Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Engcon tiltrotator med separationsproblem...

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

PerJohansson (trådstartaren)

#1 » 20:21:19, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meckade förra veckan med en engcon tiltrotator, tror det var tre av skruvarna som håller ihop "skopfästedelen" med själva vridhuset som hade gått av. Eller, om man vill, det gula i mitten med det svarta längst ner.
Kan inte modellen på den men den sitter åp en EC210Blc iaf, S70-fäste.

Vi plockade isär det hela, drog ur stumparna och skruvade ihop med nya skruv, allt frid och fröjd.

I morse (på min sista semesterdag) så ringde maskinisten och undrade om jag hade tid med lite jobb, samma sak hade hänt igen!

I "flänsen" som förbinder de bägge delarna sitter det förutom 12 st M20-skruv fyra kilar. Spåren för dessa är ganska glappa.

Min teori är att skruvarna går av för att kilarna glappar, och de två delarna då kan röra sig lite och vicka de redan spända skruvarna fram och tillbaka när man gräver.
Den enda lösningen jag ser är att antingen byta de bägge delarna eller fräsa upp spåren till överdimension.

Någon som varit med om samma problem och hittat en lösning?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



eriksjostrom

#2 » 20:20:58, 23-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du rätt hållfasthet på bulterna?
Samt det är ruskigt noga att momentdra bultarna.
Om du kollar modellen så kan jag kolla momenten. Det borde vara en ec 20 du har.
eriksjostrom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:31, 02-02-2011
Ort: Umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: bm L50


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se