Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Valmet 901-95. 945 aggregat.Klämmer inte åt valsarna.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 18:59:59, 28-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Valmet 901 skördare från 94-95 ungefär.

Har fått problem med att 945 aggregatet inte klämmer åt matarrullarna som det ska.

Har inte kört den så mycket själv så jag kommer inte ihåg riktigt hur den ska bete sej.

Ska skördaren låta ansträngd när man kör kolvarna i aggregatet och kranen till ändlägena?
Det gör den nämligen inte. Låter ansträngd alltså.


Funderar på om det kan vara nått med högtrycket eller vad det kallas.


När man kör träd med små dimensioner så går rullarna ihop med varandra (när rullarna går ihop så lutar nederkanterna mot varandra.) Om det var fullt tryck så borde rullarna tryckas tillrätta mot trädet.
När jag trycker rullarna mot varandra utan att snurra rullarna (matning) så far dom tillbaks några dm så fort jag släpper knappen.

Jag mätte trycket på rullarna enligt boken. Det var för låga tryck (om jag nu gjorde rätt). Har inte försökt att justera.


Tråd löst

mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mimeck (trådstartaren)

#2 » 18:42:32, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolven som trycker ihop valsarna verkar vara felfri. Försökte mäta trycket på aggregatet men det saknas några mätuttag på det. Gaveln på ventilpaketet kanske är bytt för enligt boken borde dom ha setat där.

Sedan testade jag att mäta trycket direkt på pumpen. Mätarnålen rörde sej inte ens.
Måste ha varit nått fel på mätuttaget. Skyddshatten saknades så mätuttaget kanske är pajj.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#3 » 20:04:25, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte Valmet 901 ägarna tid att hänga på nätet längre?

Om det inte blir några snabba svar så får vi nog ta hit en service kille.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#4 » 22:15:09, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ingenting om 901
Men har haft liknande bekymmer själv, (svarar hur det var på min maskin ) tryckregleringsventilen för armarna är sliten (liten kula i säte)
Funkade en tid / stund efter demontering / felsök.. o.s.v. inkallade expertis med samma resultat.. tills jag löste det själv med trädgårdsmästarens luslupp! :mrgreen:

Det finns nog ingen som sitter på svar utan att mäta sej fram, bortsett från tur då..

Vad det gäller att gå tungt när armarna är kört i ändläget, är ganska komplisert att svara på!
För att uttrycka sig enkelt, blir svaret både ja å nej!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Turbodiesel

#5 » 03:33:44, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, någon (kanske ställbar) reducering bör det väl vara till valstrycket?

Jätteansträngt ska det inte låta vid ändlägena, men visst ska det höras att prylarna jobbar med fullt tryck.

Är det en riktig "skogsmaskins-instruktionsbok" bör väl finnas ett hyfsat omfattande hydraulschema, eller är jag bortskämd med gamla Timberjacks?

Experthjälp är inte heller att förakta, ofta så kan de maskinen rätt väl :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mimeck (trådstartaren)

#6 » 19:24:53, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte en en sektion på hydraulpaketet. Hittade den 15 mil hemifrån. 500kr. Har bara kört några träd än så länge och jag är lite osäker på tryckinställningarna. Ett problem är att mätnipplar saknas. (fanns inte förut heller) men det höga klämtrycket verkar stämma i alla fall.´

Tack för hjälpen. Är ju inte så lätt att hjälpa till när man inte vet hur det är konstruerat.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se