Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Slagklippare till minigrävare

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Ors-64 (trådstartaren)

#1 » 00:04:48, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, är det någon som använder, eller vet något om denna slagklippare http://www.rcholmshop.se/lantbruksmaski ... -80cm.html Är inte ute efter att kunna röja sly, bara att hålla efter kanter, diken och slänter från gräs. Priset på denna är ju rätt tilltalande, problemet är att RC Holm inte har något broschyr, datablad, eller någon ytterligare information om klippare. Tycker det är lite svagt av en leverantör. tänkte köra den med en 4 tons grävare.

Gott Nytt År alla!
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6



bert

#2 » 00:08:13, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du flöde så det räcker?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Ors-64 (trådstartaren)

#3 » 00:21:42, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 42 lit/min. Problemet är att leverantören inte kan svara på vilket flöde man behöver, svarar 2 det funkar nog bra"
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6

stegmaster

#4 » 02:19:06, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte funderat på samma som min då?? :???:
Halva priset, dessutan kan man larva och köra bom/arm samtidig som aggregatet snurrar.
Dessutan 120cm med hammerslagor som gir finare resultat på gräsområdet. Klarer sly upp til ca 3cm diam.
Grävaren kan ju köras i prisnipp på tomgång och dessa Honda moterer er riktig så bränslesnåla, så tror inte det totala forbruket er spesielt större enn om jag skulle tokvarva med en hydraulisk variant.
Det enda jag angrer, er jag inte gjordet et flytfäste istället för som nu med grinden direkt svetsat på klippen, så hadde man inte behövt at vara så noga med att jusera höjden hele tiden om det er ojamt.

Enda näckdelen er ju at man inte kan köra 90 grader lutningar, men ganska brant om det inte er nån längre tid.
Filmen er från första testen jag gjordet så det går inte så snabbt direkt.(för mot slutet av filmen. :mrgreen: )

https://www.youtube.com/watch?v=gfmeyt3a7Fg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

tullaren

#5 » 02:56:21, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

gå in och kolla på denna länk https://www.youtube.com/watch?v=saHdmydDbtQ
en släkting som har detta agg på denna maskin
har du några frågor pm a flisnisse som är medlem här på maskinisten.
ett tag mitt i filmen så e han en jäkel på köra :lmao:
rätta mig om jag har fel
tullaren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:33, 29-09-2009
Ort: borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#6 » 04:28:03, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ors-64 skrev:Hej, är det någon som använder, eller vet något om denna slagklippare http://www.rcholmshop.se/lantbruksmaski ... -80cm.html Är inte ute efter att kunna röja sly, bara att hålla efter kanter, diken och slänter från gräs. Priset på denna är ju rätt tilltalande, problemet är att RC Holm inte har något broschyr, datablad, eller någon ytterligare information om klippare. Tycker det är lite svagt av en leverantör. tänkte köra den med en 4 tons grävare.

Gott Nytt År alla!


Tycker denna påminnar mycket om den du linkat til. (Er vel kinesgrejor båda??)
Denna behöver ca 55l/min til 60cm, så er det knappast mindre til 80cm modellen (Det er va dom uppgir när den sitter armmonterat med egen tank/pump)

http://www.wee-trading.no/index.cfm?tmp ... _id=963640

Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

bert

#7 » 11:36:41, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

42m/l är det totalt el vad du har över till röjarn?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Ors-64 (trådstartaren)

#8 » 20:06:07, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla trevliga svar! 42 lit/min är vad som slänthydrauliken uppges ge. Allt är ju enklare om man kan använda befintlig hydraulik! Stegmaster din lösning med en egen motor till klipparen är ju klart intressant! Ja totala bränsleförbrukningen blir knappast större med din lösning, troligen blir den mindre. Vet du om det finns färdiga klippare med egen motor att köpa, klara för grävmaskin, eller blir det att köpa en avsedd till ATV och bygga om? Har din motor någon form av oljetrycksvakt ifall du lutar den för mycket?

Med vänlig hälsning Rickard.
Ors-64
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:11, 30-12-2014
Ort: Sotenäs
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nante NT45
Volvo BM T430
Volvo FL6

stegmaster

#9 » 22:01:55, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ors-64 skrev: Vet du om det finns färdiga klippare med egen motor att köpa, klara för grävmaskin, eller blir det att köpa en avsedd till ATV och bygga om? Har din motor någon form av oljetrycksvakt ifall du lutar den för mycket?

Med vänlig hälsning Rickard.

Finns inte ferdiga va jag vet, men ombyggnaden var ju gjordt på nån timme eller så.
Men som sagt, så gör et "flytfäste" at svetsa s-40 grinden på om du går för denna lösning, så blir det mycket enklare att köra med (ska forsöka göra om det på min med)
Kolla på denna filmen hur et flytfäste fungerar, blir mycket smidigare så, oavsett vilke klipp du kommer köpa.
https://www.youtube.com/watch?v=UB6PH9_Y1lw
Menar det ska finnas oljetryckvakt på min Honda gx390 , dock inte säker, för den har aldrig stoppat, even om det vore riktig brant.
Men jag forsöker retta ut den på returrörelsen, så den inte går snett hela tiden, utan bara den korta tiden som varje sväp tar.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se