Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Axlar skördaragg

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Loke (trådstartaren)

#16 » 17:26:34, 19-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Å bilderna då? :hotar2:


Övervägde faktiskt att ta lite bilder men när jag sen står och begrundar aggregatet innan vi körde igång så inser jag att montagebilderna kommer att se ungefär likadana ut som vid demonteringen. Det är ju liksom bara en hög skrot med en slangröra ovanpå så bilderna har nog inte gett så mycket tänkte jag.
Enda skillnaden mot demonteringen var väl egentligen att vi knackade in tapparna och de flesta kan väl föreställa sig hur det ser ut när en gubbe står och slår med en slägga på en plankstump. :grin:

Svetsningen hade nog inte heller gett så mycket. Först trycksatte vi cylindern med tryckluft och penslade på såpvatten (egentligen Yes) för att hitta sprickan, den syntes alltså inte för blotta ögat. Bubblor på ett rör kan väl inte vara så oerhört intressant så man måste se det på bild. :smile:

Använde tryckluften till att köra isär cylindern, och sen sedvanlig rengöring och tätningsbyte. Hur själva svetsningen gick till kan väl de flesta tänka sig, renslipning med roterande fil med efterföljande svetsning. Svetsade någon centi längre än sprickan för att den skulle stanna upp och krämar man på bra så brukar detta duga. Körde först med tigen i själva sprickan för att hålla kollen men trots noggrann rengöring samt urtorkning med gassvets innan påbörjad svetsning så ville det bli porer. :klia:

Svetsade en par gånger till med tigen samt nedslipning av svetsen mellan varven och till slut så tror jag att vi hade fått bort oljan, det syndes då inga porer i svetsen. Efter detta lade vi ett slutligt lager med migsvetsen där vi även "låste" sprickan med rejäl djupinbränning.
Att borra ett hål för att stoppa sprickan var här inget alternativ, dels för att det var insvetsade rör precis ovanför sprickan men även därför att man vill undvika att få fler hål som ska läggas igen i cylinderröret då det skulle blivit ett helsicke att slipa rent röret invändigt, om det ens hade gått.

Efter detta monterade vi kolven och trycksatte åter cylindern med tryckluft med efterföljande påpensling av såpvatten bara för att ta en första koll så att det inte direkt skulle visa sig vara ett episkt svetsfiasko men nu gick detta testet bra så då återstod ju bara det "stora" testet med inkopplad hydraulik. Det första vi gjorde innan monteringen var att spänna fast cylindern med spännband ovanpå skördaraggregatet och koppla in hydrauliken.
Kolven kördes en mängd gånger ut och in och även det testet gick kanon så nu återstår det verkligt stora testet att köra cylindern i skarpt läge, dvs nöta en hel dag ute i skogen.

Tror nog att det här kommer att hålla, eller rättare sagt så skulle vi nog inte monterat om jag inte varit helt övertygad om att det blivit bra men man vet ju aldrig, det kan ju vara en liten porjävel som gömt sig i skuggorna någonstans men då är det ju bara att börja om, jag menar att då får vi säga att första demonteringen bara var en övning. :lmao:

Så nu får ni fantisera fram bilder i huvudet själva om ni är intresserade då jag nu berättat ungefär vad vi gjorde i verkstan. :grin:
Nä, skämt åtsido så var det liksom inget som var så intressant eller märkvärdigt så att det var lönt att lägga ned tid och kraft på att fota.

Att detta cylinderrör spricker med tiden är nog inte så konstigt då flödet styrs med en knapp, endast av eller på och det är en fruktansvärd fart och kraft på kolven, det är ju frågan om stora flöden och tryck genom att det är ju denna hydraulcylinder som håller själva trädet både vid fällning och aptering, otroligt att grejerna håller så pass som dom gör faktiskt med den hantering som aggregatet utsätts för.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Mats i Myrhult

#17 » 18:43:05, 19-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är som för mig, så är man så intresserad av att få ihop grejorna att man helt enkelt glömmer bort kameran vid hopmontering.
Några bilder som jag kan tänka mig varit intressanta är faktiskt bubbelspåret, hur såg det ut, var fanns sprickan? En annan är hur såg fogberedningen ut precis innan svetsning? Hur ser den färdiga och godkända svetsen ut? Alltså vilket skick nöjde ni er med. Samt just uppställningen med riktning och hantering av hur ni knackar in axlarna på plats. Vi såg ju bilderna innan och efter demontering, men inte under.
Dessutom gärna en filmsnutt på hur det funkar drift.

Jag vet att det är mycket begärt och jag är själv en obotlig syndare, men även sådan kan väl få önska?
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Loke (trådstartaren)

#18 » 22:55:54, 19-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska bättra mig, jag lovar. :grin:
Ja, det är klart att det har kunnat vara lite intressant det du just nämner men det hör till saken att det är panik, alltid panik och när man är två som skruvar så passar det liksom inte att ingående dokumentera detaljer alla gånger. Man har ju vid såna här jobb även en oro att det ska tillstöta något mer så man vill forcera så snabbt som möjligt. Som en gubbe uttryckte sig när det inte gick tillräckligt snabbt på sågen, "virket blånar". Allvarligt så går de här maskinerna nu i "riktigt" jobb med att få ut vindfällen efter stormarna så vi har även skogsägare som flåsar oss i nacken.

Det är även därför jag snabbt lägger ut frågor om vad som kan ha hänt eller hur man ska gå tillväga med ett visst jobb om vi inte har konfronterats med dessa fel tidigare. Vi kan nog kanske själva fundera ut vad som hänt och hur jobbet ska göras (tänker då främst på skotaren med havererad växellåda som jag lade ut en tråd om) men hu så lång tid det skulle ta om inte internet och inte minst Maskinisten fanns. Även om inte någon vet exakt vad som är skadat och hur jobbet exakt ska utföras så hjälper det oerhört att folk spånar kring problemet.

I det här fallet, med hydraulcylindern så hade varken brorsan eller jag konfronterats med något liknande förut och när man först tittade på grejerna så var det väldigt svårt att greppa hur jobbet skulle utföras. Som jag nämnde tidigt i tråden så insåg jag att det måste vara något knep med att plocka ut cylindern då jag ser att hela aggregatet skulle ramla ihop om axlarna hade plockats ut hela. Men att greppa hur och vad som skulle göras hade ju gått betydligt snabbare om någon som skruvat med detta förut hade sett tråden och direkt sagt hur man ska gå tillväga. Men som jag nämnde tidigare är allmänna funderingar alltid välkomna då dessa idéer kan styra in tankebanorna åt rätt håll eller för all del, ta stopp på ett stolleprov som förvärrar hela situationen. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se