Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Volvo sm 462

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

bröytX2 (trådstartaren)

#1 » 15:00:54, 28-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är sugen på att köpa en sm 462. Någon som vet vad det är för grejer att köra med ?
Vad kan vara ett lämpligt pris att ge ?
Reservdelar?

Tacksam för lite råd!
bröytX2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:41, 01-02-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3650
hitachi EX16
Bröyt X2
Bm55
Boxer350
Bm victor 230
Bm35
Volvo T31
Volvo T24
Bm LM 620 - 70



LeifAndersson

#2 » 15:34:07, 28-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går att sammanfatta enkelt: Trevlig maskin men hopplöst motorsvag.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#3 » 15:42:22, 28-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Går att sammanfatta enkelt: Trevlig maskin men hopplöst motorsvag.


Vilket yttrar sig mest vid,,,trpt?

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 16:42:26, 28-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
LeifAndersson skrev:Går att sammanfatta enkelt: Trevlig maskin men hopplöst motorsvag.


Vilket yttrar sig mest vid,,,trpt?

/Christer


Olastad går den som ett skott efter vägen och även ett ordentligt vedlass följer med riktigt bra, men med bredhjulen som är standard orkar den inte gå i snö.
Det finns många maskiner byggda på BM 430, men ingen annan har vågat montera så breda hjul med den basmaskinen. Runt 1980 hade vi en 462:a, och den var perfekt hela sommaren som vedmaskin, men när det blev mycket snö blev den till sist lämnad att övervintra i en snödriva när den inte lyckades backa tillbaka i sina egna spår! Den vintern fick det bli Blondinen som körde virke, vinter två provade vi att köra på vägar som blondinen trampat, men "spårade den ur" och skulle väga lite själv så bara studsade den olastad och med lass orkade den inte! Men ska man sommarköra eller i mycket lite snö så är den mycket trevlig, och roligast av allt är den minimala bränsleförbrukningen / timme räknat, men räknar man l/kubikmeter på vintern i snö då blir det kostsammare. 462:an är vad jag minns den enda skogsmaskin vi fått skotta loss för hand när den bara givit upp i för mycket snö. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#5 » 19:20:14, 28-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den orkar inte ens på riktigt låga kuggar alltså, men då kanske det går "för sakta" i snö?

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#6 » 19:55:59, 28-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är just det som är problemet, när den orkar går det så sakta så den "matar inte fram" i djup snö. Olastad så bara hoppar den och lastad så går den mer nedåt än framåt när de breda hjulen går oerhört tungt i snö. Men med 14" däck runt om skulle det säkert bli skillnad. Sprang jag på en 462 i dag så skulle jag skaffa en uppsättning "vinterhjul" omgående, med sådana så skulle den med största säkerhet bli en riktig "bergsget" vinertid. För den har verkligen riktig fulldrift bara den gick lättare och fick lite marktryck. :thumme:

Tillägg: Hittade en bild på en som är utrustad som jag ville ha det!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kallsmeden

#7 » 12:29:29, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla här,det finns bot för kraftlösheten.
Ösa SM 462
//Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

LeifAndersson

#8 » 13:03:27, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr fattas det fortfarande effekt även med en 203 motor. En 236/248 skulle behövas, men då passar de inte direkt på växellådan. :sad: Men med lite kreativitet går de att få dit de också. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

4236

#9 » 22:26:24, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag lånar denna tråd för vidare funderingar i ämnet Volvo Bm 462.
Har en 462 förmodligen årsm-74, efter originalmotorns haveri bytte jag motor till en Perkins 4.236 fd tröskmotor.
Maskinen har numera en Cranab kran med utskjut istället för ÖSA 340.
Nu undrar jag om någon här vet om växellådan i maskinen är identisk med den som finns i Bm 430 eller om den skiljer på något vis?
Är navreduktionerna på framaxeln gemensamma med någon samtida volvolastbil och i så fall vilken?
Kan bakaxeln av ZF tillverkning vara likadan som någon hjullastare(845/846 , 1240)?
Har inte några problem med nämnda komponenter i stunden men i framtiden kanske reservdels sökandet underlättas om det finns känd gemensamhet till andra maskiner.
Jag svarar gärna på frågor om det finns något jag hjälpa till med i ämnet, kommer även att lägga ut bilder på maskinen när tillfälle ges.
Mvh NH
4236
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:03, 10-04-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Kallsmeden

#10 » 07:16:20, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej NH!!
Har du möjlighet att beskriva hur detta motorbyte gjordes? Gärna med bilder på resultatet
Mycket intressant! :thummar:
Tillverkades en adapter?
Mvh Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

4236

#11 » 21:04:06, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kallsmeden

Bilder kommer när tillfälle ges för fotografering.
Eftersom motorbytet skedde för ca 13-14 år sedan får jag fundera lite på hur det gjordes, en ca 25mm tjock adapterplåt tillverkades med försänkta skruvhål för att docka ihop 4.236 tröskmotorn med svänghjulskåpan till 3.152, en lika tjock "bricka" gjordes också för att placera den mellan vevaxelflänsen och svänghjulet för att behålla maskinens koppling och svänghjul( tröskmotorns svänghjul var lättare än traktormotorns).
Ett problem som krävde tankemöda av mig var att startmotorn ej fick plats på högra sidan där den är placerad på svänghjulskåpan, 4.236 är för bred där vill jag minnas.
Det visade sig att svänghjulskåpan gick att vrida ett kvartsvarv tack vare ett symmetriskt skruvförband i nästa delning bakåt i maskinen (mot växellådan?)så nu är startmotorn placerad på vänster sida.
Ny kylare byggdes sedemera för att passa under huven.
Minns ej om främre kraftuttag passade direkt på remskivan eller om det gjordes handpåläggning även där.
Körbarheten ökade betydligt med den större motorn även om den ej för den skull kan sägas vara stark, har hittils ej haft några problem med drivlinan dock körs skotaren med en tanke på att motorn är "överdimensionerad".
Maskinen fick ett längre överhäng framåt ca 10cm en skarv gjordes framför hytten.
Det är vad jag i stunden minns av detta projekt som får anses lyckat, dock krävs det mer arbete att genomföra än vad jag hade hoppats när jag påbörjade motorbytet.
NH
Senast redigerad av 4236 20:32:33, 04-02-2014, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
4236
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:03, 10-04-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Kallsmeden

#12 » 22:47:32, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok!
Det blev inget problem med att få startmotorn att
nå in till startkransen på svänghjulet?
Vi var tvungna att göra en "insatsskiva" i svänghjulet
vid en liknande ombyggnad för att behålla ursprungsavståndet.
// Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

Bengt Erik Eriksson

#13 » 23:37:06, 03-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En god vän har en sm 462 kan lämna kontakt uppgifter om du vill . han ska iofs finnas här men vet faktiskt inte hans nicname...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

4236

#14 » 21:00:01, 04-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kallsmeden

Som svar på din fråga angående startmotor mot startkrans/svänghjul så minns jag ej det som ett problem, men kan ha förträngt det.
Rätta mig gärna om jag tänker fel men startmotorn sitter ej i adapterplåten utan i längdled i sitt ursprungliga läge i svänghjulskåpan det innebär att startmotor och startkrans har samma placering längdled som i orginalutförande, dvs dieselmotorn är framflyttad adapterplåtens tjocklek.

PS Bengt Erik jag är givetvis intresserad av att ha kontakt med någon som kan svara på mina frågor. ds
NH
4236
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:03, 10-04-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Kallsmeden

#15 » 07:04:42, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok!
Missförstod var du monterade adaptern.
// Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se