Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Lokomo 928 T till bruksskick

51 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

JohnOlof (trådstartaren)

#1 » 00:20:04, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, har väl pysslat med Lokomon ett tag vid det här laget men nu kommit till den punkten att jag skulle önskar lite tips, så då tänkte jag att jag får väl för skams skull redogjöra lite vad jag gjort hitintills (Göra mig förtjänt av tipsen). Några foton har jag ju samlat på mig.

Först en liten allmän utlysning dock: Om det är någon som sitter på någon manual eller annan dokumentation till modellen ifråga så är jag mycket intresserad av att kopierar/köpa sådan. Det enda pappret jag har på den för tillfället är en betald faktura. Är också tacksam för all annan information. Maskinen är ju äldra än vad jag är och Internet har inte erbjudit mycket hitintills. Vidare, om det är någon som vet om någon reservdelsmaskin som står någon stans så är plats/kontaktuppgifter mycket välkomna. Har inga akuta behov nu men sådana kan ju komma snabbt. Har via Connys fotoserie från Bathso sett att det står en där.

Kan väl också säga att målet är att få maskinen till bruksskick. Ingen skinande pärla alltså. Hade väl tänkt att köra ved och timmer för husbehov med den men framförallt är det ett roligt projekt :grin: .

Lite grundläggande information som jag listat ut:
Modell: Lokomo 928 T (T=turbo)
Årsmodell: -80 (enligt obekräftad uppgift)
Tillverkningsnummer: - Vet ej (ska kolla finns på en plåt i hytten)
Timmar: 4978
Vikt: ca 13ton (enligt obekräftad uppgift)
6x6, Deutch-6:a luftkyld, Converter, Cranab-kran,

Sitter och skriver under kvällen så det kommer allt eftersom
/JO

Bild Tillägg efter 9 minut(er):

Så... en förenklad version av vad jag lyckats åstadkomma på de ca 7 månaderna jag ägt maskinen:
Mot bättre vetande köptes maskinen i våras (2009). Hade då stått där den stod i ca 6år tror jag och hade nog stått där i många år till om inte någon förbarmat sig över den. Moderskänslor :klia: ?. Notera den pitoreska klädseln av lavar och grönalger. Tyvärr inte det torraste stället den stått på.

Bild

Maskinen hade blivit stående för att hydraulsystemet hade slutat fungera (inget tryck). Osaken till felet var okänt. Lyckades efter ett par dagars triveslmeck i solen få igång motor och växellåda (innan jag köpte den) så att jag kunde lasta den på ett maskinsläp för hemfärd.
Väl Hemma fick sig maskinen först en välbehövlig dusch med högtryckstvätten. Vart riktigt grann! :eek: (solen hjälper ju till förståss)

Bild

Detta borde vara i början/mitten på maj, innan löven kommit.

Bild Tillägg efter 9 minut(er):

I brist på erfarenhet var det sedan bara att ge sig in i maskinkomponentjungeln! :driver:

Blev mindre nöjd när jag började med att skruvade dän bukplåten och ner damp ett trasigt bromsok med dito fäste :mad: .

Bild

Nåja, bromsoket är väl knappast unikt och fästet såg hemmagjort ut till att börja med. Bara att repa mod och fortsätta. Nästa sak blev givetvis hydraulsystemet. Nybörjare eller ej så tror jag mig nog kunna avgöra att hydraulsystemet inte hade en optimal slangdragning. Det kunde snarare liknas vid ett ormbo

Bild

Fullt med fältmässiga fullösningar och slangdragningar. Planen var att plocka ner allt på bilden och gå igenom det. Detta gjordes under sommarens helger. Gömt under alla slanger mellan två hydraulmotorer återfanns bland annat ett fågelbo :uupps: ! Systemet hade ju stått halvtomt en längre tid så några servokåpor till ventilpaketet hade frusit sönder. Lyckades få tag på begagnade som tur var. Lär bli fler delar som man får byta (o-ringar i massor troligtvis) men allt som var uppenbart trasigt och hade någon form av funktion byttes i alla fall.
Ventilpaketen ser ut lite som futuristiska insekter när man fått loss dem.

Bild

Tror att pakten hette HV05 (Monsun-Tison). Från foton jag sett tror jag att det är samma som sitter i Volvo 646 traktorgrävare men jag är inte säker. Notera färgskiftningarna. Den röda färgen är grundfärgen. Sedan har den lackats gul på fabriken varefter någon lackat maskinen grön utan att orka täcka motorn. Samma anledning att alla hydraulslangar är gröna på den tidigare bilden.

Bild Tillägg efter 9 minut(er):

Lyckades inte hitta några fel som uppenbarligen skulle ha orsakat tryckfrånvaron i systemet tidigare. Efter en dags nervöst meckande lyckades jag få tillbaka allt på vad jag tror var rätt plats.
Tänkte att nu är det väl bara att fylla på olja så borde väl något åt minstone hände, typ olja som sprutar ur 10 000 spruckna hydraulslangar :snow: . Gjort, men inte den minsta rörelse i systemet. Började undra om hydraulpumparna överhuvudtaget snurrade. Konstaterade dock snabbt att systemet vänligt pumpade den olja som man toppfyllde pumpen och spottade ut den i returen, med men sedan var det torrt :klia: .

Gav mig så på att bygga en utvändig hydraultank för att avgöra om maskinen var kapabel att suga överhuvudtaget. Gjorde som så att jag tog ett 200l plastfat, kapade till lämplig höjd och ställde under returtankens dränneringsplugg. Hydraulrenlighetsmänniskor, bäva i skräck! :djaevul:

Bild

Anledningen till att oljan är grumlig är att det är hälften luft hälften olja.
Byggde mig sedan med diverse rördelar, jag lyckades hitta i allehanda hörn, (avloppsrör bland annat) från hydraulpumparna till tunnan.

Bild

Glädjen var stor när det sa SLÖÖÖÖRP och så började den suga :hurra: . Tyvärr sög jag lika mycket luft som olja och därtill betydligt mer olja (3 kugghjulspumpar) än vad som han rinna ut ur dränneringspluggen så jag kunde bara köra i 30-40 sekunder :mad: men döm av glädjen när jag svängde på ratten och maskinen om än tveksamt svängde i midjan :hurra:

Bild Tillägg efter 14 minut(er):

Så, varför kunde då inte systemet suga från sina vanliga tankar? Sugröret som går från hydraulpumparna sticker ner i tanken men den vanliga hydraultanken är helt sluten så jag kunde inte komma åt att kika i tanken. En ända av sugröret hade jag dock lokaliserat till returtanken. Därav den förvirrade frågan i

Hur fungerar returtanken

Lyckades lokalisera en utvändig spricka vid väggen mellan tankarna (se nedan) och började då fundera i termer av att det skulle vara en spricka på sugledningen som gjorde att jag bara sög luft. Tyvärr sitter sprickan på ett osedvanligt svåråtkomligt ställe. Började fundera på att lyfta ur motorn för att komma åt. Kom dock på att jag nog även skulle behöva lyfta bort hytten så jag började med det. Tyvärr har jag inget att lyfta med annan än hydrauliska domkrafter så det blev till att bygga en platform brevid och vinsha över härligheten. Tog två dagar att bara få loss allt i form av fästen, hydraulslangar, tryckluft, sladdar, reglage m.m. Detta gjordes i regn, mörker och blåst för ett par veckor sedan.

Bild

En bild innan hytten flyttats. Hade tyvärr ingen bild på när hytten är av. Får återkomma med det.
Nå, efter en grovröjning under hytten såg det ut som nedan

Bild

Efter ytterligare en dags meckande

Bild

Nu är vi i tiden vid förre helgen. Sovdags! Imorgon ska jag försöka hinna med att beskriva de undringarna jag har angående sprickor, skära i tankar, svetsning m.m.
/JO

3 personer gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490



tullaren

#2 » 00:27:55, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte igår man såg en sådan maskin. senast jag såg en sån var 1987 när jag gick på skogsbrukskolan.
Jag har ju glömt av att den fans :smile:
tullaren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:33, 29-09-2009
Ort: borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimmu

#3 » 00:47:22, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så fin tråd du lager, en kompis holdt på å kjøpe en slik for 15000 av en gubbe her for noen år siden , men det kom en å slengte 20 i bordet så det ble ingen ting :sad:
sikkert ikke så mange igjen av de derre så det er fint at slik som du tar fatt i den forsett å knipse bilder på din lokomo
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

MN

#4 » 08:37:46, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt manlig maskin och strongt att meka utomhus! :thummar:

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Holger

#5 » 12:24:58, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen i sig ser ju trevlig ut!
Ovanlig!

Kanonrapport och fina bilder! Tack!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Brynjar

#6 » 17:27:43, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Maskinen i sig ser ju trevlig ut!
Ovanlig!

Kanonrapport och fina bilder! Tack!


Artig lesning! Artig og se! :grin: Men var ikke disse maskinene opprinnelig gule? :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Blom 1

#7 » 21:39:24, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

JohnOlof (trådstartaren)

#8 » 00:04:05, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu lite meckundringar.

Börjar med att lägga in lite bilder på hur jag uppfattat att tankarna och saker hänger ihop.

Bild

Det är alltså hydraultankar på båda sidorna och en returtank framför. I toppen på vänsta tanken sitter dieseltanken som dock inte används eftersom den läcker. Returtanken kan jag titta ned i om jag tar bort filtret. De andra hydraultankarna är dock slutna så de kommer jag inte åt att titta i.

Så har vi det förmodade sugröret.

Bild

Det jag ser av sugröret är alltså den delen som går ner i tanken, en bit som passerar under påfyllingspipen och en del som kommer in i returtanken. Förmodar att det även finns en del som suger ur vanliga hydraultanken.

Utanpå tankarna vid väggen som skiljer tankarna åt så finns det sprickor. Bland annat gör dessa sprickor att dieseltanken inte går att använda. Dessa sprickor gör att jag misstänker att det skulle vara en spricka på sugröret vid genomföringen i väggen. Notera även de förstärkningarna som byggds på där sprickorna sitter. Sprickorna har även varit svetsade innan.

Den första frågan är om analysen med spricka på sugröret verkar rimlig? Är det någon som haft liknade fel? Kan någon komma på någon annan förklaring till felet?

Om vi utgår ifrån att det är en spricka där då måste jag ju skära upp tanken för att laga den. Frågan är då hur man skär och svetsar i en oljetank. Man har ju hört en del rövarhistorier om folk som gått åt för att de satt vinkelslipen i något gammalt oljefat. Känns inte helt lustigt att sätta vinkelslipen i tanken. En ide jag haft är att vattenfylla tanken. Verkar det rimligt?
Sedan har vi ju även dieseltanken på vänstersidan. Skulle ju vilja laga den med då skulle jag behöva svetsa på tanken. Om jag då vattenfyller tanken så skulle jag ju få problem med att vattnet rinner ut ur sprickan vilket borde gör svetsningen svår/omöjlig, eller? Några andra ideer?
/JO

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Blom J skrev:hittade dessa om du är i behov?
http://www.blocket.se/jamtland/Dack_sko ... 17&w=3


Såg dem. De Skulle ju kunna komma från en motsvarande maskin så jag tänkte kontakta säljaren för att se om maskinen kanske finns kvar någon stanns.

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Brynjar Aasen skrev:Men var ikke disse maskinene opprinnelig gule? :grin:


Det är rätt att maskinerna var gula från början. Titta på fäljarna! Denna maskin har blivit omlackad vid något tillfälle.

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Lägger till bilden från Connys tur på Bathsos bakgård

Bild

Vad är det maskinen har på nosen?
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

ja-bond77

#9 » 08:59:17, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraultank!? :lmao: Fy tusan för tankar i ramkonstruktionen! :x Ett alternativ till vattenfyllning skulle vara att fylla det med koldioxid-/misongas från miggen kanske med ett kontinuerligt flöde under skärningen, en migsvets har du kanske? Om inget syre finns i tanken brinner det inte heller. :thumme:
Senast redigerad av ja-bond77 09:00:25, 28-11-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jevlar

#10 » 10:54:48, 28-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle stoppa i vattenslangen o sen köra upp ett hål med kapskivan, den är inte så känslig för lite vatten.

Om man lyfter ur returfilterbehållaren, kommer man åt änden på sugröret då? Gör man det kan man ju provtrycka röret för att lättare avgöra var den eventuella sprickan är.

Ser ju ut som att om sprickan är där där du tror den är skulle den ändå vara under nivån?
Senast redigerad av Jevlar 10:58:06, 28-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

JohnOlof (trådstartaren)

#11 » 23:58:11, 29-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev att laga trasig bil i helgen :x.

Jevlar skrev:Ser ju ut som att om sprickan är där där du tror den är skulle den ändå vara under nivån?


Sant :klia:, hade nog bestämt mig för att sprickan var där och inte tänkt på det. Ska nog försöka toppfylla tanken och se om den suger då. Tack!

Jevlar skrev:Om man lyfter ur returfilterbehållaren, kommer man åt änden på sugröret då? Gör man det kan man ju provtrycka röret för att lättare avgöra var den eventuella sprickan är.


Det gör man. Förmodar dock att det också finns en ända i den högra tanken. Det bör också finnas någon typ av backventil i röret för det är inte fritt flöde i alla fall. Har funderat om man skulle kunna få uppträdandet om den backventilen var trasig. Hittade nämligen en underlig ståldank :uupps: i returtanken.
Nu när jag sitter och skriver detta börjar jag fundera om det kan vara så att denna returventil är trasig. Har tidigare testat att fylla på med olja i både de vanliga tankarna och returtanken men det fungerande ändå inte. Det skulle ju dock kunna vara så att jag bara fyllt precis ovanför rörets mynning i returtanken och att oljan sugits upp i röret men det går ju några liter till att fylla röret (ø75mm) så det kanske ända bara sög luft från returtanken. :klia: :klia: :klia:

Skickar med en bild på den halshuggda hjälten.

Bild

Gick ganska smärtfritt att få över hytten men det hade varit 100 gånger lättare om jag hade haft något att lyfta med.
/JO
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Brynjar

#12 » 22:30:54, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnOlof skrev:Blev att laga trasig bil i helgen :x.

Jevlar skrev:Ser ju ut som att om sprickan är där där du tror den är skulle den ändå vara under nivån?


Sant :klia:, hade nog bestämt mig för att sprickan var där och inte tänkt på det. Ska nog försöka toppfylla tanken och se om den suger då. Tack!

Jevlar skrev:Om man lyfter ur returfilterbehållaren, kommer man åt änden på sugröret då? Gör man det kan man ju provtrycka röret för att lättare avgöra var den eventuella sprickan är.


Det gör man. Förmodar dock att det också finns en ända i den högra tanken. Det bör också finnas någon typ av backventil i röret för det är inte fritt flöde i alla fall. Har funderat om man skulle kunna få uppträdandet om den backventilen var trasig. Hittade nämligen en underlig ståldank :uupps: i returtanken.
Nu när jag sitter och skriver detta börjar jag fundera om det kan vara så att denna returventil är trasig. Har tidigare testat att fylla på med olja i både de vanliga tankarna och returtanken men det fungerande ändå inte. Det skulle ju dock kunna vara så att jag bara fyllt precis ovanför rörets mynning i returtanken och att oljan sugits upp i röret men det går ju några liter till att fylla röret (ø75mm) så det kanske ända bara sög luft från returtanken. :klia: :klia: :klia:

Skickar med en bild på den halshuggda hjälten.

Bild

Gick ganska smärtfritt att få över hytten men det hade varit 100 gånger lättare om jag hade haft något att lyfta med.
/JO


Var det jeg mente ja at de originalt var gule... :grin: noe og løfte med sier du....du har jo det,må bare reparere lokomoen først... :lmao:
Tror dette blir bra jeg,du får til dette... lykke til videre... :thumme:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

ja-bond77

#13 » 16:45:50, 04-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer väl inte så mycket med detta projekt över vintern så vi kan gottas åt några bilder på en restaurerad Lokomo 925 så länge:
http://www.baumaschinenbilder.de/forum/ ... adid=22247
Det kliar lite i fingrarna att kopiera över det hit, men det ska man tydligen inte göra på den sajten :roll: , enligt Holger.

Är det månne samma intressanta lösning av vagndrivningen på 928:an? Man får lägre tyngdpunkt utan bakaxel och istället varsin kardanaxel direkt till boggierna. På moderna maskiner har man ju en ensam kardanaxel inne i den lådformade ramen, vilket antagligen är bäst, ser ut som skivbromsarna ska kunna få en o annan smäll där... :uupps:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JohnOlof (trådstartaren)

#14 » 23:32:26, 11-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh :grin: tack för bilderna! Det är riktigt att 928:an har samma lösning på drivningen av vagnen. Komponentgemenskapen verkar naturligt vara ganska stor dem emellan. Största skillnaden verkar vara motorn, hydraulsystemet och att "skrovet" är längre på 928:an (större motor).

Riktigt också att det händer inte så mycket för tillfället. Maskinen är minst sagt översnöad :snow: . Största anledningen att jag nu önskar att det skulle bli vår. Annars gillar jag snö men att mecka i den är inte roligt :x .
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof (trådstartaren)

#15 » 21:29:49, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har äntligen fått tid och väder att ge mig på den här maskinen lite. Började lite trevande helgen för tre veckor sedan och fortsatte i förra helgen. För tillfället är planen att lyfta hela motorn för att komma åt tankarna/ramen ordentligt och få utrymme att hitta förmodade sprickor och även svetsa demsamma. Också ett bra tillfälle att ta sig en titt på motorn. Operationen försvåras tyvärr av att jag inte har något vettigt att lyfta med. Har alltså ingen lastare eller dylikt nära så det blir till att trixa med domkrafter etc.
Började med att skruva loss allt som satt i och lyfta loss kåpan över motorn.
Före:

Bild

Efter:

Bild

Därefter tog jag loss ventilpaket; diverse okända hydraulkomponenter; alla hydraul-, luft- och bränsleslangar och alla kablar från och till motorn. Sist blev det de ”mekaniska anslutningarna” som togs bort, det vill säga kardaner och motorfästen. Kardanerna satt som s*t*n. Någon måste haft problem med att bultarna skakade loss för bultarna var en tämligen omaka blandning. Samme någon hade också haft vänligenheten att sätt dit bultarna med Locktight varianten stenhård. Tyvärr gick det inte att komma åt med varken mutterknackare eller ens med spärrskaft så det var till att spänna musklerna och dra förhand med fast nyckel. Kändes som om jag hade fått någon form av muskelsjukdom när jag var klar med all 16 bultarna.
Allra sist var jag tvungen att tappa ur oljan på motorn då avtappningen på oljetråget var ansluten till ramen via en slang för att man skulle komma åt att tappa ur oljan utan att skruva bort bukplåten. Blev minst sagt lite nervös när jag skruvade upp pluggen och det enda som kom ut var någon dl vatten och lite svart slem :???: . Inte för att jag kört motorn mycket men tillräckligt för den skulle tagit skada om den var tom på olja. Å andra sidan hade jag för mig att jag sett olja på oljestickan och att oljetrycksklockan hade visat på grönt. Tilläggas kan även att slangen från tråget var ca 5cm tjock så det var ingen slang som man väntar sig att något ska fastna i. Stack upp en krokig ståltrådsbit som borde tagit sig hela vägen in i tråget men utan något direkt resultat. Blev mer och mer nervös :svettas: . Gick in för att hämta nycklar för att skruva dän slangen invid tråget men när jag kom tillbaka så hade det börja droppa klumpar av svartgrått slem. Sakta men säkert ran så ca 20 liter av en olja+slem blandning ur motorn. Blir nog till att ta dän oljetråget för att se hur mycket slem som ligger kvar. Bör jag göra ett extra oljebyte för att bli av med slemmet i motorn eller är det bara att sätta dit nya filter och fylla på med olja? Vad är det som göra att oljan förslemmats, och fått en mörkgrå ton? Oljan kan säkert vara 10år gammal. Å andra sidan har jag sett äldre olja än så som runnit betydligt bättre än så. Å tredje sidan har ju maskinen och oljan stått stilla i ca 6år.
Det var den helgen. Nästa operation nu till helgen blir att lyfta motorn.
Några bilder på den ganska renplockade motorn

Bild

Bild

Bild

Hittade även en skyllt med lite siffror på motorn.
Fabrikat: Deutz
Modell: BF6L913
Serienummer: 5529672
Finns manual till modellen under Downloads.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se