Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

växellåda kockum 836 b

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Realmode (trådstartaren)

#1 » 17:58:28, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att försöka skaffa en "ersättnings växellåda" att ha fall den nuvarande börjar glappa ännu mer och det gör den nog :???: . Nån som vet om den lådan sitter i fler maskiner.... tex Kockum Landsverk KL411 osv... Det ska ju vara ford 5000 framända men hur är det med lådan ?
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C



dea

#2 » 21:28:11, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med http://www.bathso.se/ vet att där har stått någon framända där för ett antal år sedan.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

dimorep

#3 » 22:12:14, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

KL411/B har näst intill samma komponenter i v-låda och bakaxelhus som Ford 5000 (skiljer bla på ingående axel och att PTO-drivningen är ersatt av en "rak axel" genom husen), "skalen" är dock olika. Motorn kommer inte från 5000, är en Ford 6:a som heter 2704E.

Helrenoverat en sådan transm. och bytt ut ALLT innanmäte mellan koppling och hjul (många bitar togs från en fräsch 5000 som råkat ut för "Fordsjukan" resten köptes in nytt). :grin:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Realmode (trådstartaren)

#4 » 23:51:45, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjaha, tänkte nästan att det varit för bra om en traktorlåda passat rakt av :grin: . Tänkte försöka få tag i en låda som passar och byta rakt av. "Gruvar" mig för att renovera lådan själv, har inte hållit på mycke med sånt inte och absolut inte de senaste 20 åren... Det sitter en ford 6:a i den här också... Får kontakta bathso på måndag. Fler tips mottages tacksamt ... :smile:
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

Realmode (trådstartaren)

#5 » 22:01:15, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:KL411/B har näst intill samma komponenter i v-låda och bakaxelhus som Ford 5000 (skiljer bla på ingående axel och att PTO-drivningen är ersatt av en "rak axel" genom husen), "skalen" är dock olika. Motorn kommer inte från 5000, är en Ford 6:a som heter 2704E.

Helrenoverat en sådan transm. och bytt ut ALLT innanmäte mellan koppling och hjul (många bitar togs från en fräsch 5000 som råkat ut för "Fordsjukan" resten köptes in nytt). :grin:


Tror du att axlarna från en 5000 låda går att flytta över till lådan som sitter i en kockum 836?
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

dimorep

#6 » 08:54:38, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte exakt vilka axlar du menar eller hur specen ser ut på skogsmaskinerna, var även 15 år sen jag gjorde det jobbet så minnet är inte helt färskt ang detaljerna runt det. Avstår hellre från "gissningar" än ev. vilseleder någon med ett felaktigt svar!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Realmode (trådstartaren)

#7 » 13:51:07, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, jag förstår det, det kan kanske bli gissningar ibland, en del bra, däremot svårt att veta vilka :-)

Jag använder den gamla prylen rätt mycke trots allt och det är inte stopp på den än, därför försöker jag få tag i delar så gått det går innan jag tar isär den........

1 person gillar det här inlägget.
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

Gösta Hedlund

#8 » 21:45:38, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang. lådan på 836 så har jag haft en sån maskin för många år sedan. Bytte lådan på den också. Det som är sjukan på dem är att splinesen går slut mellan kopplingslamellen och ingående axeln i växellådan. Splinesen som går in i kopplingslamellens splinesade centrum på ingående axeln i växellådan renoverade jag genom att lägga på svetsgods på splinesen en och en och slipade till dem med rondellen med en kapskiva och testade att den gick in i lamellcentrumet. Det tog ju en stund att bygga upp alla splineskammarna men det blev ju billigt...
Du har även en hydraulpumpdrivaxel som är splinesad i svänghjulets centrum, dessa splines går slut och hydraulpumpen stannar. Dessa splines är väldigt smala och svåra att renovera med svetsen. Jag löste det med att i svänghjulscentrumet fräsa ur två krysskilspår diagonalt mitt emot varandra och motsvarande säten för krysskilar i pumpaxelns ände där det tidigare var splines, satte i två krysskilar i sätena i pumpaxeln.
Efter det gick det att skjuta ihop låda o motor och allt fungerade, körde med maskinen i flera år utan återfallsproblem med splinesen.

Du kan även få läckage i packboxarna mellan växellådan och diffhuset, det gör att lådan blir tom och skär ihop om du inte har koll.

Du kan överfylla oljan i diffhuset till den nivå som växellådan ska ha då stannar ju oljan i lådan, annars får du dela lådan från diffhuset och plocka i nya packboxar. Boxarna har ovanlig dimension men går att använda standardboxar, dessa är lite för små i ytterdiameter med hjälp av bra packningsklister går det att limma fast dem så det blir tätt.
Gösta Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:24, 30-12-2006
Ort: Pålsboda
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Timmerdumper Volvo 860 T, Lastväxlardumper Volvo 860 TL, Skotare Cat 554, Flismaskin Cat 574 med hugg Bruks 804 CT, lastmaskin Volvo BM 620

dimorep

#9 » 22:06:36, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer ihåg att jag fick tillv. just de två splinesaxlarna hos en lokal mek.verkstad när jag renoverade den dumpern. Allt som är "icke Ford" på de är lite marigt att hitta som reservdel.

Anl till att axlarna går ner sig i "svänghjulssidan" (utöver det normala slitaget) beror på vinkelfel mellan v-lådehus och motorns sprängkåpa (som brukar vara sprucken..). På den jag höllt på med så blev det till att shimsa i delningen för att få delarna att linjera i samband med hopsättningen... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Realmode (trådstartaren)

#10 » 18:55:51, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag rotar fortfarande runt i växellådsträsket....... Hur är det med lådorna från de lite nyare 411 / 836 då månne tro, är det lika växellåda i dessa som i de äldre?
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

Roine26

#11 » 22:55:49, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har en framända extra som du kan få köpa om du vill
Roine26
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 26-01-2011
Ort: Säffle Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Realmode (trådstartaren)

#12 » 12:12:50, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det, måste jag ta hela framdelen? Jag skickar ett pm så får vi se var du håller hus.
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

Steen

#13 » 09:20:44, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min far har en 836 framdel ståendes, kan kolla upp detaljer om det är intressant.
Steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:52, 28-11-2008
Ort: N Skaraborg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 840

Realmode (trådstartaren)

#14 » 14:45:28, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nog intresserad, men har långt till dig. Hittade en ståendes ganska nära mig men ägarna har inte tid med mig förrän nästa vecka. Jag får hålla det lite öppet så länge.
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

63an

#15 » 16:06:01, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska kul! Du vet själv var du håller till? :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se