Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Shimsa rotorn och expander i tilten på Engcon EC20

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Sebastian (trådstartaren)

#1 » 15:55:53, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har glapp i rotorn som jag hade tänkt att åtgärda nån gång här i vinter
Saken är den att jag gjorde det i somras och den har reda glappat upp så de irriterar :x
Är därför lite osäker på hur man bör gå till väga för att de ska bli så bra som möjligt

Bild

Så här såg de ut när jag plockade isär de i somras, styrstiftet hade glappat upp hålet som de sitter i och lagt sig ner vilket gjort att mässings(?)brickan åkt med skruven och fått fina spår
Kom inte ihåg om ja byte mässingsbrickan mot en bättre begagnad eller om de är samma som på bilden

Bild

På andra sidan skruven in mot rotorhuset hade de hänt precis samma sak och denna gången borrade jag ett hål rakt igenom mässingsbrickan stålbrickan, shimsen och rotorhuset. Slog sedan i ett spännstift för att de inte skulle snurra

Bild

Gjorde samma sak på utsidan mot locket
De jag är orolig för är att stiftet skall skada skruven, kapade därför stiftet lite kortare men vad tror ni, är de risk att de går i sig och skadar skruven?
En annan nackdel är att om ja ska byta brickorna så måste ja borra ett nytt hål i locket och/eller rotorhuset, svårt att få de på samma ställe annars
Ska man shimsa kan man ju lägga brickan över som mall och borra igenom så de löser sig

Finns de någon annan bra fundering om hur man kan lösa problemet eller ska man fortsätta att använda dom små stiften som sitter där original?
Är de värt att investera i ett digitalt skjutmått för att kunna mäta exakt hur mycke glapp de är?

Sen funderar jag på om de är lönt att sätta expander i tilten, såg att de fanns till alla fyra tapparna på EC20
De är inte så mycke glapp nu men om de går för långt så kanske godset i rotorhuset där tiltcylindern är infäst blir alldeles ovalt så de inte ens går att sätta i en expanderaxel?

:driver:
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D



bangt

#2 » 16:34:38, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Sebastian (trådstartaren)

#3 » 17:24:57, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja där fanns ju lite :thumme:
Försökte ändå söka men hittade inte den tråden :???:
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se