Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Egenbyggd grävaggregat, trepunktslyft?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera grävredskap och -fästen här

Gurra81 (trådstartaren)

#1 » 20:52:42, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Ny här på forumet och nybliven ägare till en David Brown 990. Första gången jag äger en traktor och har ingen direkt tidigare traktorvana, men tillfället dök upp och jag slog till!
Jag bor i villa i ett bostadsområde och satt och funderade på en snöslunga nu när vi fick ca 1m snö i vinter. Insåg snart att en snöslunga är tämligen oanvändbar, sen, under sommarhalvåret..och en fyrhjuling är bara leksaker jag inte kommer att ha tid med.
Planen är att jag, förutom att skotta snö, ska använda traktorn till att bereda lite mark på baksidan av vår villa. Där växer det idag en del träd, och det finns många stenar att flytta undan innan det kan bli potatisland och andra odlingsytor. Jag har tänkt hyra en grävare men såg på nätet att man kan köpa grävaggregat till trepunktslyften. Efter att ha kikat på några bilder slog det mig att jag kan bygga aggregatet själv. Jag har mycket goda svetsegenskaper då jag jobbat som svetsare och montör i många år. Jag har även folk på jobbet som är kunniga inom hydraulik. Material finns, så det är inga problem. Problemet är väl mer att dimensionera grävarmar och bommar. Är det någon som har en uppfattning av mått på ett lämpligt aggregat till ovanstående traktor? Kanske finns det ritningar?

Tackar på förhand och jag är övertygad om att det kommer att bli en rolig tid framöver som nybliven traktorägare!

7 personer gillar det här inlägget.
Gurra81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:37, 20-02-2021
Ort: Karlholmsbruk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990



LuddeB

#2 » 21:53:20, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen och kul idé! :driver:

Några tankar:
- Vad gäller hydrauliken på traktorn så verkar den lite klen för ett grävaggregat. Men skapligt med hk på PTOn så en pump på den så blir det mer kraft.
- Utmaning med att få till något stabilt på 3-punkten men kanske går att montera i ramen?
- Kika på hur minigrävare har sina aggregat utformade. Typ 3-5 tons maskiner.
- Kika på forumet, finns några som byggt egna grävare.
- Har du möjlighet att skära plåt med cnc så underlättar det mycket.

Bilder/skisser? :eat:
LuddeB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:35:01, 18-07-2009
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H36B
IH B-2275 såld

wol

#3 » 23:30:33, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som ett spännande projekt.
Jag skulle väl också rekommendera att tjuvkika lite på hur minigrävarna är dimensionerade och få en uppfattning av hur du skall bygga grävarmen.
Jag tror att du skall titta på maskiner som väger c:a 2 ton för du har ju en ganska liten traktor.
Sedan letar du upp några traktorgrävare att titta på så ser du hur lite hur bom svängen och stödbenen är konstruerade. Sedan är det bara att krympa ner det så att den matchar till din traktor och den grävarmen som du skall bygga.
Tänk på att det är stora krafter i ett grävaggregat så det kanske är bättre att bulta fast det i traktorn istället för att hänga den i trepunkten.
Det går åt en del olja så du behöver nog komplettera med ett yttre hydraulsystem till den för det som sitter på traktorn blir nog för litet.
Det finns en del filmer med grävaggregat på yotube som borde kunna besvara en del frågor och ge lite inspiration till bygget.
Glöm inte att det finns ett antal maskinister här på forumet som redan väntar på en byggtråd.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Gurra81 (trådstartaren)

#4 » 10:25:16, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för eran input. Jag har kikat lite på olika lösningar på nätet. Bifogar foto på hur jag skulle vilja ha den på ett ungefär. Efter att ha läst lite så inser jag också att det blir bättre om man bultar aggregatet till ramen på traktorn, istället för att använda trepunkten. Hur mycket vikt tror ni att jag kan ha bakpå min traktor? Aggregatet på bilden har en egenvikt på ca 810 kg. Nu vet jag inte hur det är dimensionerat men enligt uppgifter så ska det passa en traktor med 45-50 HP.
Bild

Bild
Gurra81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:37, 20-02-2021
Ort: Karlholmsbruk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990

Stridis2

#5 » 23:01:15, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som synts på flera ställen här på M så är jag rätt så skeptisk till grävaggregat, trots att jag äger ett själv. Den historien slutade med att jag gick iväg och köpte en 12 tons rundsvängande larvgrävare... :mrgreen:

I vilket fall som, jag skulle försökt göra aggregatet så man gräver i samma stol som när man kör traktorn. Kan man göra den svängbar så är det perfekt, men även om man får sitta på knä bakochfram så tror jag det har sina fördelar framför en separat stol. Jag tror inte du kan ha så stor räckvidd på ditt aggregat så du får flytta traktorn ganska ofta. Att då behöva hoppa ner från en separat stol, klättra in i traktorn, flytta denna för att sedan klättra ur traktorn igen och klättra upp i den separata stolen än en gång blir himla omständligt.
Jag har separat stol på mitt aggregat, och jag tycker inte om det. Nackdelen har jag redan tagit, fördelen är att man sitter högre upp och närmare där man gräver, man ser alltså bättre.

Jag måste också mycket kraftigt förespråka att fästa in aggregatet stumt i traktorn, absolut inte i trepunkten!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Gurra81 (trådstartaren)

#6 » 21:19:59, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det där med att klättra i och ur har jag även funderat över. Men tror inte det blir något stort problem då mina ytor inte är jättestora. Och jag vill ju utnyttja traktorn jag köpt. Att köpa en 12 tums grävare vore såklart kul, men inte försvarbart för min del!
Gurra81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:37, 20-02-2021
Ort: Karlholmsbruk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990

wol

#7 » 00:11:42, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle också kunna tänka mig att skaffa ett begagnat grävaggregat till traktorn så att man skulle klara av att göra lite mindre grävjobb själv och ta in en entreprenör till dom större grävjobben.
Att köpa en riktig grävmaskin är inte ekonomiskt försvarbart för mina behov och att hyra en maskin när man aldrig har suttit bakom spakarna känns inte rätt
Jag anlitar en förare med en passande maskin för det som behöver att grävas och jag hjälper till utanför om det behövs.
Och som det redan påpekats så bör nog grävaggregatet sitta fast ordentligt i traktorn och helst manövreras från hytten på traktorn.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

PerÖ83

#8 » 01:08:47, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lånade en "rövhakka" av en släkting förut, en ganska så vettig maskin med vändbar stol och dubbelkommando :thumme:
En Hymas 900T som är en av dom sista "större-senare" utan midjestyrning, förutom jcb då :vissla:
Det ända jag kommer ihåg är: förflyttningar, dålig sikt, ingen kraft och förflyttningar :sad:
En grävare ska svänga helt om :laes_detta: Jag saknar också en sån på min gård :vissla:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Burträskarn

#9 » 01:25:55, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag slängde ihop ett åkerspöke till aggregat som jag hängde på trepunkten. Lyckades faktiskt gräva ner en kabel utan att bli helt galen... Eländet är nogsamt skrotat - och det ska ALLA var väldigt tacksamma för.
Att hänga ett aggregat på 3-punkten är i sig ingen fara, bara man har stag som överför alla grävkrafter till traktorkroppen. Omständigt? Javisst! Men det räddar livet på traktorn...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

PerÖ83

#10 » 01:35:10, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är inte att gräva, utan var man ska lägga massorna som garanterat blir 3x så mycket som man har grävt upp :djaevul:
:mrgreen: :bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Burträskarn

#11 » 01:41:07, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det blir tre gånger så stor volym då har du nog fått jäst i jorden. :mrgreen: Dubbla volymen, brukar man räkna med. Och, JA, med en liten maskin blir det väldigt snabbt ett problem att bli av med massorna.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Stridis2

#12 » 13:00:13, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om aggregaten inte sitter 100% stabilt fast mot traktorkroppen kan man likväl gräva med en av ungarnas plastspadar, det går nog fortare och det frestar definitivt mindre på psyket! :djaevul:

Sitter aggregatet stumt mot traktorn så kan det nog funka ganska bra, men man är alltid begränsad av var man gör av material och ett evigt flyttande av redskapsbäraren.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

SKALLEPÄR

#13 » 13:17:39, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorgrävare är ju inte en optimal maskin för just grävning,får väl ses som en maskin som klarar väldigt många olika saker på lite längre tid, :grin: då allt inom Universialt= mångsidig alltid blir en lösning som är ej är tidsoptimal,dock ser jag det som en rolig hobby för inte särskilt mycke pengar,och mycket sparade pengar,istället för att hyra,dock finns det väl en gräns om man nu inte är intresserad av maskiner men utgår från att intresset finns här,snacka om nytta med nöje :hurra:

2 personer gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

Krister W.

#14 » 13:54:32, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med SKALLEPÄR! :thumme:

Skaffade TG med ungefär de premisserna i huvudet. Den kan göra flera olika saker, men är inte optimal för någonting! Möjligtvis bäst på att vara flexibel... :mrgreen:
Vad det blir för något avgörs ju delvis av förutsättningar och behov, delvis av tillgänglig budget.
I mitt fall blev det en 70-talsmaskin i 6.5-tonsklassen, 50000 kr inkl. hemtransport. Fungerande maskin med massor av glapp! :mrgreen:
Med den kan jag både gräva o schakta, o flytta massor längre än vad grävarmen sträcker sig!
Det har visat sig fungera ganska ok, men det får ta sin lilla tid när man skall göra något. Alternativet spade, skyffel o skottkärra skulle ju ta mångdubbelt längre tid, och inte vara ens hälften så kul... Hyra in någon med maskn istället skulle ju gå våldsamt mycket fortare, men plånbokens tjocklek skulle nog minska i raskare takt också.

För de pengarna jag gav bör man vara villig/kunnig att meka o svetsa en del. Men det kan man nog åka på även med maskiner av flerdubbelt större kostnad! :uupps:
För mig har inga större reparationer än svetsning och lite slangbyten i stort sett varit nödvändiga på 6-7 år jag haft/brukat maskinen. Men jag kanske haft tur hitills.

Bygga något eget kanske blir billigare, men det lär ta tid att få till något användbart som fungerar hyggligt.... Men om man tycker att den processen skulle vara kul och vill ägna fritiden åt det, så kör på!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W.

#15 » 14:06:44, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så köper du ett färdigt grävaggregat för trepunkten för ungefär de slantarna jag gav för min maskin:
https://www.bygghemma.se/skog-och-lantb ... FeEALw_wcB
Har ingen egen erfarenhet över hur det är att jobba med en dylik.
Vad är det du prioriterar? Kostnad/budget?, Din tid? Få jobbet gjort? Konstruera/bygga maskiner?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se