Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Gremo950f varmmotor går ej att starta

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Bengt Ö (trådstartaren)

#16 » 12:33:08, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startade inte kall,verkar bli bara sämre o sämre.Startade med startgas,stoppade efter 2 h ,startade omg.
med startgas.kan man utesluta något?
Bengt Ö
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:35, 05-10-2014
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gremo 950F



kimmen

#17 » 12:48:15, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr har jag inga mera tips
Tror att den som är insatt i din maskin fixar det där, när felet är så uppenbart
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

mathiast

#18 » 17:14:16, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort stoppmagneten när den är riktigt kall och se om reglerstången kan röra sig lätt,det brukar sitta en handstopp på regulatorn och om du använder den ska reglerstången gå mot min bränsle och sedan när du släpper den ska reglerstången gå mot full bränsle med hjälp av lite fjäderkraft.
Stannar den i stoppläget så kärvar nått.

Med reservation för lite otur när jag tänker :-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#19 » 17:48:50, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

måste tillägga att var försiktig när du leker med stoppmagneten så den inte kommer fel och låser upp regulatorn då kan det bli lite väl intressant
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

dimorep

#20 » 18:13:36, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slutar du inte att använda startgas så har du snart ännu mera problem! Sin sak att använda det på en motor som är så pass slut att den inte får tillr. värme att antända bränsleblandningen med hjälp av kompet, men än så länge lider din motor mest troligt av något bränslerelaterat.

Helt säker på att felorsaken / orsakerna redan är nämnda här i tråden...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Bengt Ö (trådstartaren)

#21 » 19:09:02, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tror också det,troligast pumpelementen men det är inte roligt att lägga ut 16000 + arbete om det inte är det felet,dieselspecialisten är på semester ,kommer hem torsdagskväll,försöker få honom att komma så fort som möjligt efter det.Är också inne lite grann på regulatorn,kom på att jag inte hade stolen i kör,äger
när jag provade i morse,så jag fick ingen gas fast jag hade pedalen ibotten.hör av mig om problemet blir löst,kan jag starta med gas 3ggr till?
Tack för all hjälp
Mvh Bengt
Bengt Ö
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:35, 05-10-2014
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gremo 950F

mathiast

#22 » 19:19:23, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att lossa stoppmagneten och sedan petade du rglerstången du ser i hålet åt svänghjulets håll tror jag det är sedan kan du prova att starta utan magneten i men då får du stanna den med handstoppen på regulatorn eller strypa luftintaget alt lossa rören till spridarna lite.
Reglerstången strävar alltid mot fullgas när motorn står still och stoppen är i påläget så gasreglagets läge är inte så intressant i detta fallet.
Sedan finns det minst två olika armar på stoppmagneten så det verkligen sitter rätt i.
Skulle kunna tänka mig att gammal oljegegga i motorn gör att den klibbar fast i stoppläget
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

dimorep

#23 » 21:05:54, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Prova sedan att starta den på fullgas

Går inte att välja / styra, det sköter regulatorn om själv (pådrag så länge inte varvtalet uppnår inställt gaspådragsläge).

mathiast skrev:Prova att lossa stoppmagneten och sedan petade du rglerstången du ser i hålet åt svänghjulets håll tror jag det är..

Max bränslemängd /pådrag är mot svänghjulet. Även i det läget reglerstången med egen (fjäder)kraft direkt och distinkt ska förflyttas åt, i samband med att stopmagneten aktiveras (körläge). Strömlös magnet = reglerstång i riktning från svänghjulet (stoppläge).

..sedan kan du prova att starta utan magneten i men då får du stanna den med handstoppen på regulatorn..

Långt ifrån alla regulatorer som har stoppreglage / arm.

Bengt Ö skrev:Vi tror också det,troligast pumpelementen men det är inte roligt att lägga ut 16000 + arbete om det inte är det felet..

Har man lite kännedom om de motorerna och dess bränslesystem så kan man ganska lätt utesluta eller leta upp den/de pump som felar. Men efter 15000h så är de dock alla hyffsat slitna och passerat bäst före. Antar att du köpt maskinen för att använda den = kunna köra x-antal timmar.

Regulatorn är lite svårare att funktionsbestämma, men kostar inga större summer att få "bänkad" ej heller att få åtgärdad om det skulle behövas.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se