Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Släpade hem ett rejält grävaggregat i helgen! (Div. funderingar och projekt)

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera grävredskap och -fästen här

Henkeforsberg (trådstartaren)

#1 » 11:08:09, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har efter ett ganska långt letande hittat ett grävaggregat som verkar bra till lagom peng, så det blev en utflykt för att inhandla och frakta hem det i lördags! Som tur var så tog jag å brorsan varsin bil med släp ifall det inte skulle räcka med en vagn.. skulle inte vara fel att ha en lastbil med kran.. :p
Vi vågade inte lassa på med än själv aggregatet på boggivagnen, vi plockade av stödben och skopa för att få ner vikten litegranna.. fick åka strax över 20mil i max 65km/h för att det inte skulle börja vingla för mycket.. :p Men vi kom hem tillslut.


Det följde med 3st skopor, 1st ~40cm tandskopa(på bilden), 1st ~70cm tandskopa och 1st smalare~2,-25cm tandskopa. Men gubben hade mest kört med 40cm skopan för den kändes mest lagom, tydligen svårt att få traktorn att stå still med den stora. (han hade en mf675) :p

Aggregatet verkar vara i helt ok skick, alla slangar nya, en del axlar och bussningar är utbytta så det verkar inte vara så mycket rassel än(har iofs inte provkört än..). Men det verkar lovande än sålände! Cylindern till skopan(vad kallas den rörelsen?) är ny, dom andra har några små rostfläckar på kolvstängerna. Gäller väl att olja på dom lite innan man ställer undan det för vindern.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
G Nilssons mek verkstad Iggesund Typ G20 Nr181 står det på skylten.
Jag tycker det ser ut att komma från en gammal traktorgrävare från början, kan det stämma?
Aggregatet har inget eget hydraulaggregat, så det går på traktorns pumpar. Har en MF175s som enligt instr.boken ska pumpa 42liter/min vid 2000rpm, hoppas det inte blir för långsamt.. :)
Hoppas även att grävarn inte är för tung för traktorn.. men enligt vad jag läst mig till ska den orka med ~1500kr på lyftarmarna bak.. återstår att se. :p

Ska beställa ett nytt toppstag till 3-punktsfästet innan jag kan börja provmontera.

Då till dom första funderingarna.. Det följde även med ett "fäste":

Bild

Jag blir inte klok på hur det skalla sitta och vad det ska göra för nytta?
Är det för att stabilisera i sidled på något vis..?
Någon som hållit på med liknande aggregat/fästen och kan tipsa?
jag är helt grön på det här. :)
Senast redigerad av Henkeforsberg 11:09:38, 22-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henkeforsberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:49, 23-03-2009
Ort: Hosjö, numera Borlänge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175S



Bengt Erik Eriksson

#2 » 11:34:51, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!

Det aggregatet ser stabilt ut och jag gissar också på att det kommer från en traktorgrävare. Tror dock det går åt belastning på framänden på traktorn..


Fästet blir jag inte heller klok på. funderar på om vantstagen passar i de fästena som sitter uppe vid stödbenskolvens infästning. Men var trippelörat ska sitta.... det passar väl inte att sätta i öronen nedanför toppstagsfästet på MF(?) det blir ju en led för mycket om det ska gå att hålla mot tryck krafter.

edit:
undrar ändå om det inte ska sitta i toppstagsfästet och över till öronen vid stödbenskolvarna. det verkar ju vara en toppstags kula i mitten örat. men som sagt får man ingen tryck stbilitet som jag ser det på bilden.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 11:39:57, 22-08-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

cowboy

#3 » 14:16:49, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar hålbommen skall fästas i traktorns tryckstångsfäste..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Michael Meier

#4 » 16:50:10, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och med vantskruvarna pressa ned dom annars rörliga hydraularmarna.

edit... eller rättare sagt, hålla upp dom :grin:
Senast redigerad av Michael Meier 16:54:32, 22-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nabe

#5 » 20:28:43, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativt kan du se till att kolvarna är ihopdragna vid lagring.
nabe
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

Henkeforsberg (trådstartaren)

#6 » 21:31:59, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för förslagen, ska undersökas!

Ett toppstag är beställt idag, så till nästa helg kanske det kan testas att hänga på det på traktorn!

Igår så hittade brorsan på en lagom U-balk i skrotgömmorna som det tillverkades ett "stöd" av, som bultas på under aggregatet när det ska parkerad på marken. Så nu är det ingen risk att det trillar ikull när jag ska hålla på å provmontera, blir säkert att haka på och av några gånger innan det lirar.. :)


Bild

Bild
Användarvisningsbild
Henkeforsberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:49, 23-03-2009
Ort: Hosjö, numera Borlänge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175S

Henkeforsberg (trådstartaren)

#7 » 21:41:37, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Och med vantskruvarna pressa ned dom annars rörliga hydraularmarna.

edit... eller rättare sagt, hålla upp dom :grin:


Har aldrig funderat på det, men är lyftarmarna bara hydrauliskt påverkade uppåt, Dom hålls alltså inte fast neråt? Man borde alltså kunna lyfta dom uppåt med handkraft?

Isåfall förstår jag varför man behöver det där fästet, blir väl inge bra när man kör ner stödbenen annars och det inte tar stopp uppåt. :)

Ska se om jag hittar några lämpliga hål att fästa det i!
Användarvisningsbild
Henkeforsberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:49, 23-03-2009
Ort: Hosjö, numera Borlänge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175S

MekJan

#8 » 21:55:58, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fästet skall antagligen stabilisera och avlasta trepunkten brukar fästas mot draget annars förstörs toppstångsfästet.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Robban_C

#9 » 21:56:28, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att grävagget INTE kan lyfta sig själv i lyftarmarna!
Det finns (fanns) dom som har haft det så och sen har agget lyft och föraren har blivit ihjälklämd mellan hytten och spakarna. Kan man inte dra bomspaken bakåt för att den sitter intryckt mot bröstkorgen så kan man inte komma loss. Trycker bröstkorgen spaken framåt (neråt) så går bommen neråt och man trycks fast ännu hårdare mellan ventilpaketet och hytten tills bröstkorgen spräcks.
Ja, sen behöver man inte bry sig om bra infästningar längre. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MekJan

#10 » 22:01:22, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även den funktionen att klämrisk minskar som Robban beskrev.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Henkeforsberg (trådstartaren)

#11 » 12:58:09, 23-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit ute och titta och funderat lite när den lille sov på förmiddagen. Är det inte om man har för vekt toppstag som det är risk för klämmning? Borde det inte röra sig skapligt rakt uppåt sålänge båda nedre armarna + toppstaget är hela/sitter fast när man kör ner stödbenen?
Men är det för klent så borde ju hela aggregatet vrida sig runt dom nedre fästpunkterna, med klämd gubbe som följd?


Bild
Såhär skulle man kunna sätta det där fästet.. är det ungefär så ni menar, och så bulta fast nedre öronen i hålen där det nu sitter lyftöglor(jag skruvade dit 2st öglor på varje arm och satte ett kättingkors emellan för att stabilisera armarna i sidled när jag har haft en 450kg motvikt hängande i baklyften..)
Användarvisningsbild
Henkeforsberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:49, 23-03-2009
Ort: Hosjö, numera Borlänge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175S

Henkeforsberg (trådstartaren)

#12 » 15:31:03, 23-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit ute och spanat igen.. och såhär tycker jag det ser ut att passa bäst, alltså man sätter det här fästet _istället_ för ett vanligt toppstag i mitten. Ser lite knepigt ut tycker jag, men det blir ju iofs mer plats i mitten där man ska ha benen. Och det kanske är bra att dela upp kraften på två stag istället för ett, men jag blir lite tveksam till att det blir nå starkare när det iallafall går ihop till samma fästpunkt..?
Bild
Användarvisningsbild
Henkeforsberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:49, 23-03-2009
Ort: Hosjö, numera Borlänge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175S

JLM

#13 » 21:17:59, 23-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första är jag imponerad att du ens vågade ta aggregatet på ett bil släp och för det andra gratulera till ett fint aggregat.Mitt som är likadant är inte ombyggt och ska sitta på en rejäl ram under hela traktorn och där framme är pumpen och tanken plus en massa järnskrot.Gubben ja köpte det av sa att de va obehagligt att köra majoren på vägen för den vart så baktung,han hade även mycket grova och kraftiga däck bak för att de sku hålla.jag skulle kraftigt rekommendera ram och skild traktor till grävarn,men ja vet hur de e när man vill gräva de ska igång snabbt :eek: Har försökt hitta information om fabriken och den gamla firman i iggesund men inte så lätt för en Ålänning :cool: Ska bli roligt att se dina gropar och hur du upplever svängen på aggregatet som är lite speciell.mvh johnny
David Brown 25D ,Kan det bli bättre?
JLM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:40, 22-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Henkeforsberg (trådstartaren)

#14 » 09:14:40, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnny sirén skrev:För det första är jag imponerad att du ens vågade ta aggregatet på ett bil släp och för det andra gratulera till ett fint aggregat.Mitt som är likadant är inte ombyggt och ska sitta på en rejäl ram under hela traktorn och där framme är pumpen och tanken plus en massa järnskrot.Gubben ja köpte det av sa att de va obehagligt att köra majoren på vägen för den vart så baktung,han hade även mycket grova och kraftiga däck bak för att de sku hålla.jag skulle kraftigt rekommendera ram och skild traktor till grävarn,men ja vet hur de e när man vill gräva de ska igång snabbt :eek: Har försökt hitta information om fabriken och den gamla firman i iggesund men inte så lätt för en Ålänning :cool: Ska bli roligt att se dina gropar och hur du upplever svängen på aggregatet som är lite speciell.mvh johnny


Ja, Såhär i efterhand känns det inte helt lämpligt. MEN det var ju ett släp som ska tåla en hel del. Men viktfördelningen blev väl inte helt perfekt.. och höjden gjorde väl också sitt till gungandet skulle jag tro. :) 20mil+ i 60-65km/h var ju också en upplevelse.

Hur mycket väger en major, ~1,5t? Min väger 2,8t enligt boken om jag inte minns fel, och så några hundra kg lastare därfram. Så jag hoppas det ska kunna funka till att börja med iallafall, ska inte ut å vingla efter väg hoppas jag, blir mest att lorta runt hemma på gården. Men som du säger så skulle nog en ram under maskin vara en bra lösning! Får spåna på det över vintern!
Vill ju inte ha det helt permanent monterat, vore fint att kunna hänga av det lite enkelt också!
Vet du om det satt något stag upptill på aggregatet in till traktorn för att ge lite stöd på den varianten med ram under?
Dom där fästöronen med ~35mm axlar upptill ute mot stödbenen ser ut att vara original, åtminstone så är svetsningen på en annan(högre) nivå resten av fästena.. :p
Det är ju lite svårt att få något grepp om hur det sett ut från fabrik efter många år och ombyggnationer.. :)

Tänkte försöka få igång det och se att resten funkar nu innan snön kommer, han jag köpte av hade kört det på 3-punktslyften på sin MF 675 och tyckte det funkade helt ok. Men den är ju ~1ton större än min traktor, så man vet aldrig! :p

Beter dom sig konstigt med kuggstångssväng? Jag har aldrig kört en riktig grävmaskin heller, så jag har ju tyvärr inget att jämföra med.
Föresten så tänkte jag lyfta på locket och se hur grejorna mår därinne vid kuggstången, med lite tur så finns det väl nån tand kvar.. :???:
Användarvisningsbild
Henkeforsberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:49, 23-03-2009
Ort: Hosjö, numera Borlänge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175S

Mickev

#15 » 09:46:42, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul "projekt" dehär, aggregatet ser ju fint ut att dömma av bilderna. En tanke, är de nått som hindrar dig att använda den "vanliga" toppstången också som är till 3punkten samtidigt som du har dedär extra fästet? Tänkte mest som extra säkerhet, är ju mer säkerhet i 3 stänger än 2 liksom... tycker de verkar halft livsfarligt å stå mellan aggregat å traktor nämligen :wink:

Du får väl plocka lös ventilpaketet annars å göra ett fäste så du kan hänga den på baksidan av hytten och gräva innifrån traktorn :wink: fint om de regnar också :thumme:
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se