Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Iller B-100 - undret från Värmland

401 inlägg • Sida 1 av 27
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Fyllarne (trådstartaren)

#1 » 02:44:41, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allihopa, mitt första inlägg på det här forumet. :grin:

Har några frågor angående Iller B-100, det tekniska underverket? (åbäket) från Värmland, har nämligen begåvat mig själv med en sådan under helgen.

Är mest ute efter allmän info om maskinen, antal tillverkade, användare av dom, tekniska specar osv.. kanske någon t.o.m. sitter på dokumentation om Illern?

En mer specifik fråga också; är Illerns bromsok samma som till SAAB 96 (V4)? Illern bygger ju i mångt och mycket på SAAB-komponenter. Mina är nämligen i behov av renovering...

Tack på förhand
Fyllarne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:02, 07-09-2006
Ort: Järnbäraland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Volvo T 350
Norsjö Mekaniska Iller B-100
Volvo BM 4400



Robin Andreasson

#2 » 08:59:50, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för något, kunde inte hitta några bilder på google när jag sökte på Iller B100 :/
Fick däremot en j'vla massa bilder på mat.
Robin Andreasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:33:53, 02-06-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu Pc138
Komatsu Pc88MR
Volvo L-35
Åkerman 230B
Valtra T170E
Man 35-480

olle67

#3 » 12:00:57, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är en Iller,fanns både med bensin v-4 och golf diesel.. http://www.blocket.se/halland/Iller_i_o ... ?ca=15&w=3



Fixade länken. Alltid mellanslag före och efter länkar! :thumme:
/Robban_C
olle67
 

stefan.b

#4 » 13:54:02, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elbolagen använde iller ganska mycket vet jag,innan de fick bandvagnar alltså
tillverkaren finns fortfarande kvar om de kan ha mera info
Senast redigerad av stefan.b 13:58:26, 28-12-2009, redigerad totalt 2 gånger.
stefan.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:50:19, 25-08-2009
Ort: Lesjöfors,Värmland

Fyllarne (trådstartaren)

#5 » 00:12:58, 02-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som om även Försvarsmakten har använt sig av dom:

http://www.ka2.se/bilder/KA2Museum_163.jpg
Senast redigerad av Fyllarne 00:17:10, 02-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Fyllarne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:02, 07-09-2006
Ort: Järnbäraland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Volvo T 350
Norsjö Mekaniska Iller B-100
Volvo BM 4400

Fyllarne (trådstartaren)

#6 » 23:53:20, 01-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyllarne skrev:Hej allihopa, mitt första inlägg på det här forumet. :grin:

Har några frågor angående Iller B-100, det tekniska underverket? (åbäket) från Värmland, har nämligen begåvat mig själv med en sådan under helgen.

Är mest ute efter allmän info om maskinen, antal tillverkade, användare av dom, tekniska specar osv.. kanske någon t.o.m. sitter på dokumentation om Illern?

En mer specifik fråga också; är Illerns bromsok samma som till SAAB 96 (V4)? Illern bygger ju i mångt och mycket på SAAB-komponenter. Mina är nämligen i behov av renovering...

Tack på förhand


Svarar lite på mitt eget inlägg så här sju månader senare :)

Användare: elbolag, televerket, skidanläggningar, skogsbolag och en och annan brandkår, allt med varierande utrustning beroende på uppdrag.

Tekniska data, tja en SAAB (Ford) v4 1700cc med SAAB-låda efter samt slutväxlar med utväxlingen 4:1, vikt cirka 1000kg och toppfart cirka 20-25 km/h, (en höjdare kan jag säga, ofjädrad som den är :P )

Angående bromsoken så var de på min utbytta mot dito från nån Volvo, så det löste sig smidigt :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Fyllarne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:02, 07-09-2006
Ort: Järnbäraland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Volvo T 350
Norsjö Mekaniska Iller B-100
Volvo BM 4400

Björn.O

#7 » 00:22:01, 02-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant ! Lägg gärna in en bild på din maskin.
Jag har länge varit sugen att köpa en Iller. Den verkar ju lätt och smidig och borde ta mindre bränsle än många andra bandvagnar.
Skulle helst vilja ha den laglig att köra på väg, jag tror att det skulle reta polisen nåt jävulskt om man åkte runt i samhället med en Iller och dom inte kan göra nåt.. :cool2: :cool2:
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Fyllarne (trådstartaren)

#8 » 04:17:25, 02-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på maskinen i vinterlandskap

Bild

I lunnartagen, nu med vinsch monterad i fronten :D

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Fyllarne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:02, 07-09-2006
Ort: Järnbäraland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Volvo T 350
Norsjö Mekaniska Iller B-100
Volvo BM 4400

Björn.O

#9 » 22:34:33, 02-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: Den ser ju riktigt tuff ut! Hur är bärigheten i snö med dom banden ? Många har ju bredare vinterband men behövs det ?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Fyllarne (trådstartaren)

#10 » 23:48:42, 02-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar tackar :grin:

Jodå, smalbanden fungerar bra i snö också även om folk vill påstå annat :razz:

Begränsningen verkar mest ligga på föraren om man säger så, det är ju främst i backar som det kan ta emot med smalband men det är bara att köra så långt man kommer och sen backa och ta om igen så man trycker till spåret lite. Jag har vinterband också men har inte provat dom än, får se till vintern.

Angående ditt tidigare inlägg så ligger bränsleförbrukningen på cirka 4 l/h så den är ju ganska snål också :grin:

Det bör ju inte vara några problem att köra den på väg eftersom den är att anse som ett motorredskap, på med lgf-skylt och ha belysningen i ordning så går det nog bra.

Man behöver ju inte ens försäkra den om man ska hårddra det eftersom trafikförsäkringsplikten inte tillämpas på motorredskap med vikt under 2000kg :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Fyllarne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:02, 07-09-2006
Ort: Järnbäraland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Volvo T 350
Norsjö Mekaniska Iller B-100
Volvo BM 4400

Ivar Risslén

#11 » 09:34:22, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar dom inte vara registrerade som terrängfordon?
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

olle67

#12 » 10:45:53, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med en Iller på almän väg e väl att banden har stålklackar,endast fordon med gummihjul,eller band får väl köras på allmäna vägar.........körde själv en del på väg med en oregad Volvo-202 bandvagn,blev aldrig stoppad...
olle67
 

Björn.O

#13 » 12:03:40, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Problemet med en Iller på almän väg e väl att banden har stålklackar,endast fordon med gummihjul,eller band får väl köras på allmäna vägar.........körde själv en del på väg med en oregad Volvo-202 bandvagn,blev aldrig stoppad...


Ja det kan nog vara så.. Kanske går att montera band från en 202 på Illern.
Här har då folk blivit stoppade med BV 202 har jag hört.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

olle67

#14 » 20:31:57, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo,våran turer med 202 va mest till mc-donalds drive in,inga större turer,ville bara klargöra de,annars skull ja säkert blivit stoppad om ja körde överallt,sen åker man inte gärna långt i en 202,hehe
olle67
 

Fyllarne (trådstartaren)

#15 » 22:20:37, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Problemet med en Iller på almän väg e väl att banden har stålklackar,endast fordon med gummihjul,eller band får väl köras på allmäna vägar.........körde själv en del på väg med en oregad Volvo-202 bandvagn,blev aldrig stoppad...


Verkar inte vara något problem om man kollar i denna: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... stabla.pdf

Angående registrering så är det nog lite olika, de som är registrerade är antagligen det som terrängvagn, medan de som inte är det, som min, är att anse som motorredskap.
Fyllarne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:02, 07-09-2006
Ort: Järnbäraland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Volvo T 350
Norsjö Mekaniska Iller B-100
Volvo BM 4400


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: robert.k och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se