Ang. lådan på 836 så har jag haft en sån maskin för många år sedan. Bytte lådan på den också. Det som är sjukan på dem är att splinesen går slut mellan kopplingslamellen och ingående axeln i växellådan. Splinesen som går in i kopplingslamellens splinesade centrum på ingående axeln i växellådan renoverade jag genom att lägga på svetsgods på splinesen en och en och slipade till dem med rondellen med en kapskiva och testade att den gick in i lamellcentrumet. Det tog ju en stund att bygga upp alla splineskammarna men det blev ju billigt...
Du har även en hydraulpumpdrivaxel som är splinesad i svänghjulets centrum, dessa
splines går slut och hydraulpumpen stannar. Dessa splines är väldigt smala och svåra att renovera med svetsen. Jag löste det med att i svänghjulscentrumet fräsa ur två krysskilspår diagonalt mitt emot varandra och motsvarande säten för krysskilar i pumpaxelns ände där det tidigare var splines, satte i två krysskilar i sätena i pumpaxeln.
Efter det gick det att skjuta ihop låda o motor och allt fungerade, körde med maskinen i flera år utan återfallsproblem med splinesen.
Du kan även få
läckage i packboxarna mellan växellådan och diffhuset, det gör att lådan blir tom och skär ihop om du inte har koll.
Du kan överfylla oljan i diffhuset till den nivå som växellådan ska ha då stannar ju oljan i lådan, annars får du dela lådan från diffhuset och plocka i nya packboxar. Boxarna har ovanlig dimension men går att använda standardboxar, dessa är lite för små i ytterdiameter med hjälp av bra packningsklister går det att limma fast dem så det blir tätt.