta de 11 stenarna från grusgropen och upp på ett lastbilsfalk på hyfsad tid, så jag tror att jag kommer att kunna hantera ett riktigt grävaggregat på traktorn den dagen det är dags att gräva skarpt. Jag kan rekommendera denna demo som en kul övning.
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404



traktorz (trådstartaren)

#2 » 21:26:14, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag nu har lärt mig denna nya nomenklatur, så går även funderingarna till vilka skopor som vi kan tänkas behöva. Bild 3 är den hydrauliska planeringsskopan (40 l volym) med en dubbelverkande cylinder, samt bild 4 visar den fasta planeringsskopan (50 l volym).

Bild

Layouten på grävaggregatet Diggit LW-7, i så fall det blir denna enklare variant av grävaggregat.

Bild
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404

traktorz (trådstartaren)

#3 » 23:44:18, 13-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har tittat på ytterligare ett antal intressanta grävaggregat för montering på traktorns trepunkt. Vi har fått uppfattningen att de italienska och koreanska aggregaten är bättre än de kinesiska, fast dyrare. Produktutveckling fortskrider förstås och här är ännu en kinesisk tillverkare HANMEY AGRI-MACHINERY som säljer produkter som är både CE och ISO9001 certifierade.

Det nya är att grävaggregatet från Hanmey har dels sidoförskjutbar bom, samt att bommen är svängbar halva varvet runt, 180º. Ett flertal olika skopor tillhandahålles, men däremot saknar jag möjligheten att på stickan koppla till en "tumme" till skopan, så att man dessutom får en gripmöjlighet. Fortfarande saknas även möjligheten att koppla på en tiltbar planeringsskopa, som på NorDigg grävaggregatet från Lassinantti Maskin / CG NORD AB.

Ser också att grävaggregaten kan förses med en ramförstärkning för bäraren, en s.k. "subframe", vilken bör minska risken för midjebrott på traktorn eller utmattning av topplänken för själva trepunktsfästet.

Vi har väl i princip bestämt oss för att införskaffa ett grävaggregat, men det enda vi oroar oss för är infästningen i traktorn, huruvida vi ska arrangera en montering med en "subframe".

Ref:
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404

bert

#4 » 09:39:35, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

det där hanmey aggregatet verkar ju smidigt iom där inte verkar vara grävelegant på någon av dom andra
ang extra hydralpump får du nog titta på hur många minutliter den ger och vid vilket varv och jämföra med vad traktorn ger men spontant så skulle jag säga extrapump för bra fart och ork i aggregatet
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

John-02

#5 » 18:38:25, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skulle det vara med ett beg. Mara-grävaggregat för typ Bobcat? Bygger om fästet bara så det passar på trepunktslyften, eller ännu hellre fastskruvad i ramen. Eller är ett sådant för tungt? Tror att det är lite mer grävmaskin än kinesiska... :D

Typ ett sånt här: http://www.blocket.se/blekinge/Mara_100 ... m?ca=2&w=3
Senast redigerad av John-02 19:12:18, 14-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

traktorz (trådstartaren)

#6 » 21:35:53, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

John-02 skrev:Hur skulle det vara med ett beg. Mara-grävaggregat för typ Bobcat?

Vår lilla 40hk traktor, en Foton FT404 har bara klass I trepunktsfäste, vilket medför max lyftkapacitet 6.7kN (683kg) enligt traktorns instruktionsbok.

Ett Mara 1000 enl. annonsen som väger ~750kg blir för mycket för trepunkten, men skulle nog funka med en subframe. Räckvidden och bomvändradien samt tillgång till grävelegant (lärde mig just ett nytt ord här ovan) är ju lockande. Har ju även sett hur skicklig en erfaren grävare är med ett sådant monterat på en BobCat.

Skulle nog bättre passa till en större traktor med 180º snurrsits.

Bild Tillägg efter 26 minut(er):

bert skrev:ang extra hydralpump får du nog titta på hur många minutliter den ger och vid vilket varv och jämföra med vad traktorn ger men spontant så skulle jag säga extrapump för bra fart och ork i aggregatet


Traktorn FT404 ger 22 liter/min (lifting hydraulic) alt. 50 liter/min (selector valve hydraulic) i hydraulflöde, undrar om det är för de 2 dubbla + 1 enkla lantbruksuttagen?

Hydraulpumpen CBN-E310 ger flödet 10 ml/r vid nominella 2000 rpm, vilket innebär ett flöde på 20 liter/min. Ser även att hydraulpumpen kräver åtminstone 900 rpm.

Nu säljs den extra hydraulpumpen monterad tillsammans med en växellåda för anslutning till kraftuttaget, men känner inte närmare till utväxlingen på denna?

Visst kan det vara en fördel att grävaggregatet är oberoende av traktorns hydraulsystem, men får samtidigt en högre vikt med den separata hydraultanken. Det blir förstås enklare att flytta aggregatet mellan olika bärare, eftersom olika traktorer har olika hydrauloljor i sina system som då inte behöver beblandas.

Kanske kan man köra traktorn på ett lägre varvtal med den extra pumpen, vilket skulle vara den största och ekonomiska fördelen. Man lär ju inte behöva traktorns alla fyrtio hästar för att driva pumpen.
Senast redigerad av traktorz 22:03:32, 15-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404

traktorz (trådstartaren)

#7 » 08:18:56, 28-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saknade Lassinantti Maskin, Polarprod AB, och C G Nord på utställningen, missade däremot grävaggregaten hos Möre Maskiner som ställer ut.

Kikade i alla fall på Kellfris grävaggregat, som var monterat i trepunktsfästet på en något större 70 hk traktor. Tyvärr är deras aggregat något för tungt för vår mindre 40 hk traktor, som ju bara har ett klass I trepunktsfäste. Visserligen skulle vi kunna tillverka en bärram och där hänga grävaggregatet i stället för i TPH-fästet, men lämpligare är att söka ett något mindre och mer matchande aggregat.

Mitt intryck var i alla fall att Kellfris grävaggregatet är mycket kraftigt byggt och med bra godstjocklek i bom, sticka och stödben, förutom då i själva skopan. Skoptillverkare fanns det ett flertal representerade på mässan, som dessutom har möjlighet att anpassa till godtyckligt fäste på grävstickan. Önskar förstås att dessa kinesiska grävaggregat hade ett standardiserat fäste S30-150, men det kommer kanske. Slangarnas dragning var också prydligt och skyddat dragna på det här aggregatet.

Lite akrobatik får man ägna sig åt för att kliva upp till stolen och ner igen. Ville känna på ventilpaketet och det verkade riktigt bra i hanteringen. Återstår visserligen att se hur det uppför sig under drift.

Grävaggregatet kommer med en egen pump CBN-F310 som monteras på kraftuttaget, vilken enligt ett sök på nätet visar sig ge ett deplacement på 10 ml/varv, vilket ger 20 l/min vid nominella 2000 rpm. Nominellt tryck på 20 MPa och max tryck 25 MPa (250 bar). Verkningsgraden bättre än 92% och ineffekt 9.6 kW (12.9hk).

Eftersom kraftuttaget ger 540/1000 rpm vid ca 80-90% av traktorns maxvarv (2400 rpm för vår motor), så behövs en växellåda med utväxlingen 2000/540, ~1:3.7. (Får dock passa sig att inte sätta PTO-väljaren i läge 1000, när pumpen sitter på kraftuttaget, eftersom pumpens maxvarv är 3000 rpm, vilket erhålles vid 1650 rpm på dieselmotorn, om jag räknar rätt.) Hydraulpumpen och växellådan låses med kätting och schackel för att hålla emot vridmomentet.

Grävaggregatet kommer med en egen hydraultank, med luftat lock och mätsticka. Måttade inte tanken, men en tumregel säger lika stor tank i liter som pumpens flöde per minut, så troligtvis ca 20 liter. Förmodligen sitter en metallsil i sugledningen till pumpen, men inget tankreturfilter fanns monterat. Kanske inte nödvändigt, eftersom det ju är ett slutet system.

Avslutningsvis några bilder på Kellfris grävaggregat:

Bild Bild Bild

Bild

Bild Bild Bild

Ref:
Senast redigerad av traktorz 08:44:30, 28-05-2010, redigerad totalt 3 gånger.
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404

Holger

#8 » 10:32:08, 28-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket fin redovisning! Tack för det! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

mccormic

#9 » 21:17:16, 12-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående simulatorn så har jag problem med att få den att fungera
har kört setup exe och ställt in settings men då jag startar simulatorn så säger den:
hittade ingen settings psq fil kör setup exe för att konfigurera
men i mappen för demon så finns det en fil som heter psq fil
vad är det som jag gör fel?
Senast redigerad av mccormic 09:12:41, 13-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

bert

#10 » 00:50:01, 13-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja men har du 1000rpm med på kraftuttaget med så är det ju perfekt
är ju bara och räkna ut var motorn varvar lagom för att det skall gå i 540 på tappen så får du ju en hyfsat lågt motorvarv
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mccormic

#11 » 21:00:39, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Angående simulatorn så har jag problem med att få den att fungera
har kört setup exe och ställt in settings men då jag startar simulatorn så säger den:
hittade ingen settings psq fil kör setup exe för att konfigurera
men i mappen för demon så finns det en fil som heter psq fil
vad är det som jag gör fel?


Har löst det, jag måste högerklicka på mappen demo och välja kör som administratör då går det igång.
vet inte vad jag har gjort fel då det inte startar som vanligt men det funkar och starta det då man vet om det.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

traktorz (trådstartaren)

#12 » 11:43:12, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sprillans nytt och vidareutvecklat grävaggregat sitter nu på vår traktor. Senaste designrevision daterat 26/3-2010 och med ett serienummer som visar tillverkningsdato 2010-04-05, så har det knappt hunnit med båten från Kina, förrän vi nu provat dess tänder. Lite pyssel var det allt, från att hämta och köra denna drygt 500 kg tunga och otympliga besten, till att lossa och montera ihop samt ansluta till traktorn.

Det jobbigaste var faktiskt att slå i alla Ø35mm tjocka sprintar och fästa stödbenens cylindrar i bussningarna, samt sprintarna till skopan. Allt verkar vara tillverkat med sugpassning och jag behövde lägga in några av sprintarna i frysen i hopp om att de termiska utvidgningsegenskaperna skulle hjälpa något vid monteringen. Hydraulpumpens växellåda för anslutning till kraftuttaget var också otymplig, men skall undersöka om vi kan montera den upp och ned genom att byta avluftnings- och påfyllningsbultarna.

Positivt överraskade blev vi över att till samma pris få en väsentligt förbättrad modell, dels ur operatörens säkerhetssynpunkt, dels ur stabilitet och slitage på vår traktorbärare. Vi har ju mest varit oroliga över att vår lilla 40hk-traktor skall ta ordentligt med stryk av ett grävaggregat på trepunktsfästet. Denna oro har väsentligt minskat beroende på att detta nya aggregat levereras med ett arrangemang av stabiliseringsstag, som sammankopplar grävaggregatets bottenplatta, dess övre ram med stolsfästet, traktorns toppstångsfäste samt med traktorns dragögla, utöver de traditionella lyftarmarnas kategori-1 fästen.

Sammantaget, så blir grävaggregatets infästning i traktorn mycket stumt, samt att risken för de tidigare rapporterade olyckorna med de första generationerna av grävaggregat har minimerats.
Bild

Bild på stabiliseringsfästet.
Bild

Avslutningsvis kan jag tillägga att våra övningar med TENSTAR Digger simulatorn har varit nyttiga för att träna in var kontrollerna för bom, sticka och skopa sitter. Jag har i stort sett kört bara på traktorns tomgång + lite varv hittills. Allt har fungerat jämnt och lugnt hittills. Skall varva upp traktorn så småningom och se hur uppträdandet blir med ökat flöde från pumpen.

Bild på vår Foton FT404 traktor med det nya LW-7U11 grävaggregatet från den jungfrueliga grävningen.
Bild
Senast redigerad av traktorz 12:28:00, 18-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404

traktorz (trådstartaren)

#13 » 20:45:41, 20-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårt nya grävaggregat för trepunktsfästet har ett felkopplat ventilpaket enligt lokal expertis. Någon sade oss att det är en amerikansk layout på ventilpaketet, något som intuitivt verkar bakvänt för oss Europeer. Både jag och brorsan hade initialt svårigheter att komma överens med uppträdandet hos aggregatet (trots simulatorträningen), vilket vi skyller på det ologiska utförandet.

Innan vi visste ordet av, så hade den lokala grävexpertisen öppnat locket till ventilpaketet och skiftat slangarna för bommen för att erhålla en mer Europeisk standard i uppträdandet. Kul var det också att se en erfaren grävare spaka vårt aggregat, samt att höra expertomdömet om att aggregatets hydraulik-uppträdande var gott. Det lever vi länge på. :grin:

Bild på ventilpaketets konfiguration innan vår modifiering för bommen:
Bild
Originalets URL: http://mynetimages.com/bb94caae90_th.gif
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404

ja-bond77

#14 » 21:17:53, 20-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på de kryssformade urtagen i kåpan, går det inte t ex att köra skopbryten in och lyfta bommen samtidigt? :uupps:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Fredrik_

#15 » 21:29:54, 20-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke också..
Men.. 'Man kan göra så, men det är inte lätt..' :grin:
Får fila lite!!
Kanske inte oljan räcker till? Flödet alltså..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se