Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Gremo950f varmmotor går ej att starta

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Bengt Ö (trådstartaren)

#1 » 14:25:45, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Gremo 950 f med deutzmotor.Har varit lite svårstartad en tid.Men är nu mycket sämre
Startar ej då den är varm,kall inga problem.Ryker ej.Bytt filter,slangar,mottrycksventil,matarpump,handpump.Med hjälp av extern ström får vi den att ryka men svårstartad,har justerat ventilerna,kollat startmotor o batterier,stoppmagnet o arm ok.känns inte svagare
än normalt.Kan det vara pumpelementerna,eller finns det några bättre förslag.Tror att det blir för dåligt tryck så att inte spridarna öppnar
Bengt Ö
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:35, 05-10-2014
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gremo 950F



mathiast

#2 » 15:36:07, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en sådan med inbyggd dieselstyrning?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Bengt Ö (trådstartaren)

#3 » 15:44:22, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen expert men jag tror det årsmodell 07
Bengt Ö
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:35, 05-10-2014
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gremo 950F

dimorep

#4 » 20:57:53, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motornr?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Bengt Ö (trådstartaren)

#5 » 10:00:45, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deutz BF4M 1013 EC
Serienr.10264010
Bengt Ö
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:35, 05-10-2014
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gremo 950F

dimorep

#6 » 20:03:57, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motor har generellt mek. regulator, men finns även att få med actuator (elmanövrerad regulator styrd av en EMR box).

Hur många timmar har motorn gått?
Är spridarna kollade? Om inte så gör det som första åtgärd (bytesintervall 3000 h), iofs så lär det sitta den g:a modellen med returslang på din motor och de är betydligt mera långlivade än de nyare returlösa.

Får du märkbart bättre startmotorvarvtal med externt batteri tillkopplat så ska du absolut felsöka mer och åtgärda vad som felar där. För fler Ah ska inte öka startmotorvarvtalet (så länge allt är ok) bara förlänga hur länge du kan mala på starten innan strömmen tar slut.

En anl till att motorn är mera lättstartad kall är att då är kallstartsfunktionen aktiverad (avser med mek. regulator). Kan även vara något i den som kärvar vid värme och begränsar max slaglängd och då går inte sista läget in på pumpelementen (vissa har ett "slot" där för att ändra insp.tiden). Kan såklart även vara ett (eller flera) pumpelement som kärvar i pådraget eller läcker igenom.

De ända som kan provköra (och åtgärda) de regulatorerna i landet är Dieselmotor Nordic i Järfälla.

Tar du av regulatorn, sitter med 5 st skruvar (Torx E10 på de nyare, äldre med 6mm insex -fattning) så kolla samtidigt upp reglerstångens slag, funktion och rörelseområde (stoppmagneten ska vara demonterad då).

Pumpelement råder jag ingen att byta själva! En hel del saker som kan gå fel där och krävs något lite för att få till en 100 procentig inställning efteråt.. Plus rätt uträknad shimstjocklek i förh. till EP-kod / uppgift på pumpelement.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

johneivind2007

#7 » 21:24:29, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEI. Prøv å kjøle ned dieselpumpen med vann når motoren er varm. Kan være utslitt dieselpumpe. Har vært borti dette på både Mitsubishi og Komatsu.
johneivind2007
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:29, 04-11-2012
Ort: Bjerka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix n350-2
lundberg 341

kimmen

#8 » 21:43:07, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det bli ånglås montro?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

mathiast

#9 » 22:05:13, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog svårt att kyla pumpen då den är en del av motorn
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel

#10 » 22:07:09, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken tur för de(n) :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kimmen

#11 » 22:16:16, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycklöst bränslesystem vid varm motor är förutsättning för ånglås...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dimorep

#12 » 22:22:55, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De (för varje cyl.) individuella pumpenheterna genomspolas av bränslet. Som matas in i blocket framme vid cyl 4 och släpps ut i bakkant efter 1:an, via en systemtrycksventil (fjäderbelastad kula inuti banjoskruv). Dessutom har matarpumpen (remdriven kugghjulspump) en enorm kapacitet.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

kimmen

#13 » 07:50:20, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att kolla avstängningstryck?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Bengt Ö (trådstartaren)

#14 » 09:07:56, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

15000 timmar.bara ventiljustering gjord innan jag köpte den för 1500 Tim sedan
Startade igår efter viss tvekan.stoppade efter halvtimme startade då.efter 1 h körning stoppade jag igen
Startade inte.Åkte hem efter kallvatten o slog på elementen.Startade inte temp 40grade.Ska nu testa igen med startgas.Konstigt om det är elementens då den går som vanligt(ingen märkbar effektminskning)
när man kör
Bengt Ö
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:35, 05-10-2014
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gremo 950F

kimmen

#15 » 10:11:14, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt den gå på tomgång några min. Innan du stänger av den, för att se en förändring vid varmstart

Prova sedan att starta den på fullgas
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se