Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

MF203 skotare

61 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Johan.S (trådstartaren)

#16 » 00:05:03, 30-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:http://www.terex.com/50Years/index.html påstår iaf att Mk2 kom -65.
MN
-Tack för tipset, den sidan hade jag inte hittat till på egen hand.


Nu har jag fått min motor daterad till 1966-02-18, vilket bör betyda att min skogstraktor bör betraktas som 1966 års modell.
Motorns fulla typbeteckning är såvitt jag förstår: "PERKINS AD3-152-8574"

Den takmonterade kranen är tydligen tillverkad av "Cranab". Modellen heter "Vindelbjörnen", troligen "Vindelbjörnen SK 2000 T"

// Johan

Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ



MN

#17 » 11:56:53, 30-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

AD3-152 är beteckningen på den direktinsprutade varianten.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Johan.S (trådstartaren)

#18 » 09:52:23, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:AD3-152 är beteckningen på den direktinsprutade varianten.MN

MF 203 Mark II har direktinsprutad motor, enligt specifikationerna. Den äldre 203 -modellen har virvelkammardiesel.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

MN

#19 » 12:52:07, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, det stämmer ju tidsmässigt med bytet 35 ->135 som oxå har AD3-152

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Johan.S (trådstartaren)

#20 » 21:20:47, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Det andra "originalhjulet" är nu upphittat, så här ser det ut:


Framifrån
Bild
Originalets URL: http://img13.imageshack.us/img13/2162/flg2b.jpg

Bakifrån
Bild
Originalets URL: http://img522.imageshack.us/img522/7616/flg2a.jpg

Fälgtallriken är nitad mot fälgbanan på den här fälgen, på den andra är den helsvetsad. Hålen för hjulvikter har svetsade bussningar kring hålen, det finns inte på den andra.
-Frågan är vilket som är original?

// Johan

Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#21 » 22:01:58, 30-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
-Är det någon som vet vad fästet ovanpå kylaren använts till?
Bild
För er som inte känner till MF203/205 kan jag nämna att den här delen av traktorn är bastant, jämfört med de flesta andra traktorer.
// Johan

Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Michael.lövstrand

#22 » 14:04:15, 04-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt väl ett stöd till kranen i det där fästet tror jag. Sitter ett likadant fäste på våran 65:a.
Volvo l120e
Powerscreen turbo chieftain
Svedala hj7-r
Michael.lövstrand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:43, 15-10-2007
Ort: Dala-floda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo L120E
volvo 4500
Volvo fh 480

Johan.S (trådstartaren)

#23 » 09:05:58, 06-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.lövstrand skrev:Satt väl ett stöd till kranen i det där fästet tror jag. Sitter ett likadant fäste på våran 65:a.

Hej!
-Det var intressant, har du någon bild?

På två fotografier från tidigt 1960-tal, jag fått från Grålleklubben, förekommer en MF203 med HIAB-kran. Där finns inget fäste svetsat ovanpå kylaren, så därifrån får man ingen ledtråd. I instruktionsboken till min kran (CRANAB SK-2000-T) finns kranen monterad på en annan traktor (tecknad bild), ej heller där finns något stöd för kranarmen från kylaren. Det stöd för kranarmen som finns på min traktor utgår snett framåt från hytt-taket, det är för övrigt samma typ av stöd som finns beskrivet i kranens instruktionsbok.

Av den anledningen har jag hittills dragit slutsatsen att fästet ovanpå kylaren inte har med kranen att göra, utan kanske har med med vinschen att göra. För närvarande har jag skruvat fast en kraftig ögla där som jag fäster vinschkroken i, (eller timmersaxen när den sitter på kroken).

// Johan

Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#24 » 20:41:04, 01-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder från vintern 2010-2011
Vagnen är en Moheda 7-ton, troligen tillverkad 1984. Det saknas två stöttor på den, det skall vara 6 st. men det lär finnas nya att köpa som passar.


Bild

Bild

Faktaruta
Fabrikat: Massey Ferguson
Typbeteckning: MF 203 MK2
Serienummer: 832443
Årsmodell: 1966
Motorfabrikat och typ: PERKINS AD3-152-8574
Motornummer: 2375904, (tillv.dat. 1966-02-18)
Motoreffekt: 41 Hk DIN
Skyddsram: Bergsjöverken BSÖ15690, tillv.nr. 35214, (tillv.dat. 1959-03-13)
Band: System Svedlund (Olofsfors) JLH-72 Nr. 2368 (längd: 28 bandplattor)
Kran: Cranab Vindelbjörnen SK-2000-T
Vinsch: Sepson (S. E. Petersons mek. verkstad ab) typ: 16-03

Skyddsramen (hytten) har jag dessvärre inte hittat någon information om, annat än det som står på typskylten. Det bör ha funnits både provningsintyg och broschyr.

Som ni ser av bilden ovan behöver höger bakdäck bytas ut. Vänster sida har jag bytt, vilket har fungerat bra (banden passar i mönstret).
GOOD YEAR Industrial sure grip 14.9-24 Pr12

not. Traktordäck med dimension 14.9-24 kallades förr 13-24, undrar när man bytte beteckningar på dem?
Bild
Den här typen av däck har grundare mönster, jämfört med lantbruksdäck. Jag mätte upp 26mm på ett helt nytt däck genom att lägga en linjal längsmed och i mitten av däcket, över två efterföljande klackar.
Senast redigerad av Johan.S 21:31:23, 14-09-2011, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#25 » 10:46:19, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att renovera bromsarna nu.
Tyvärr kom jag igång så sent på året att jag inte hann klart före vintern. Det visade sig att lagren både i bakaxeln och i slutväxeln behövde bytas ut, det tog tid att få fram nya.


Lagren var lite rostangripna på grund av att det kommit vatten i slutväxeln. Orsaken är troligen att ventilationen för slutväxeln var öppen uppåt. På andra sidan traktorn satt det en hätta över ventilen.
Nya ventilationsnipplar (art.nr.1852686M91) av mässing beställde jag via Höglandets maskin i Vetlanda. Artikeln utgår, men finns kvar på ett huvudlager i Köpenhamn.
När jag jämför de nyinköpta ventilerna, med den gamla ventilen som var komplett på min traktor, ser man att de nya är konstruktionsmässigt förbättrade. Huven/hättan över hålet har betydligt bättre infästning på de nya.



Jag har i samband med detta upptäckt att min traktor har en mer finhuggen spline in mot differentialen, jämfört med de flesta andra liknande traktorer med MF65-bakaxel.
Min traktor är som nämnts en MF-203-mk2, årsmodell 1966.
Serienummer: 832443.
Motorn är tillverkad 1966-02-18.
Traktorn är inregistrerad som skogstraktor i Sverige 1966-08-02.
Det betyder att chassit troligen är tillverkat någon gång i mars månad 1966.
Nedan en jämförelse mellan en drivaxel från min traktor (39-bommars spline), och en drivaxel från en liknande traktor (19-bommars spline).
Bild
Bild
Teori 1
Antingen har man helt enkelt investerat i en ny maskin på fabriken. Som smidit fram splines, i stället för att fräsa. I så fall är det helt enkelt tillverkningstidpunkten (årsmodell och månad) som avgör om det är den glesa splinen, eller den täta.

Teori 2
Möjligheten finns också att det är en annan differential med låg utväxling på MF-203-traktorchassin för skotare, (vilka normalt körs i låg fart med halvband). Jag har inte kört särskilt mycket på landsväg, så jag vet inte så noga hur fort den går på högsta växeln. Oftast har jag kört den med band, då kör man inte gärna så fort.




Bild
Inte konstigt att bromsarna fungerade dåligt.
Några av bromslamellerna hade rostat fast på axeln, jag blev tvungen att svetsa fast gängstänger i dem för att dra loss.

Bild
Nya bromslameller monterade. På fotot syns tydligt att hävarmen är nymålad.
Det beror på att jag bytt originalet mot en bromshävarm till MF165. Den nya hävarmen är exakt likadan, sånär som på att den är något längre. Den extra längden beror på att den har ett extra hål för handbromslänkage.

Bild
Här syns resten av handbromslänkaget. Tyvärr har jag här råkat vända dem bakvänt. När jag vände leden framåt, framför tapparna, passade längden på de horisontella länkstagen bra.

Bild
Original handbroms till MF203 är nästan hopplöst att få tag på, då det var ett sällsynt tillbehör. Dessutom har jag fått tips om att det fungerade dåligt. I original hade man handbromsspaken kopplat till separata trummor ute vid hjulen.

Bild
Så här ser en komplett handbromssats från MF165 ut när man får den från skroten. Den passar såvitt jag förstår MF203, MF205, MF465, samt MF65 under förutsättning att tapparna som håller oljepumpen inne i växellådan är ø14,2mm på den tjockaste delen.
Observera att man måste tappa ur växellådsoljan, innan man drar ut dessa tappar. Dessutom tror jag man bör undvika dra ur båda tapparna samtidigt, då oljepumpen inuti växellådan kanske kan hamna ur läge då.




// Johan
Senast redigerad av Johan.S 10:54:05, 15-01-2013, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Hymax

#26 » 22:26:05, 03-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul och intressant tråd :thumme:
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Johan.S (trådstartaren)

#27 » 11:37:12, 28-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ena slutväxeln var så glapp att jag valde att byta ut den. Kanske går den att renovera på lite sikt, om jag lyckas få tag på nya delar till nållagret.
Felet på min är att det dubbelradiga nållagrets inre lagerbana är nednött.
Den inre lagerbanan såg först ut att vara bearbetad direkt på yttre hjulaxeln, men det är tydligen en utbytbar hylsa där.

    Det är en kombination av axial- och radiallager som sitter här i yttre drivaxelns inre ända.
    *Yttre lagerbana: 185 333 M1 (1st.)
    *Rullar: 831 675 M1 (34st.)
    *Inre lagerbana: 192 748 M1 (1st.)
    *Axiallager: 831 675 M1 (1st.) Kan även köpas från Sverull TOR.FA.22886
    *Lagerbrickor: 185 311 M1 (3st.) Inte alltid nödvändigt att byta dem.
    *Axiallagerbana: 831 677 M1 (1st.) Kan enkelt planslipas på mekanisk verkstad.
    *Shims PS 50×62×0,1mm (finns hos Sverull)
    *Shims PS 50×62×0,2mm (finns hos Sverull)
    *Shims PS 50×62×0,3mm (finns hos Sverull)
    *Shims PS 50×62×0,5mm (finns hos Sverull)
    *Shims PS 50×62×1,0mm (finns hos Sverull)
    Om man behöver pressa isär och renovera yttre axelns yttre ända (längst ute vid hjulet), behöver man följande förslitningsdetaljer.
    *Koniskt rullager: 831 488 M1 + 15 958 X (1+1st.) = SKF K-395-A + K-394-A
    *Packbox med dammtunga: 966 238 M1 (1st.)
    I alla händelser bör man byta korkpackningar.
    *Korkpackning: 191 141 M1 (2st.)
Åtdragningsmoment för de 12 skruvarna är 6,2-7,0 kpm (62-70 Nm).
Förspänning vid shimsning: +0,08-0,15 mm
Olja: Jag använder: Castrol Multitrax 80W140


Jag skaffade en betydligt bättre slutväxel från traktorskroten i Brånstorp (Eksjö), då det visade sig vara svårt att få fram delar till det dubbelradiga nållagret. Den nya slutväxeln passade bra. Jag noterade dock att den skiljer sig något konstruktionsmässigt från den som satt på min traktor.
På utbytesslutväxeln satt en stor segersäkring mellan planetväxeln och distanshylsan. Den yta där segersäkringsspåret finns på den ena saknas helt på min gamla slutväxel. Höjden på distanshylsan skiljer sig också något mellan de två utförandena. Att det förekommer sammanlagt tre olika utföranden av distansringen framgår av reservdelsförteckningen.

Den vänstra kommer från min MF 203 MK2 -66, den högra kommer från en MF 205 (mk1), av okänd årsmodell.
Bild

Den här lagerbanan kan sitta hårt.
Jag tunnade ut den lite först. Därefter knackade jag ner en kniv, m.m. i innerkant, för att sedan få grepp med avdragarklorna.
-Vid montering av ny lagerbana skall den förvärmas till +50°C.

Bild
Senast redigerad av Johan.S 10:18:16, 31-01-2013, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

TorbjörnM MF 203+

#28 » 12:27:33, 28-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er att jag missat denna topic.

Du Johan kan det vara denna MF du såg bilder på.

Lastaren är ej orginal utan har monterats av förre ägaren, som troligen hade MFn i + 25 år det kan vara så att jag är ägare nr 3 .

Förre ägaren är tyvärr jordgubbe så jag vet mycket lite om historien.

Bara att det är en prototyp tillvekad 1964 på en 63 MF 203.
Det gjordes tre chassin med olika kranar. De byggdes av Hällsäters i Hudiksvall.

Jag har pratat med en som var med och byggde dem.

De gick på prototyp utprovning under nått år.

Sen fick min ett liv som krantraktor på en mekaniskverkstad men gick lite på vedkörning med .

Jag hittade den på Blocket. Nu är den min högrahand.

Jag har inte samma front som du och en brytrulle till wiren ovanpå kylaren.

Mvh TM
Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
TorbjörnM MF 203+
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:25, 20-02-2007

Johan.S (trådstartaren)

#29 » 10:33:16, 31-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

TorbjörnM MF 203+ skrev:Du Johan kan det vara denna MF du såg bilder på.
Hej!
-Förmodar att du åsyftar Grålleklubbens bilder. Dessa kommer såvitt jag förstår från arkivet vid AB Farming / ANA maskin, så den maskinen är förmodligen byggd i SAAB-ANA:s lokaler. Den traktorn är mer lik min, än din. Det är dock en vanlig MF 203, ingen MF 203 mk2, så den är lite äldre än min. Jag vill inte publicera den bilden, jag vet inte om Grålleklubben skulle uppskatta det.

// Johan
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#30 » 11:31:58, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet


Här syns handbromsspaken efter färdigmontering och provkörning. Nu är vipplänkarnas fästen längst ner på växellådan rättvända (till skillnad från tidigare bild i den här tråden).
Här syns även reglaget för halvbandsutrustningen. Med spaken bakåt fungerar hydraularmarna, med spaken framåt fungerar halvbandshydrauliken, med spaken i mitten samverkar dessa.
Här syns även halvbandshydraulikens överströmningsventil, med vilken man begränsar trycket i cylindrarna.

Bild

Rejäla skruvar till halvbandsutrustningen.
2st. M16×220, med två planbrickor 17×30×7 och två muttrar.
2st. M16×300, med två planbrickor 17×30×7 och två muttrar.
1st. M20×220, med två planbrickor 21×36×3 och två muttrar.
Spännskruven för banden är M30×220, med en mutter.
Buren runt strålkastaren är inte bara till skydd för denna, utan fungerar även som fotsteg när man behöver nå upp på taket.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se