Nu har jag monterat rotec-spakarna och justerat dem. Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med dessa elspakar,
ventilpaket och hur allt funkar och ger mina varma rekommendationer. Som utlovats tidigare ger jag här mina små observationer:
När spaken är i programmeringsläga för att ställa in min och max
flöde är den väldigt känslig. Först händer ingenting, sedan ingenting och när spaken närmar sig maxläge händer allt på en gång så det är svårt att få till önskad hastighet. Jag förstår inte heller behovet av att behöva ställa in minsta hastighet. Vill man inte att den ska börja vid noll... Å andra sidan är det väldigt lätt och snabbt att göra dessa inställningar så det är bara att prova igen om det inte blev riktigt som man vill, även att justera om ute i skogen går lätt. Det jag höll på mest med var kransvängningen...
Jag justerade upp ramptiden för att få mjukare start och stopp även om man är lite brysk med spaken. Detta kanske kommer att justeras ner efterhand som man vänjer sig vid spaken.
Monteringen av spakarna var ganska lätt. Jag hade köpt de dyrare fästena som skruvades fast undertill på sidan av stolen. Men jag tycker de var onödigt korta för att få optimal ergonomi så jag kommer skruva dit en skarvbit för att höja spaken 4-5 cm (och kunna vinkla den något mer in mot benen). Nu kan elspaken dessutom ta i växelspaken på min valmet 6300 när jag har stolen framåt.
Jag insåg snabbt att man måste ha en extra skarvkabel mellan
spak och paket så att kopplingspunkten kan flyttas till utsidan av traktorn (se bild). Utan denna tror jag aldrig att jag skulle kunna svänga stolen framåt utan att först koppla från eller lossa elspakarna. Även skarvsladden kunde ha varit ett par decimeter längre för att ha fått till kabeldragningen som jag helst velat. Nu fick jag gena lite under gummimattan fram till centrum av stolen och när jag skruvade tillbaka stolen satte jag den på krafitga fyrkantbrickor för att inte
klämma kabeln som inte kunde dras via "kanalen" i stolsfästet
En viktigt detalj är att ha strömbrytaren till spakarna lätt åtkomlig när man är vänd bakåt så man inte bheöver dra sig för att stänga av spakarna om tex behöver kliva ut ur hytten. Man kanske skulle komplettera med någon tryckkänslig
kontakt i sitsen... Jag har en spärrkontakt med lampa så man inte behöver tveka om spaken är på eller inte och hade en ledig plats i konsolen på höger sida (se bild).
Nu återstår bara att fixa dragningen av sladden till knappen för inkopplingen av driften. Den ser ju plötsligt helt amatörmässig ut... (den ljusa kablen som kommer in via nedre fönsterluckan.)