Mats i Myrhult skrev:Å bilderna då?
Övervägde faktiskt att ta lite bilder men när jag sen står och begrundar aggregatet innan vi körde igång så inser jag att montagebilderna kommer att se ungefär likadana ut som vid demonteringen. Det är ju liksom bara en hög skrot med en slangröra ovanpå så bilderna har nog inte gett så mycket tänkte jag.
Enda skillnaden mot demonteringen var väl egentligen att vi knackade in tapparna och de flesta kan väl föreställa sig hur det ser ut när en gubbe står och slår med en slägga på en plankstump.
Svetsningen hade nog inte heller gett så mycket. Först trycksatte vi cylindern med tryckluft och penslade på såpvatten (egentligen Yes) för att hitta sprickan, den syntes alltså inte för blotta ögat. Bubblor på ett rör kan väl inte vara så oerhört intressant så man måste se det på bild.
Använde tryckluften till att köra isär cylindern, och sen sedvanlig rengöring och tätningsbyte. Hur själva svetsningen gick till kan väl de flesta tänka sig, renslipning med roterande fil med efterföljande svetsning. Svetsade någon centi längre än sprickan för att den skulle stanna upp och krämar man på bra så brukar detta duga. Körde först med tigen i själva sprickan för att hålla kollen men trots noggrann rengöring samt urtorkning med gassvets innan påbörjad svetsning så ville det bli porer.
Svetsade en par gånger till med tigen samt nedslipning av svetsen mellan varven och till slut så tror jag att vi hade fått bort oljan, det syndes då inga porer i svetsen. Efter detta lade vi ett slutligt lager med migsvetsen där vi även "låste" sprickan med rejäl djupinbränning.
Att borra ett hål för att stoppa sprickan var här inget alternativ, dels för att det var insvetsade rör precis ovanför sprickan men även därför att man vill undvika att få fler hål som ska läggas igen i cylinderröret då det skulle blivit ett helsicke att slipa rent röret invändigt, om det ens hade gått.
Efter detta monterade vi kolven och trycksatte åter cylindern med tryckluft med efterföljande påpensling av såpvatten bara för att ta en första koll så att det inte direkt skulle visa sig vara ett episkt svetsfiasko men nu gick detta testet bra så då återstod ju bara det "stora" testet med inkopplad hydraulik. Det första vi gjorde innan monteringen var att spänna fast cylindern med spännband ovanpå skördaraggregatet och koppla in hydrauliken.
Kolven kördes en mängd gånger ut och in och även det testet gick kanon så nu återstår det verkligt stora testet att köra cylindern i skarpt läge, dvs nöta en hel dag ute i skogen.
Tror nog att det här kommer att hålla, eller rättare sagt så skulle vi nog inte monterat om jag inte varit helt övertygad om att det blivit bra men man vet ju aldrig, det kan ju vara en liten porjävel som gömt sig i skuggorna någonstans men då är det ju bara att börja om, jag menar att då får vi säga att första demonteringen bara var en övning.
Så nu får ni fantisera fram bilder i huvudet själva om ni är intresserade då jag nu berättat ungefär vad vi gjorde i verkstan.
Nä, skämt åtsido så var det liksom inget som var så intressant eller märkvärdigt så att det var lönt att lägga ned tid och kraft på att fota.
Att detta cylinderrör spricker med tiden är nog inte så konstigt då flödet styrs med en knapp, endast av eller på och det är en fruktansvärd fart och kraft på kolven, det är ju frågan om stora flöden och tryck genom att det är ju denna hydraulcylinder som håller själva trädet både vid fällning och aptering, otroligt att grejerna håller så pass som dom gör faktiskt med den hantering som aggregatet utsätts för.
Loke