Sida 1 av 28

Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 02:44:41, 28-12-2009
av Fyllarne
Hej allihopa, mitt första inlägg på det här forumet. :grin:

Har några frågor angående Iller B-100, det tekniska underverket? (åbäket) från Värmland, har nämligen begåvat mig själv med en sådan under helgen.

Är mest ute efter allmän info om maskinen, antal tillverkade, användare av dom, tekniska specar osv.. kanske någon t.o.m. sitter på dokumentation om Illern?

En mer specifik fråga också; är Illerns bromsok samma som till SAAB 96 (V4)? Illern bygger ju i mångt och mycket på SAAB-komponenter. Mina är nämligen i behov av renovering...

Tack på förhand

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 08:59:50, 28-12-2009
av Robin Andreasson
Vad är det för något, kunde inte hitta några bilder på google när jag sökte på Iller B100 :/
Fick däremot en j'vla massa bilder på mat.

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 12:00:57, 28-12-2009
av olle67
Detta är en Iller,fanns både med bensin v-4 och golf diesel.. http://www.blocket.se/halland/Iller_i_o ... ?ca=15&w=3



Fixade länken. Alltid mellanslag före och efter länkar! :thumme:
/Robban_C

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 13:54:02, 28-12-2009
av stefan.b
Elbolagen använde iller ganska mycket vet jag,innan de fick bandvagnar alltså
tillverkaren finns fortfarande kvar om de kan ha mera info

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 00:12:58, 02-01-2010
av Fyllarne
Verkar som om även Försvarsmakten har använt sig av dom:

http://www.ka2.se/bilder/KA2Museum_163.jpg

Re: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 23:53:20, 01-08-2010
av Fyllarne
Fyllarne skrev:Hej allihopa, mitt första inlägg på det här forumet. :grin:

Har några frågor angående Iller B-100, det tekniska underverket? (åbäket) från Värmland, har nämligen begåvat mig själv med en sådan under helgen.

Är mest ute efter allmän info om maskinen, antal tillverkade, användare av dom, tekniska specar osv.. kanske någon t.o.m. sitter på dokumentation om Illern?

En mer specifik fråga också; är Illerns bromsok samma som till SAAB 96 (V4)? Illern bygger ju i mångt och mycket på SAAB-komponenter. Mina är nämligen i behov av renovering...

Tack på förhand


Svarar lite på mitt eget inlägg så här sju månader senare :)

Användare: elbolag, televerket, skidanläggningar, skogsbolag och en och annan brandkår, allt med varierande utrustning beroende på uppdrag.

Tekniska data, tja en SAAB (Ford) v4 1700cc med SAAB-låda efter samt slutväxlar med utväxlingen 4:1, vikt cirka 1000kg och toppfart cirka 20-25 km/h, (en höjdare kan jag säga, ofjädrad som den är :P )

Angående bromsoken så var de på min utbytta mot dito från nån Volvo, så det löste sig smidigt :grin:

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 00:22:01, 02-08-2010
av Björn.O
Intressant ! Lägg gärna in en bild på din maskin.
Jag har länge varit sugen att köpa en Iller. Den verkar ju lätt och smidig och borde ta mindre bränsle än många andra bandvagnar.
Skulle helst vilja ha den laglig att köra på väg, jag tror att det skulle reta polisen nåt jävulskt om man åkte runt i samhället med en Iller och dom inte kan göra nåt.. :cool2: :cool2:

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 04:17:25, 02-08-2010
av Fyllarne
En bild på maskinen i vinterlandskap

Bild

I lunnartagen, nu med vinsch monterad i fronten :D

Bild

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 22:34:33, 02-08-2010
av Björn.O
:thumme: Den ser ju riktigt tuff ut! Hur är bärigheten i snö med dom banden ? Många har ju bredare vinterband men behövs det ?

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 23:48:42, 02-08-2010
av Fyllarne
Tackar tackar :grin:

Jodå, smalbanden fungerar bra i snö också även om folk vill påstå annat :razz:

Begränsningen verkar mest ligga på föraren om man säger så, det är ju främst i backar som det kan ta emot med smalband men det är bara att köra så långt man kommer och sen backa och ta om igen så man trycker till spåret lite. Jag har vinterband också men har inte provat dom än, får se till vintern.

Angående ditt tidigare inlägg så ligger bränsleförbrukningen på cirka 4 l/h så den är ju ganska snål också :grin:

Det bör ju inte vara några problem att köra den på väg eftersom den är att anse som ett motorredskap, på med lgf-skylt och ha belysningen i ordning så går det nog bra.

Man behöver ju inte ens försäkra den om man ska hårddra det eftersom trafikförsäkringsplikten inte tillämpas på motorredskap med vikt under 2000kg :grin:

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 09:34:22, 03-08-2010
av Ivar Risslén
Brukar dom inte vara registrerade som terrängfordon?

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 10:45:53, 03-08-2010
av olle67
Problemet med en Iller på almän väg e väl att banden har stålklackar,endast fordon med gummihjul,eller band får väl köras på allmäna vägar.........körde själv en del på väg med en oregad Volvo-202 bandvagn,blev aldrig stoppad...

Re: Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 12:03:40, 03-08-2010
av Björn.O
olle67 skrev:Problemet med en Iller på almän väg e väl att banden har stålklackar,endast fordon med gummihjul,eller band får väl köras på allmäna vägar.........körde själv en del på väg med en oregad Volvo-202 bandvagn,blev aldrig stoppad...


Ja det kan nog vara så.. Kanske går att montera band från en 202 på Illern.
Här har då folk blivit stoppade med BV 202 har jag hört.

Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 20:31:57, 03-08-2010
av olle67
Jo,våran turer med 202 va mest till mc-donalds drive in,inga större turer,ville bara klargöra de,annars skull ja säkert blivit stoppad om ja körde överallt,sen åker man inte gärna långt i en 202,hehe

Re: Sv: Iller B-100 - undret från Värmland

InläggPostat: 22:20:37, 04-08-2010
av Fyllarne
olle67 skrev:Problemet med en Iller på almän väg e väl att banden har stålklackar,endast fordon med gummihjul,eller band får väl köras på allmäna vägar.........körde själv en del på väg med en oregad Volvo-202 bandvagn,blev aldrig stoppad...


Verkar inte vara något problem om man kollar i denna: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... stabla.pdf

Angående registrering så är det nog lite olika, de som är registrerade är antagligen det som terrängvagn, medan de som inte är det, som min, är att anse som motorredskap.