Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Hydraultransmission HT 65

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

868Renoverare (trådstartaren)

#1 » 22:09:53, 23-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraultransmission HT65 finns i ett antal olika utföranden beroende på vilken maskin den är avsedd för. Baklastare, dumprar, skogsmaskiner, traktorgrävare ex. Tyvärr försvinner reservdelar ur Volvo,s sortiment allteftersom .Dessa utgår ur sortimentet. Och delar som finns kvar stiger allt mer i pris. Har sysslat med dessa transmissioner i snart 30 år.Dock allt mindre på senare tid. Hade en renoverad HT till SM868 till salu för en tid sedan på blocket. I samband med detta så fick jag ett mail där det stod att: Hydraultransmission är fel benämning. Konverter skall det vara (stavades med K ) , . för det vet alla i branschen vad det är.Slutcitat. Dessa transmissioner kallas i folkmun för converter. Hydrodynamisk transmission är också ett annat namn för hydraultransmission. Tänkte maila en bild på verkstadshandbok HT65 . Men gjorde det inte. Har en del reservdelar till dito, transmission. Ex, kopplingstrummor för 1:an (736102) samt 2:an (736100). :thumme: :mrgreen:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland



sne4a

#2 » 10:40:41, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har en kompis som har en SM 868 som inte vill dra riktigt på 1an bakåt. Alla andra växlar fungera hur bra som helst. Funderar om det kan vara växelväljar ventilen? Går det att plocka lös växelväljar ventilen med transmissionen i skotaren? Den drar på plant underlag men blir det lite motstånd så slutar den dra.
MVH sne4a
sne4a
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:17, 09-01-2014

868Renoverare (trådstartaren)

#3 » 22:53:18, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Börja med att tryckmäta transmissionen. Kopplingstryck (huvudtryck), momentomvandlartryck samt smörjoljetryck. Undersök om något avvikande händer med trycket på 1:an bakåt. Blir kopplingstrycket lägre vid något tillfälle?? T ex , när man går från neutral till 1:an eller från 2:an till 1:an. Stiger smörjoljetrycket vid 1:an bakåt vid ett lägre kopplingstryck?. Växelväljarventilen sitter innanför batteriet . Den går att demontera ur maskinen. Men jag tror inte felet finns i den. Den har en rörlig fördelararm med ett säte som går mot en fint bearbetad platta. Kopplinstrycket leds via fördelararmen ut via hål i plattan för respektive växel. Ett läckage vid fördelararmen borde yttra sig på samtliga växlar. Övrigt utrymme i växelväljarventilen har smörjoljetryck. Därmed kyls och smörjs kopplingarna som man ej kör på just då. :huh:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Flowervalley

#4 » 11:49:36, 24-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har köpt en BM LM845 som är väldigt trög i konvertern kall som varm. Jag hade nu tänkt mig en genomgång innan jag ger mig på att köpa en ny. Jag skull därför vilja få tag i verkstadshandbok och sprängskisser, kanske även en reservdelslista.
Finns någon på detta forum som kan lägga upp detta för nedladdning?
Flowervalley
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:50:34, 19-02-2014
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM845

Alf Gunnar

#5 » 23:13:49, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg en Volvo 861 (82 mod). Revers fungerte ikke, hverken 1. eller 2. etter at den hadde stått i 2 år. Jeg målte koblingstrykket og det var normalt på alle girene. Jeg bestemte meg for å bytte olje og se om det kunne være noe som hadde satt seg og kanskje løsnet med litt kjøring. Da jeg bytte olje på transmissionen og tok ned lokket for å gjøre ren sugesilen, kom det ut flere lameller og noen deler fra noe som ser ut til å ha vært en låsering. Jeg må nå plukke ned girkassen og lurer på om noen har deler liggende som kan brukes. Jeg trenger iallefall ny clutch-pakke til revers-akslingen...
Alf Gunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:21, 08-11-2007
Ort: Troms
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: - New Holland E70BSR
- Åkerman H14B
- Valtra M130


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se