Den motor har generellt mek.
regulator, men finns även att få med
actuator (elmanövrerad regulator styrd av en EMR box).
Hur många timmar har motorn gått?
Är spridarna kollade? Om inte så gör det som första åtgärd (bytesintervall 3000 h), iofs så lär det sitta den g:a modellen med returslang på din motor och de är betydligt mera långlivade än de nyare returlösa.
Får du märkbart bättre startmotorvarvtal med externt
batteri tillkopplat så ska du absolut felsöka mer och åtgärda vad som felar där. För fler Ah ska inte öka startmotorvarvtalet (så länge allt är ok) bara förlänga hur länge du kan mala på starten innan strömmen tar slut.
En anl till att motorn är mera lättstartad kall är att då är kallstartsfunktionen aktiverad (avser med mek. regulator). Kan även vara något i den som kärvar vid
värme och begränsar max slaglängd och då går inte sista läget in på pumpelementen (vissa har ett "slot" där för att ändra insp.tiden). Kan såklart även vara ett (eller flera)
pumpelement som kärvar i pådraget eller läcker igenom.
De ända som kan provköra (och åtgärda) de regulatorerna i landet är Dieselmotor Nordic i Järfälla.
Tar du av regulatorn, sitter med 5 st skruvar (Torx E10 på de nyare, äldre med 6mm insex -fattning) så kolla samtidigt upp reglerstångens slag, funktion och rörelseområde (stoppmagneten ska vara demonterad då).
Pumpelement råder jag ingen att byta själva! En hel del saker som kan gå fel där och krävs något lite för att få till en 100 procentig
inställning efteråt.. Plus rätt uträknad shimstjocklek i förh. till EP-kod / uppgift på pumpelement.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...