Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Styrförstärkare ÖSA 250

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

johnerik (trådstartaren)

#1 » 19:30:28, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Först vid varvtalet 1500-1600 börjar min ÖSA 250 förflytta sig. Bromsen släpper vid drygt 1400. Enligt instruktionsboken så ska dragvarvtalet vara 1100-1150 så jag vill sänka till den nivån.
I styrförstärkaren finns en hel rad med potentiometrar. En av dem är märkt för dragvarvtalet. Gissar att de som är märkta BP-max och BP-min kan ha med bromsen att göra.
Är det någon som vet och vill ge ett råd om hur man gör så är jag tacksam?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
johnerik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:20, 12-10-2010
Ort: Borglunda, STUGUN
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 311 LSA, BM 641, ÖSA 250



akkamaan

#2 » 00:57:39, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

johnerik skrev:Hej!
Först vid varvtalet 1500-1600 börjar min ÖSA 250 förflytta sig. Bromsen släpper vid drygt 1400. Enligt instruktionsboken så ska dragvarvtalet vara 1100-1150 så jag vill sänka till den nivån.

En sak om dragvartalet som jag observerat på ÖSA 250 är att det höjs i takt med att man vrider ner potentiometern. Så om dit dragvarvtal är för högt så kan det vara ett fel på potoentiometerns inställning alternativt att potentiometern är "korrumperad"/felaktig.
Har själv aldrig haft anledning att bryta plomberingen på en styrförstärkaren för att "ratta" på potentiometrarna.

Att dragvarvtalet höjs är en fördel under förflyttning under upparbetning med processorskördarversionen, då man vill ha ett arbetsvarvtal på typ 1600 rpm. Och ett dragvarvtal på typ samma varvtal. Nu kommer jag inte ihåg i detalj hur det fungerade men jag har för att med arbetsvarvet ilagt vilket varvtalsgivaren känner samt potentiometerin nedvriden till lämplig styrfart så behövde man bara aktivera körpedalen för att smyga maskinen till en ny position. behövde man högre hastighet så gasade men lite extra.
För övrigt om funktionerna i stryförstärkaren 1020B så har jag ingen manual. Däremot har ja manualen till efterföljande modellen TC90 LÄNK
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

torbjorn_forsman

#3 » 06:42:07, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där sortens trimpotentiometrar är bekant (och ökänd). När de har stått stilla i samma läge i många år, så blir det ofta dålig kontakt mellan glidkontakten och kolbanan, ibland kan det bli ett dåligt ställe på kolbanan just där så att det inte fungerar att ställa in den i exakt det gamla läget även om man har "motionerat" den några gånger.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

akkamaan

#4 » 15:34:36, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den där sortens trimpotentiometrar är bekant (och ökänd). När de har stått stilla i samma läge i många år, så blir det ofta dålig kontakt mellan glidkontakten och kolbanan, ibland kan det bli ett dåligt ställe på kolbanan just där så att det inte fungerar att ställa in den i exakt det gamla läget även om man har "motionerat" den några gånger.

Ja, det är ju iofs ett kapslat motstånd. Ganska säker på att det är trådlindat. Gillar man att koppla ur automatiken och i stället hastighetsreglera mod potentiometern så kan man förvänta sig mekaniskt slitage och fel-funktion som resultat
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

torbjorn_forsman

#5 » 15:44:54, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte på raden med små trimpotentiometrar på kretskortet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se