Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Är 10.000+moms ett kanonpris för en S45 hydr. planerskopa?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

prosten (trådstartaren)

#1 » 20:36:59, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubriken säger väl det mesta, men jag har fått möjlighet att köpa en nästan ny hydr. planerskopa med S45 fäste. Skulle gärna vilja ha en sådan, men har inget "akut" behov så jag känner väl egentligen bara för att köpa den ifall priset är "rätt nog" (för att kunna sälja den senare utan eller med minimal förlust). :klia:

Är lite osäker på ifall den har dubbla hydr. cylindrar, det är lite svårt att se på bilden... men är det bara en cylinder står jag nog över.

Fakta:
Märke: Abelco(?) kommer från deras auktion iaf

Hydraulisk planeringsskopa 360L (S45).
Höjd: 510mm.
Bredd: 1440mm.
Längd: 875mm.
Volym: 360L.
Vikt: 320kg.

Bild:
Bild



Har sett någon som varit lite billigare på blocket, men och en del nypriser på över 20kkr och någon runt ~17kkr.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



LeifAndersson

#2 » 20:46:52, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du sälja den skopan och "rädda" en del av stålarna får du nog sälja omedelbart. Om du använt den ett tag är den inte lätt att sälja. Har du en hyfsat stark maskin med S45 får du räkna med att den förökar sig via delning. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

prosten (trådstartaren)

#3 » 21:00:05, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Ska du sälja den skopan och "rädda" en del av stålarna får du nog sälja omedelbart. Om du använt den ett tag är den inte lätt att sälja. Har du en hyfsat stark maskin med S45 får du räkna med att den förökar sig via delning. :sad:


Huh, menar du att skopan är skräp?

Har som sagt inte köpt den ännu utan kan fortfarande säga nej...
Tänkte ha den till min ECR88...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

LeifAndersson

#4 » 21:46:16, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 88:an får du vara mycket försiktig. En firma här köpte en till en 55:a från våren till semestern var den så dyngslut så den inte var möjlig att reparera.
Föraren tyckte den blev "slekig" och skum att jobba med efter kort tid, och när nedre tappen brast var det färdiggrävt när hela fästesdelen vreds sönder. Den skopan var inte exakt lika men leverantören var samma. :sad:
Den skopan hade inte använts till annat än att lägga ut matjord och sätta någon buske med. När den slutgiltigt förolyckades försökte han ta upp en stubbe från ett litet äppelträd. :huh:

Tillägg: Själva skopan är det inget större fel på, den har nu ett fast Hydremafäste och är tänkt till min gamla Hydrema. Men en fast planeringsskopa utan RT. har man inte så mycket nytta av. Men den var billig i befintligt skick, 8st rundbalar hästhö och 2st S45 grindar var överkomligt för en 6 månader gammal skopa. :vissla:
Senast redigerad av LeifAndersson 22:00:25, 14-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#5 » 22:36:20, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte dogen som rapporterade att Abelcos skopor slets väldigt hårt i tiltmidjan?
Hursom så har vi sett flera exempel på att dom dels slits väldigt hårt och dels på att dom havererar titt som tätt.
Men det är som en hel del annat därifrån, leksaker.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#6 » 22:57:44, 14-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, tilten var ENORMT glapp och den hade nog smorts hyfsat väl. Vilket fall som helst tycker jag inte att en skopa helt utan smörjning och inte fler timmar, skulle kunna bli så glapp i tilten. I övrigt kändes det som en jäkligt gedigen skopa, helt ärligt. Den var dock tung (200kg för en 180L om jag inte minns helt fel).
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

prosten (trådstartaren)

#7 » 00:08:39, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, då har både Dogen och Leif erfarenhet av att tiltmellanfästet(?) är skräp, men att skopan i övrigt vore ok.

Attanas osis isf att jag köpte ett separat tiltmellanfäste på den auktionen (den affären är redan "klar").... :ohnej: :ohnej:

Jaja... grinden kanske är ok och går att använda.
1200sek för en S45 grind är väl iof dyrt men inget man går under av.....

Får väl ändå ställa frågan vad som är ett bra pris för en ok skopa(?) som man med tanke på kommentarerna ovan får betrakta som en S45 skopa med fast grind (med möjlighet att köra tilt i några månader..).
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

stegmaster

#8 » 01:08:31, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inget om Abelco sina prylar, men 10tkr lar då vara billigt, så dårlig kan den vel inte vara. :uupps:
En fast planeskopa skulle vel kosta såpass, och en ny kvalite planerskopa, borde vel kosta ca25tkr.
Hittade pris på en liknade skopa, som vel ochså er av utanlandsk upphav.

Dock verkar S-50 fäste vara vanligt til 8tonnare her, sällan man ser S-45.
24tkr NOK, altså ca 28tkr SEK.

http://www.finn.no/finn/b2b/constructio ... e=38731700
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

dogen

#9 » 01:31:17, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiltmellanfäste? Ah, du menar tilten på skopan antar jag? Ja, bussningarna och tapparna verkar inte vara av någon vidare kvalitet. Byter du dessa (kan inte kosta jättemånga kronor då det handlar om små grejjor) så är den nog alla tiders! 10k för en rejäl planeringsskopa är väl inget jättefynd, men det är nog inte något överpris. För en tiltskopa så är det nog bra, även fast det är en abelco som såg ut att vara i princip ny. Sälj planeringsskopan med tilt och köp en fast skopa om du fått tag i en tiltmellandel. Du får säkerligen igen pengarna, speciellt om du fixat glapp om det finns något sådant. Jag vet som sagt inte hur skopan jag ägde, hade blivit behandlad, men den var inte ens ett år gammal om jag minns rätt. Dessutom till en betydligt mindre maskin.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

prosten (trådstartaren)

#10 » 02:22:44, 16-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag skrev fel inte ett mellanfäste utan den lösa tiltdelen som har grinden och i detta fall 3 bussningar, 2 som sitter i skopan och 1 där man fäster in hydralcylindern/hydralcylindrarna..
Vad jag förstått så är det just denna som gått sönder (eller bussningarna på den).

Så denna melandel har jag och jag har även en fast planerskopa att montera den på. Det blir ju dock lite svetsning på skopan och cylindrar som skall köpas isf.

Alternativet blir ju att köpa abelcoskopan och hoppas att den håller, alternativt försöka fixa bussningarna innan man börjar använda den?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#11 » 23:10:43, 03-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad länge sedan jag skrev i denna tråden..... jag glömde tydligen uppdatera med att jag köpte skopan och nu har jag väl blivit lite mer erfaren och kan väl konstatera att 10kkr inte är ett kanonpris. Jag har dock för mig att jag köpte den för lite mindre....

Kan väl uppdatera med att den fungerat hyffsat (fram tills idag, se nedan), jag har dock stört mig på två saker:
* Fettnipplarna som verkligen "sticker ut" på vid cylinderfästena... har fått byta de flera gånger då det inte skall en stor stöt/sten till för att de skall bli skadade...
* "Bakre cylindern" som sitter helt utan skydd(!!!) Bläh! Har tänkt att här borde man svetsa på något skydd innan det går sönder.


...och idag gick just den bakre cylindern sönder. Kolven går inte "rakt in" och det blev tvärstopp :-(

Har aldrig lagat något sådant tidigare och cylinderstorleken som Abelco har använt har jag inte lyckats hitta :-( En riktigt kort och tjock jävel med cc mått strax under 300 "ihoptryckt" och 63mm på utsidan cylindern, som har 20mm infästning.....

Jag lär nog posta en separat fråga om den...


BLÄH! Får köra vidare försiktigt med en cylinder så länge...



Just det! Ingen riktig post utan bilder:

Skopan med cylindern delvis borttagen. Kolla in fettnippeln. Den fullkommligt skriker: HA SÖNDER MIG!!
Bild

Och här är "tjockisen"... har sökt hos flowfit,swedol,kellfri, hydpoint, agropoint.....
Bild

Vore kanske bättre att byta ut bägge till något mer "standard" .... hmmm ...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

magloman

#12 » 01:37:18, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är stången böjd kan du byta bara den plus en packningssats. Antingen köpa ny stång på löpmeter eller valfri beg hydraulkolv med rätt diam på stången och tillräcklig lång eller längre.

Fettnipplar kan man skydda genom att svetsa en rörbit runt nippeln. Är ju bra om fettsprutan går dit sen oxå :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

stegmaster

#13 » 02:57:13, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv fick jag med en Svensk SB skopa då jag köpte min Hanix som hadde snurrat ca 1200t vid tilfälllet.
Så om man antar at släntskopans varit på maskinen i ca 800-1000t, så var den rejält sliten.
Gläpp i alla leder, massa sår i kovlstången, samt at ena kolvfästet til skopan har varit av och svetsas efter alla kunsten reglar.
2 smörjniplar saknades, och hadde inte varit fett där på lang tid. :huh:
Skopan annars er ju inte sliten als, om man ser på slitstålet. Det er all mekanikken med tilten/kolvar som skitar sig.
Annars tror jag kanske at något av felen man kan göra er när den vel er på maskinen, så vägrar man byta, sen gräver och brytar man med den, istället för at byta til djupskopan. :???:
Om man endast använder dom til dikning och lösmassor, så bordet dom nog hålla bättre. :vissla:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

prosten (trådstartaren)

#14 » 13:10:48, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bra synpunkter (som vanligt :smile: )!

Jag tror inte kolvstången egentligen blivit böjd, mer "kommit snett". Jag bröt dock ut mina frågor i en ny tråd då denna kommer lite från orginalfrågan.


[Allmänt] Trasig hydralcylinder, hur öppna och värt att laga?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se