Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Bygga om till elventiler skogskärra

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

fredrikoh

#16 » 05:00:40, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:En plåtskoning på grinden så inga pinnar lirkar sig fel...
Kanske tom monterat runt hydrauliken istället!?

Kan ju onekligen ställa till en del elände annars.


Ja, ett skydd kring ventilerna vore kanske bra. Nu är det bara elkontakterna som har fått ett skydd.
fredrikoh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:15, 20-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi TB045
Atila 1602



roten

#17 » 14:28:08, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går men då är det oftast lastkännande system. Sen gäller det ha tur att hitta ett med rätt specar.
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

fredrikoh

#18 » 10:50:45, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag monterat rotec-spakarna och justerat dem. Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med dessa elspakar, ventilpaket och hur allt funkar och ger mina varma rekommendationer. Som utlovats tidigare ger jag här mina små observationer:

När spaken är i programmeringsläga för att ställa in min och max flöde är den väldigt känslig. Först händer ingenting, sedan ingenting och när spaken närmar sig maxläge händer allt på en gång så det är svårt att få till önskad hastighet. Jag förstår inte heller behovet av att behöva ställa in minsta hastighet. Vill man inte att den ska börja vid noll... Å andra sidan är det väldigt lätt och snabbt att göra dessa inställningar så det är bara att prova igen om det inte blev riktigt som man vill, även att justera om ute i skogen går lätt. Det jag höll på mest med var kransvängningen...

Jag justerade upp ramptiden för att få mjukare start och stopp även om man är lite brysk med spaken. Detta kanske kommer att justeras ner efterhand som man vänjer sig vid spaken.

Monteringen av spakarna var ganska lätt. Jag hade köpt de dyrare fästena som skruvades fast undertill på sidan av stolen. Men jag tycker de var onödigt korta för att få optimal ergonomi så jag kommer skruva dit en skarvbit för att höja spaken 4-5 cm (och kunna vinkla den något mer in mot benen). Nu kan elspaken dessutom ta i växelspaken på min valmet 6300 när jag har stolen framåt.

Jag insåg snabbt att man måste ha en extra skarvkabel mellan spak och paket så att kopplingspunkten kan flyttas till utsidan av traktorn (se bild). Utan denna tror jag aldrig att jag skulle kunna svänga stolen framåt utan att först koppla från eller lossa elspakarna. Även skarvsladden kunde ha varit ett par decimeter längre för att ha fått till kabeldragningen som jag helst velat. Nu fick jag gena lite under gummimattan fram till centrum av stolen och när jag skruvade tillbaka stolen satte jag den på krafitga fyrkantbrickor för att inte klämma kabeln som inte kunde dras via "kanalen" i stolsfästet

En viktigt detalj är att ha strömbrytaren till spakarna lätt åtkomlig när man är vänd bakåt så man inte bheöver dra sig för att stänga av spakarna om tex behöver kliva ut ur hytten. Man kanske skulle komplettera med någon tryckkänslig kontakt i sitsen... Jag har en spärrkontakt med lampa så man inte behöver tveka om spaken är på eller inte och hade en ledig plats i konsolen på höger sida (se bild).

Nu återstår bara att fixa dragningen av sladden till knappen för inkopplingen av driften. Den ser ju plötsligt helt amatörmässig ut... (den ljusa kablen som kommer in via nedre fönsterluckan.)


Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
fredrikoh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:15, 20-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi TB045
Atila 1602

roten

#19 » 11:52:45, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju att sätta en givare i stolen så du måste snurra en bit innan kranen går att köra. Är ju inte ofta man sitter rätt fram och kör kranen bakom ryggen.
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

mikael_s

#20 » 12:22:09, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se Fredrik. Är det Rotec's stora (HC EX38) eller lilla (BLB BC60) ventilpaket du köpt? Vilket flöde kranar du på?
mikael_s
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:10, 08-04-2013
Ort: Västra Kronoberg
Maskintyp: Ej angivet

fredrikoh

#21 » 14:19:46, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikael_s skrev:Kul att se Fredrik. Är det Rotec's stora (HC EX38) eller lilla (BLB BC60) ventilpaket du köpt? Vilket flöde kranar du på?

Det är det lilla BLB BC60. Måste erkänna att jag inte vet vilket flöde jag har nu. Traktorn ska ge 70l men med nya paketet kändes det som om jag fått en ny hydraulpump -- det blev en väldig fart på kranen. Nu låg jag kring 700 varv när jag gjorde inställningarna och ströp de flesta maxhastigheter.
roten skrev:Det går ju att sätta en givare i stolen så du måste snurra en bit innan kranen går att köra. Är ju inte ofta man sitter rätt fram och kör kranen bakom ryggen.

Situationen som jag vill förhindra och som jag ser framför mig är när jag går ut ur hytten för att fixa något ("jag ska bara...") och kliver över/runt stolen som jag alltid gjort och råkar trycka till en spak...
fredrikoh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:15, 20-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi TB045
Atila 1602

mikael_s

#22 » 17:38:49, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredrikoh skrev:Det är det lilla BLB BC60. Måste erkänna att jag inte vet vilket flöde jag har nu. Traktorn ska ge 70l men med nya paketet kändes det som om jag fått en ny hydraulpump -- det blev en väldig fart på kranen. Nu låg jag kring 700 varv när jag gjorde inställningarna och ströp de flesta maxhastigheter.

Tack för snabbt svar! Det är samma ventilpaket som jag är sugen på. Låter ju mycket bra!

Har du 70 lpm vid maxvarv ligger du nog runt 20-25 lpm vid 700 varv.
mikael_s
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:10, 08-04-2013
Ort: Västra Kronoberg
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#23 » 18:24:46, 02-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjärrkontroller/radio för styckegodskranar (lastbil) har ju en vanlig nödstoppsbrytare ('svamp') som lätt slås in för stopp och vrids ut för aktivering. som används konstant under jobb. Slå in när det ska stroppas, lås upp för att flytta kroken lite och lås igen, osv
Fungerar ju utmärkt att komplettera med flera seriekopplade aktiveringsbrytare typ stol eller annat dödmansgrepp
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fredrikoh

#24 » 09:14:37, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra idéer om olika strömbrytare. Jag använder gärna både hängslen on bälte.
fredrikoh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:15, 20-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi TB045
Atila 1602

P Andersson

#25 » 11:08:30, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En säkert bra ide, har för mej att i manualen till digisticken står de att dom ska vara spänningslösa vid start av motorn för att undvika spänningsspikar av startmotor/ generator börjar ladda etcu
Har fått ett konstigt fel på gripfunktionen på mina spakar, om den har stått några månader så stänger gripen själv.
Öppnar o stänger jag några ggr så försvinner de felet, felet borde va spakrelaterat då felet försvinner vår elen till spakarna stängs av
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se