Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Vill ha tag i en grävskopa

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Ptr (trådstartaren)

#1 » 14:00:55, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågade här på forumet om vad för storlek som kunde tänkas passa till min maskin, en Yanmar 401W. Med S40 fäste.

Fick tipps på 160 l här på forumet, andra och då försäljare av märket menar att 200 l eller strax under kan vara lämplig storlek. Han som sålde maskinen tyckte också att den ska klara 200 l. Han menade att man inte jobbar lika långt ifrån sig med grävskopa som med planerskopan.

Har ringt på några annonser, men en del har blivit sålt annat var dyrare utan moms än en motsvarande ny med moms (samma märke och storlek). Ytterligare nån försäljare fick en att känna att man måste ursäkta sig för att man störde (sådana ställen köper jag inte på även om de skulle tänkas få för sig att uppfylla reklamen om bra pris och kvalité).

Ju mer jag bökar med detta ju mer vilsen blir jag, och under tiden så slösar jag diesel på att gräva med min tesked på två hinkar.

Är det nån som har nåt lämpligt liggande som kan vara till salu?

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



HBMAB

#2 » 23:40:22, 20-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Med tanke på att du har en hjulgrävare ( W?) så skulle jag nog ta en på 160 liter. I alla fall om du har rotortilt. I annat fall skulle jag välja 200 liter. Hjulgrävare gungar ju lite mer än en larvare och med de extra kilona kan det nog kännas av lite mer. Sedan beror det naturligtvis på om du vill ha en skopa med lösa tänder på eller ej. På min skopa kan jag byta mellan planskär och tänder men det bygger lite på längden vilket gör att jag får sämre brytkraft. Kanske något att tänka på.
Mvh
Daniel
HBMAB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:35, 29-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio35-09
New Holland TS135A-06
Yanmar B14 -98
Volvo EW-160 -01
JCB 406 -05
Yanmar Vio 80 -11
Maskinmekano LS 302
Messersi TCH15 -05

Ptr (trådstartaren)

#3 » 00:57:47, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen rotortillt, och ingen tilltmellandel. Med gungandet så faår man försöka lära sig att gunga i otakt med maskinen, fast ibland har vi roligt, pappa och jag när vi lyckas få galoppväxel på maskinen.

Grävt en del med planerskopan, och det har funkat, men inte där det är sten. Sen är den bred och jag tänker att det frestar fästet illa.

Funderar på nytt fäste, kanske ska man tänka i andra banor än s40? även om det ska räcka.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Robban_C

#4 » 01:24:09, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

S40 räcker. Däremot är det viktigt att fästet kilar fast grinden ordentligt så att det inte börjar glappa.

Jag har en djupskopa som jag kan tänka mig att sälja. Den är specad 240 liter men jag skulle nog säga att den är på drygt 200 liter. Köpte den till fyrhalvan eftersom jag ville ha nåt större när det ska blåösas men den var ju inte så mycket större än den 160-litare vi har idag.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ptr (trådstartaren)

#5 » 20:21:59, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glapp är det samt att skruven som låser har gängpaj. Är inne på att byta fäste. Det får gå till det blir varmväder.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se