Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

powertilt

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

bucklan99 (trådstartaren)

#1 » 21:49:36, 02-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan är på väg att köpa hydraulisk släntskopa till min motoriserade grävspade take-job 035. Men så har jag fått nys om nått som heter powertilt. så vitt jag förstår så skall den gå att vinkla upp mer.
Nån som har någon erfarenhet av detta? fördelar nackdelar (förutom att jag antar att den är dyrare) mot en "vanlig" hydraulisk släntskopa :? :?
bucklan99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:01, 07-04-2006
Ort: Lilla Edet
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take-Job 035



Andreas wikner

#2 » 13:39:17, 28-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan jag har en på min maskin (1,5 ton) och är bara nöjd med den.
Jag har min direkt monterad och kör mycket med hammare inge problem.
Största fördelen tycker jag är att den är smal.
Om du kopplar in hyd på slänt hyd kan den bli lite för snabb, jag kopplade in min med växel ventil till skopan då kan jag smyga mm för mm med den.

Mvh Andreas
Ih TD9 Abelco xc 14
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

bengt-owe carlsson

#3 » 16:59:55, 28-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äger ingen powertilt men har en gripskopa till en lastbil som fungerar på ett liknande sätt.Köpte den för att den saknade kolvar och har inga leder som behöver smörjas samt att man kan byta skopdelarna och behålla själva vridenheten dvs en mycket bra uppfinning.Det som däremot är mindre bra är att det slitagespån som alltid blir av rörliga delar ligger i botten och nöter och till slut är huset så repigt att det är bortom räddning.Min gripskopa har ju två axlar och ett hus som är ovalt så när huset har blivit så repigt att det börjar läcka förbi så är det bara att parkera 45000- i metallåtervinningen .Powertilten har ju ett runt hus så det är möjligt att det går att renovera genom att bearbeta huset och montera ett foder,tror ändå att livslängden är rätt begränsad om man jämför med en normal tiltmellandel.
bengt-owe carlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:32, 27-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åkerman ew200

Andreas wikner

#4 » 17:54:01, 28-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

????
Jag hade isär min tilt i höstas (för skojs skull)
Jag hittade inget som var slitet då har ända min powertilt gått hårt ( hammare + stensåg)
men jag har slår några pumpslag med fett sprutan var 8 timme.
Ih TD9 Abelco xc 14
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

ole thomas aakre

#5 » 18:05:46, 28-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har kjørt mye med powertilt å det er bare possitivt å si om den. Å har du den direktekoppllat kan du jo bruke den på alt av utstyr du har. :driver: mvh ole
ole thomas aakre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:53, 28-03-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: åkerman 10B

nixs

#6 » 19:40:15, 28-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas wikner skrev:????
Jag hade isär min tilt i höstas (för skojs skull)
Jag hittade inget som var slitet då har ända min powertilt gått hårt ( hammare + stensåg)
men jag har slår några pumpslag med fett sprutan var 8 timme.


Låter nästan som du var säljare för det där märket? :lmao:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#7 » 20:15:26, 28-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv är jag inte alls lika imponerad.

*Den är tyngre vilket ger sämre kapacitet hos maskinen.
*Den har mycket större bygghöjd vilket ger dålig geometri och dålig brytkraft. Detta straffar kapaciteten vääääldigt mycket och den som inte tror att geometrin påverkar kapaciteten borde prova att köra helt utan tilt vid en större schaktning, typ en pool eller nåt sånt. Jag har provat så säg inte emot innan ni själva har gjort det!
*Och det där med att man slipper tiltcylinderns utstick köper jag inte oemotsagt. Med nästan 150 mm extra bygghöjd (S40-storlek) så uppskattar jag att det tar ungefär lika mycket som tiltcylinderns utstick men jag har inte mätt, ska nog göra det framöver. Ett förtydligande är ju alltså att det är avståndet mellan skäret och "där borta" (tiltcylinderns utstick eller brytlänken) som är det intressanta. Tiltcylinder eller brytlänk, får man inte plats så får man inte plats vilken tilt man än har. Som sagt, det får nog bli lite mätning av totalmått framöver.

Men jag måste säga att ibland är det bra med den där extra tiltvinkeln. Två exempel:
1. Smala skopor och tjältänder har ju en förmåga att lägga sig ner på sidan och sova. Lätt att plocka upp dessa med 2x90 gr tiltvinkel. Dock så går det ju att göra det utan tilt också.
2. Vid dränering så är det lättare att lägga i fyllningen nära väggen om man tiltar skopan fullt mot väggen men jag ser ingen stor tidsvinst i det. Nyttan finns alltså här men den är rätt marginell eftersom fyllningen ändå hamnar där när man sen trycker ner fyllningen.

Men om nån vill köpa min powertilt så går det bra. Den är i stort sett ny och har S40/S40.
Senast redigerad av Robban_C 20:16:41, 28-03-2010, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

RolfsRolls

#8 » 00:50:12, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helac har tagit fram en ny generation Powertilt för maskiner upp till 27 ton med en imponerande titkraft av 26000 Nm och en hållkraft på 70000 Nm.
Bild

http://www.youtube.com/watch?v=5PAE7iMceks&NR=1
Senast redigerad av RolfsRolls 00:51:08, 03-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
RolfsRolls
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:47, 15-09-2008
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se