Ja, har väl pysslat med Lokomon ett tag vid det här laget men nu kommit till den punkten att jag skulle önskar lite tips, så då tänkte jag att jag får väl för skams skull redogjöra lite vad jag gjort hitintills (Göra mig förtjänt av tipsen). Några foton har jag ju samlat på mig.
Först en liten allmän utlysning dock: Om det är någon som sitter på någon manual eller annan dokumentation till modellen ifråga så är jag mycket intresserad av att kopierar/köpa sådan. Det enda pappret jag har på den för tillfället är en betald faktura. Är också tacksam för all annan information. Maskinen är ju äldra än vad jag är och Internet har inte erbjudit mycket hitintills. Vidare, om det är någon som vet om någon reservdelsmaskin som står någon stans så är plats/kontaktuppgifter mycket välkomna. Har inga akuta behov nu men sådana kan ju komma snabbt. Har via Connys fotoserie från Bathso sett att det står en där.
Kan väl också säga att målet är att få maskinen till bruksskick. Ingen skinande pärla alltså. Hade väl tänkt att köra ved och timmer för husbehov med den men framförallt är det ett roligt projekt .
Lite grundläggande information som jag listat ut:
Modell: Lokomo 928 T (T=turbo)
Årsmodell: -80 (enligt obekräftad uppgift)
Tillverkningsnummer: - Vet ej (ska kolla finns på en plåt i hytten)
Timmar: 4978
Vikt: ca 13ton (enligt obekräftad uppgift)
6x6, Deutch-6:a luftkyld, Converter, Cranab-kran,
Sitter och skriver under kvällen så det kommer allt eftersom
/JO
Tillägg efter 9 minut(er):
Så... en förenklad version av vad jag lyckats åstadkomma på de ca 7 månaderna jag ägt maskinen:
Mot bättre vetande köptes maskinen i våras (2009). Hade då stått där den stod i ca 6år tror jag och hade nog stått där i många år till om inte någon förbarmat sig över den. Moderskänslor ?. Notera den pitoreska klädseln av lavar och grönalger. Tyvärr inte det torraste stället den stått på.
Maskinen hade blivit stående för att hydraulsystemet hade slutat fungera (inget tryck). Osaken till felet var okänt. Lyckades efter ett par dagars triveslmeck i solen få igång motor och växellåda (innan jag köpte den) så att jag kunde lasta den på ett maskinsläp för hemfärd.
Väl Hemma fick sig maskinen först en välbehövlig dusch med högtryckstvätten. Vart riktigt grann! (solen hjälper ju till förståss)
Detta borde vara i början/mitten på maj, innan löven kommit.
Tillägg efter 9 minut(er):
I brist på erfarenhet var det sedan bara att ge sig in i maskinkomponentjungeln!
Blev mindre nöjd när jag började med att skruvade dän bukplåten och ner damp ett trasigt bromsok med dito fäste .
Nåja, bromsoket är väl knappast unikt och fästet såg hemmagjort ut till att börja med. Bara att repa mod och fortsätta. Nästa sak blev givetvis hydraulsystemet. Nybörjare eller ej så tror jag mig nog kunna avgöra att hydraulsystemet inte hade en optimal slangdragning. Det kunde snarare liknas vid ett ormbo
Fullt med fältmässiga fullösningar och slangdragningar. Planen var att plocka ner allt på bilden och gå igenom det. Detta gjordes under sommarens helger. Gömt under alla slanger mellan två hydraulmotorer återfanns bland annat ett fågelbo ! Systemet hade ju stått halvtomt en längre tid så några servokåpor till ventilpaketet hade frusit sönder. Lyckades få tag på begagnade som tur var. Lär bli fler delar som man får byta (o-ringar i massor troligtvis) men allt som var uppenbart trasigt och hade någon form av funktion byttes i alla fall.
Ventilpaketen ser ut lite som futuristiska insekter när man fått loss dem.
Tror att pakten hette HV05 (Monsun-Tison). Från foton jag sett tror jag att det är samma som sitter i Volvo 646 traktorgrävare men jag är inte säker. Notera färgskiftningarna. Den röda färgen är grundfärgen. Sedan har den lackats gul på fabriken varefter någon lackat maskinen grön utan att orka täcka motorn. Samma anledning att alla hydraulslangar är gröna på den tidigare bilden.
Tillägg efter 9 minut(er):
Lyckades inte hitta några fel som uppenbarligen skulle ha orsakat tryckfrånvaron i systemet tidigare. Efter en dags nervöst meckande lyckades jag få tillbaka allt på vad jag tror var rätt plats.
Tänkte att nu är det väl bara att fylla på olja så borde väl något åt minstone hände, typ olja som sprutar ur 10 000 spruckna hydraulslangar . Gjort, men inte den minsta rörelse i systemet. Började undra om hydraulpumparna överhuvudtaget snurrade. Konstaterade dock snabbt att systemet vänligt pumpade den olja som man toppfyllde pumpen och spottade ut den i returen, med men sedan var det torrt .
Gav mig så på att bygga en utvändig hydraultank för att avgöra om maskinen var kapabel att suga överhuvudtaget. Gjorde som så att jag tog ett 200l plastfat, kapade till lämplig höjd och ställde under returtankens dränneringsplugg. Hydraulrenlighetsmänniskor, bäva i skräck!
Anledningen till att oljan är grumlig är att det är hälften luft hälften olja.
Byggde mig sedan med diverse rördelar, jag lyckades hitta i allehanda hörn, (avloppsrör bland annat) från hydraulpumparna till tunnan.
Glädjen var stor när det sa SLÖÖÖÖRP och så började den suga . Tyvärr sög jag lika mycket luft som olja och därtill betydligt mer olja (3 kugghjulspumpar) än vad som han rinna ut ur dränneringspluggen så jag kunde bara köra i 30-40 sekunder men döm av glädjen när jag svängde på ratten och maskinen om än tveksamt svängde i midjan
Tillägg efter 14 minut(er):
Så, varför kunde då inte systemet suga från sina vanliga tankar? Sugröret som går från hydraulpumparna sticker ner i tanken men den vanliga hydraultanken är helt sluten så jag kunde inte komma åt att kika i tanken. En ända av sugröret hade jag dock lokaliserat till returtanken. Därav den förvirrade frågan i
Hur fungerar returtanken
Lyckades lokalisera en utvändig spricka vid väggen mellan tankarna (se nedan) och började då fundera i termer av att det skulle vara en spricka på sugledningen som gjorde att jag bara sög luft. Tyvärr sitter sprickan på ett osedvanligt svåråtkomligt ställe. Började fundera på att lyfta ur motorn för att komma åt. Kom dock på att jag nog även skulle behöva lyfta bort hytten så jag började med det. Tyvärr har jag inget att lyfta med annan än hydrauliska domkrafter så det blev till att bygga en platform brevid och vinsha över härligheten. Tog två dagar att bara få loss allt i form av fästen, hydraulslangar, tryckluft, sladdar, reglage m.m. Detta gjordes i regn, mörker och blåst för ett par veckor sedan.
En bild innan hytten flyttats. Hade tyvärr ingen bild på när hytten är av. Får återkomma med det.
Nå, efter en grovröjning under hytten såg det ut som nedan
Efter ytterligare en dags meckande
Nu är vi i tiden vid förre helgen. Sovdags! Imorgon ska jag försöka hinna med att beskriva de undringarna jag har angående sprickor, skära i tankar, svetsning m.m.
/JO