Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Kockums Logma

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Bravo-one (trådstartaren)

#1 » 18:40:06, 12-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag har en logma som jag har lite problem med.
Det är funktionen på den högra "servospaken" Funktionen för att dra in respektive ut bommen med hjälp av winchen som sitter längst bak på bommen.
Innan jag började felsöka så gick det endast att skjuta ut bommen men inte dra in den.
Hittade då en kabel med fyra ledare i som hade torkat ut och ev skapade okontakt samt ev kortslutning.
Den styr två spolar på en hydraulpump längst fram på maskinen, ström på den ena ger pumpen olja i den ena riktningen och ström på den andra ger olja i den andra riktningen. Så styrs winchen fram och tillbaka.
Jag bytte kabel och kopplade givetvis som det va innan.
Efter detta bytet går det att dra in bommen men inte köra ut den.
Har mätt mig fram till att "datorn" som ska ge ut olika spänningar till olika ventiler beroende på funktion ej ger ut någon spänning på kabeln för utskjutet längre.

Finns det någon som har koll på sådana här gammla elektronikgrejer.
Bifogar en bild på det jag kallar datorn i denna förhistoriska maskin.
Bild
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma



Turbodiesel

#2 » 21:04:54, 12-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte påstå att jag känner igen systemet riktigt, grejade med en gammal kockum ombyggd till skyttel för ett tiotal år sedan. Den var det ofta problem med ruttna magnetventiler på, dyra & svåra att få tag på (dock glömt fabrikatet)

Ta gärna fler bilder på resten av systemet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Bravo-one (trådstartaren)

#3 » 22:44:05, 12-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan jag göra. Det går en kabelhärva från vardera joystick till denna trave med ingjutna kretskort.
Därifrån ut till de olika ventilerna runt omkring på maskinen.
Varav två par till Hirschman kontakter på pumpen som sköter winchen.
Detta system måste ju sitta på fler maskiner.
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma

Bravo-one (trådstartaren)

#4 » 18:43:17, 13-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några bilder inifrån.
Konstigt att ingen har koll på denna hydraulstyrningen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma

Towil

#5 » 23:14:07, 13-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte du direkt i kontakten. Lätt att en murken kabel går av när man fixar en annan.
Nästa är väl att kolla om du har signal ut från spaken.
Är funktionen av/på eller propstyrd?

Själva "datorn" lär ju inte var ganska simpel men är det ingutet är det ju ganska kört att fixa den.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Andreas Mattsson

#6 » 23:24:45, 13-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Datorn är bara en stor reläbox som styr variabel växelspänning ut till spolarna.sällan den lägger av på enstaka funktioner. Den brukar dö så allt lägger av.kolla kablarna igen.är en/några dåliga så vet man aldrig hur långt det går innan det slutar.en kompis skrotade flera loggmer för nåt år sedan.skulle du behöva nåt så kanske det finns.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

1 person gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Bravo-one (trådstartaren)

#7 » 19:13:44, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är propstyrd hydraulik. Som du skriver Andreas så läggs det ut en variabel spänning ut till spolarna.
Men är det växelspänning?? Borde väl vara likspänning med varierande spänning (volt) beroende på hur långt man drar spaken.
Jag har mätt upp kablarna fram till pumpen och det är ok.
Däremot är det svårt att mäta enstaka trådar då de sitter i kontakter om 10 stift och jag har ingen som helst koll på hur de kopplas var spänning komme in och så vidare.
Ett kopplings schema hade varit mumma.
Andreas. Du kan ju höra med din kompis om han har kvar något av dessa hydraulstyrningar.
Samt om han har en kompressor till scanian som sitter under huven.
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma

mannen

#8 » 19:45:10, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bruka vara växelspänning, runt 100 Hz tror jag, för att ventilen skall oscillera lite grann så att den reagerar snabbare och exaktare när den skall styra ut olja. Annars kan det bli lite ketchupeffekt, ventilen behöver mer effekt för att flytta på sig och när den väl gör det så flyttar den sig för mycket och för snabbt vilket resulterar i en inexakt och knyckig kran.

Av vad jag förstår så flyttade felet på sig när du bytte kabeln som var trasig.
Jag tycker du skall börja kolla lite grann i de regionerna. Har du omedvetet bytt plats på funktionerna? eller har du lagat ett fel och orsakat ett annat? Byt plats på kontakter och uteslut olika saker fram och tillbaka. Som Towil skrev, kolla även så att spakarna är ok.
Av bilderna att döma så är det mycket skarvar och sanbblagningar i det där elsystemet, det kan mycket väl vara något där som spökar.
Kommer du fram till att det är något i styrlådan som jäklas så ta med dig den till någon som pysslar mycket med elektronik med lite tur så är det säkert inte svårt att laga.
mannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:46, 15-08-2010
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Bravo-one (trådstartaren)

#9 » 21:52:46, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort riktiga skarvar på de kablarna som syns dåliga på bilderna.
Mätt kablarna från spakarna och de är hela.
Även fram till pumpen från styrlådan.
Jag mätte på de olika trådarna medans jag rörde joysticken. Den ger ström ut på olika trådar för samtliga funktioner. Även för utskjutet.
Men jag får ingen spänning ut på de trådarna som ska ge pumpen ström för att skjuta ut bommen (mätt vid styrboxen)

Jag skulle tro att det innan gick ström bakvägen in i lådan och gjorde så att tillbaka draget av bommen fungerade men inte utskjutet. Nu får lådan inte ström på rätt ställe och inget bakvägen heller, för nu ligger ju inte trådarna ihop längre.
Frågan är om den sektionen av styrboxen för den vänstra joysticken är samma som för den högra.
Då kan man ju skifta för att prova om det är den som är kass.
Men man vill ju inte chansa o bränna den oxå om det inte är samma innehåll.
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma

Andreas Mattsson

#10 » 22:30:37, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är växelström för att inte spolarna ska brinna upp,har du en spole som matas med likström och som regleras och inte drar i botten (som dessa gör då dom ska reglera flödet)så brinner spolen upp då den magnetiseras.samt som skrivet att om det skulle funka med likström så blir det en väldigt oprecis styrning
spolara regleras med som redan skrivet runt 100hz och spänning mellan ca 4-25volt.
egentligen är det inget annat än ett slutsteg och dina spakar är volymkontroller och musiken du spelar är en entonig signal i 100hz.

kan vara så enkelt att det sitter flera glassäkringar inne i lådan som pajat.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson

#11 » 22:35:04, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

satt volvo d70 i dom loggmer han skrotade,stora orange saker var det.

kan se vad han har kvar i övrigt,har ju som tur är mer kompisar också och några gillar scanior,vad är det för motor då?
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Bravo-one (trådstartaren)

#12 » 22:48:47, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är den Scania d8 rak 6a på 8 liter.
Kompressorn är en vattenkyld 2cylindrig historia.
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma

Bravo-one (trådstartaren)

#13 » 22:57:34, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok med växelspänning för funktioner med sk propotionalstyrning.
När jag funderar på detta så har ju bommen in och ut bara en hastighet.
Eller två hastigheter orginal beroende på om en eller två pumpar kopplades in.
Men vet ej om detta finns kvar i denna maskin.
Undra om spänningen ut matas från en inkommande till styrlådan eller om det kan finnas fler inkommande.
Dessa styrlådor går ju inte att öppna. De är ingjutna i epoxi. Väldigt bra i service syfte.
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma

Andreas Mattsson

#14 » 01:03:49, 15-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur ser ventilerna ut?kanske är vanliga on/off som bara ska ha 28v-likström.fanns ju ingen anledning att montera propstyrda då och slöseri med dyrare komponenter.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Bravo-one (trådstartaren)

#15 » 06:45:56, 16-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kablarna går direkt från styrboxen till två kontakter på pumpen.
Den ena ut och andra in.
Bild
Bild
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se