Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Vilken skogskran har jag och hur skall den monteras?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

gustavk (trådstartaren)

#1 » 21:10:09, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinisten! Mitt första inlägg...

Jag har "upptäckt" en ålderdomlig vajerkran i ett uthus och tänkte montera den på traktorn, en BM Viktor.

Jag kånkade fram delarna och upptäckte ganska snart att det här vidundret knappast skall sättas i trepunkten. Det har jag klurat ut på egen hand, men nu behöver jag hjälp. Jag har kollat noga men kranen har ingen märkplåt någonstans, heller inga instansade eller ingjutna ledtrådar om tillverkare eller ursprung.

Mina frågor är helt enkelt följande:

Vad har jag för en kran?

Var och hur skall den monteras?

Se bilder och bildtexter nedan! Ursäkta de lite gryniga mobilbilderna!



Bild
Det jag antar är fästen. De ser ut att ha svetsats - kanske hade de samma geometri ursprungligen? De omålade delarna ser också ut att ha kommit till i efterhand, men det lustiga är att det inte finns några hål i de målade delarna. Kan den alltså ha levererats bara delvis målad? Hålen med de många skruvarna antar jag skall ta upp stora krafter, men i vilken riktning?
Bild
Det här U-formade delen och det runda staget finns också. Jag kan inte hitta någonstans som de passar i in.
Bild
Vajertrumman.
Bild
I krokarna som finns på båda sidor, alltså högst upp på kranstativet, skall ett teleskopiskt stödben sättas. Det får man manuellt bära runt maskinen beroende på från vilket håll man skall vinscha. Benet är däremot inte med på bild. Muttrarna erbjuder fästpunkt för stabiliseringsstagen.
Bild
Översikt. Notera hur jäkla smal bas kranen har och hur tätt den har mellan "tassarna".
Bild
Översikt som visar stabiliseringsstagen. Jag blir inte klok på deras längd bara. De skall väl rimligen vara riktade framåt, mot traktorkroppen, men de är för korta för att kunna nå långt fram på traktorn men allt för långa för att kunna fästas i hyttens/störtbågens tak. Hur är det tänkt?
Bild
Kranfoten har en vinkel som antyder att den inte skall stå på ett helt plant underlag. Båda sidor är lika så jag tror att de är så de skall vara.
Bild
Vajertrumman igen. Konventionella splines men jag antar att någon del saknas. Det ser ut som att den skall stå i något urtag och skruvas fast mot, ja vadå? Rakt i traktorn har jag svårt att tänka mig eftersom resten av kranen inte verkar vara avsett att sitta så nära traktorn. Vajertrumman måste ju sitta nästan rakt under kranen, antar jag.

Jaa, jag kan inte säga om kranen alls har varit monterad här i gården eller om någon äldre släkting köpt kranen med föresatsen att "en dag" anpassa den. Oklart annars varför den är isärtagen. Att den är isärtagen gör det (för mig) också svårt att avgöra hur komplett den egentligen är.

Nå, vad säger Maskinistens samlade expertis? :smile:
gustavk
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:08, 06-09-2014
Ort: Fågelfors, Sverige och Övermark, Finland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor '56



Ivar Risslén

#2 » 21:31:29, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu gissar jag vilt. Jag tror att trianglarna ska vara skruvade framtill på ramskenorna. I övre hörnet på de så ska nog de långa smala stagen skruvas och sedan ska dessa gå till kranstolpen. Men det verkar saknas en nedre del att fästa kranstolpen i. Det nedre fästet kan ha varit sammanbyggt med halvbandsutrustningen till en plattform bakom bakaxeln på traktorn.

Har det funnits någon lokal skogstraktorbyggare i närheten av där du bor så kan man titta på deras konstruktioner. I nästan varje kommun i skogslänen så fanns det fabriker på 50-60-talet som gjorde uppfinningar för skogsmaskiner.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ingemar52

#3 » 23:09:13, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara en Star? Vissa detaljer tyder på det, andra får mig att tvivla. Dessutom är det runt 40 år sen jag använde såna grejer.
Dom långa stagen hör ihop med montering på traktor utan hytt/båge. Dom skall gå till ett fäste som är bultat i traktorramen.
ingemar52
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:59, 26-09-2013
Ort: Mellan Värend och Vista
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo T430

bert

#4 » 23:14:38, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns med lite som det kunde va en Starkran.Ang själva vinschtrumman så känns den lite som den har satts direkt på kraftuttagstappen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se