Hej Kallsmeden
Bilder kommer när tillfälle ges för fotografering.
Eftersom motorbytet skedde för ca 13-14 år sedan får jag fundera lite på hur det gjordes, en ca 25mm tjock adapterplåt tillverkades med försänkta skruvhål för att docka ihop 4.236 tröskmotorn med svänghjulskåpan till 3.152, en lika tjock "
bricka" gjordes också för att placera den mellan vevaxelflänsen och svänghjulet för att behålla maskinens
koppling och
svänghjul( tröskmotorns svänghjul var lättare än traktormotorns).
Ett problem som krävde tankemöda av mig var att startmotorn ej fick plats på högra sidan där den är placerad på svänghjulskåpan, 4.236 är för bred där vill jag minnas.
Det visade sig att svänghjulskåpan gick att vrida ett kvartsvarv tack vare ett symmetriskt skruvförband i nästa delning bakåt i maskinen (mot växellådan?)så nu är startmotorn placerad på vänster sida.
Ny
kylare byggdes sedemera för att passa under huven.
Minns ej om främre
kraftuttag passade direkt på remskivan eller om det gjordes handpåläggning även där.
Körbarheten ökade betydligt med den större motorn även om den ej för den skull kan sägas vara stark, har hittils ej haft några problem med drivlinan dock körs skotaren med en tanke på att motorn är "överdimensionerad".
Maskinen fick ett längre överhäng framåt ca 10cm en skarv gjordes framför hytten.
Det är vad jag i stunden minns av detta projekt som får anses lyckat, dock krävs det mer arbete att genomföra än vad jag hade hoppats när jag påbörjade motorbytet.
NH