Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

hyd problem, trycker upp olja i tanklocket vid kallstart

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

ufli0001 (trådstartaren)

#1 » 13:15:31, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har problem med hydrauliken när det blir kallt jag har en SMV 21 år 71 skotare som trycker ur sig olja i påfyllnads locket så fort det blir kallt. Den ide jag har är att oljan inte hinner inte undan i hydraultanken när den blir seg. Jag har tömt den på olja och separerat vatten men det är svårt att få ur all olja så det är grå men jag tror inte om det är problemet. jag har ingen sil i sug ledningen så den sitter inte igen men så fort jag startar traktorn så rinner det olja i påfyllningen om det är kallt, så gör det ända till oljan blir varm någon som har någon ide vad det kan bero på.
ufli0001
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:38, 18-04-2014
Ort: Bollnäs
Sverige



Ingoberra

#2 » 21:30:20, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte för hög nivå i tanken?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

mathiast

#3 » 23:59:57, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skummningsproblem?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Bengt-olov

#4 » 01:06:35, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter påfyllandnads locket på tanken eller på filter locket ? Låter som det bygger tryck när oljan är kall :klia:
Bengt-olov
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:32, 09-11-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Kran
Maskin: 621
case 1150

63an

#5 » 07:24:28, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog en mängd iskristaller runt om i systemet som packas i början av körningen? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#6 » 08:28:07, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du på grå vattenblandad olja så lär problemet lösa sig själv när pumpen dör vid någon kallstart. Finns det så mycket vatten i oljan så den blir gråfärgad så måste den bara bytas ut tills den blir helt ren och alla filter bytas. Du skriver att du "separerat" vattnet i oljan, har du alltså inte bytt all olja? Det går nämligen inte att separera vatten från hydraulolja utan avancerad utrustning, när hydraulolja blandar sig med vatten. Vattenblandad olja skummar och då framförallt när den är kall redan vid låga inblandningar. Du har en hel del tur om pumpen klarat sig i maskinen under dessa förhållanden, risken är överhängande att du åker på ett pumpbyte, speciellt när du säger att du kör utan sugsil. Och varför gör du det?
Och innan du gör något åt hydrauloljan måste du lura ut hur vatten kommit in i hydraulsystemet!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#7 » 08:54:22, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många liter rymmer systemet vid full tank? Hur många liter är minsta nivå mellan tummen å pekf.? Tänker på att den går att manövrera då! Såhär skulle jag göra för lite besvär ska du ha :mrgreen: Töm ur till manöverbar nivå å låt motorn gå varm å manövrera en stund sedan töm tanken så mycket de går...Fyll på till manöverbart igen å kör å manövrera alla kolvar eller vad som du har att köra så får du ut massor med oljeblandat vatten... Det är ett sätt att åtgärda på hemmaplan, det kan bli dyrt som fan att drösa med att jag orkar inte just NU men de är ju nu fel visar sej så offra lite om maskinen ska fungera framöver innan de är för sent! Viktigt att manövrera alltjämt så du får runt oljan å med lite tur följer vattnet med till tanken, snåla inte utan fixa de där å relatera hur den uppför sej! Nog måste de väl finnas testgrejor för att konstatera enkelt vatten/is problem i hydraulsystem? :klia: Iallafall den här svängen kan ta kanske max 3 timmar att göra sen är maskinen körbar igen å spana in var vattnet smyger in :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#8 » 09:02:41, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev: .... du säger att du kör utan sugsil. Och varför gör du det? ....


Iskristallerna sätter igen sugsilen ?

*EDIT* påtår

63an skrev:.... Nog måste de väl finnas testgrejor för att konstatera enkelt vatten/is problem i hydraulsystem? ....


TS har konstaterat redan att det ÄR vatten i oljan, han missbedömer effekten av det enbart, så det behöver vi inte fundera på.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#9 » 09:15:05, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem de där Som står maskinen nånstans i skogen, då är de ett helvete att få ordning den borde vara inne i verkstad, men det går inte att chansa mot vintern DÅ ska såna där saker vara åtgärdade att köra utan sugsil säjer allt! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#10 » 11:16:07, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på när flygmotorpumpen kom i SMV 21, men 71:an har tydligen gamla pumpen i alla fall. För hade den varit utrustad med flygmotorpumpen så hade den varit historia nu! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ufli0001 (trådstartaren)

#11 » 21:42:56, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Vatten i oljan är inte bra det verkar entydigt det förstår jag själv, men inte att det var så farligt för pumpen. nej jag har inte separerat oljan utan bytt så gott de går en varm sommar dag. pumparna är utbytta till flygmotors axialpumpar typ f 10 c-39 och att tanken är satt under tryck men det verkar inte så för att tanken är inte trycksatt och det finns ingen regulator och slang som går till tanken. oljan i traktorn har alltid haft vitgrå färg och jag har haft den i 11 år, men som ni påstår är underhållet undermålet oljan skummar när den rinner ut och det har aldrig varit någon sugsil sen jag köpte den. jag tror att mycket av vattnet som blir är kondens vatten för att det går inte mera än 150 tim/år? jag har sugit ur tanken det är inte så lätt att se in i tanken för den är gjord så att ytterplåten är en av oljetankens sida.jag har tömt kolvar och slangar så gott det gick men det verkar som det kommer luft med eftersom oljan skummar. hur blir jag fri oljan det går ett fat och efter ett tag är den vit igen jag ska tömma sen och sätta dit en sil det som jag tycker är märkligt är att oljepluggen sitter en bra bit upp på tanken.
Det blev mycket text men jag ska kolla mera när det blir lite varmare ute
Bengt-olov skrev: av LeifAndersson » 08:28:07, 28-12-2014
Det låter vetigt
mathiast skrev:Skummningsproblem?
Locket sitter på tanken och filteret brevid
ufli0001
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:38, 18-04-2014
Ort: Bollnäs
Sverige

ufli0001 (trådstartaren)

#12 » 21:48:42, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingoberra skrev:Du har inte för hög nivå i tanken?

Nej snarare lite för lite enligt synglaset
ufli0001
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:38, 18-04-2014
Ort: Bollnäs
Sverige

63an

#13 » 22:50:42, 28-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med andra ord ett idiotbygge... Visst blir det kondens i oljan såfort de handlar om plåttankar men den där verkar knäppt byggd! 1 fat skriver du de är 65 eller 195 liter enl min skola hursom så töm över oljan till ett fat å chansa på att vattnet sätter sej eller kolla marknaden om nån separator samma som återvinna å sen byter du när de är dags igen å samma procedur då...Finns de nån lag som hindrar att du modifierar oljetanken å svetsar in en pluggänga i botten "någerst" å man kan göra massor moddning själv vad säjs om att montera värmeslingor från motorn då låt fantasin flöda men anpassa allt du gör så det verkligen fungerar menar inte att oljan ska koka å du ska sälja pommesfrite :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ufli0001 (trådstartaren)

#14 » 14:19:20, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för alla ide jag ska svetsa in en botten avtappning och så har jag fått tag på olja som är ganska fin som de har bytt ut. så jag silar den och kör funktionerna ett tag och sedan tappar ur oljan och så gör jag om samma procedur igen tills oljan är utan vatten då kan jag köpa ett fat (204 L) jag tror det går 180 l tanken, det förslaget fick jag och det är nog det bästa för både pumparna och ekonomin god fortsättning på det nya året på er alla.

1 person gillar det här inlägget.
ufli0001
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:38, 18-04-2014
Ort: Bollnäs
Sverige

Björn.O

#15 » 14:36:02, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är svårt att få ordning på vattenproblemet kanske det kunde vara en idé att montera en kleenoil bypass renare. Vet inte vad dom kostar men ska visst vara bra. Kanske går att hitta beg ?
http://maskinsupport.se/varfor-kleenoil
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se