Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Kronos 650 damp i backen

59 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Hansborg (trådstartaren)

#1 » 17:06:14, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får väl bli en tråd då! Hansborg @ Verkstadsdagboken

Som rubriken lyder, kranstubben gav upp!

Tidigare i veckan, frid å fröjd!
Bild

En j*vla smäll bara! :uupps:
Bild

FMG 731 ligger på marken. :sad: :sad:
Bild

Grabben kör ut virke, varför logistiken fungerar... :grin:
Bild

Material införskaffat! 34CrNiMo6.
Bild

Stubben satt fast, men det visade sig vara kuggstångs stöden som kärvade eftersom den var roterad till enden typ.
Därav svetsad rör..
Bild

Nu gäller det att klura ut hur detta sitter ihop...?? Kuggarna skall vara en del..
Bild

Svetsat var det här!
Bild

Bortmejsling av material för att sitta i svarvbackarna..
Bild

Sådär ja nu e vi på G.
Bild

Vad är detta då??? Här måste jag tänka fler ggr... :razz:
Urtaget i höger kant ser ut som en 45 graders svetsfog. Var är isåfall kugghylsan??
Jag har inte svarvat nåt på denna bild.
Innerröret ser ut att bestå av 2 svetsade rör i olika dimensioner.
Bild

Här försöker jag svarva fram 45 gradersvinkeln, på bilden har jag passerat nämda område...
Materialet är skithårt presis där brott ytan ligger.
Alltså där jag svarvat är det mjukt!
Bild

De här bilderna kommer från pelaren som ligger på backen.
Bild
Bild

Såhär har jag tänkt mej ta loss kygghjulet.. frågan är hur hårt sitter detta??
Hur vet jag vart svetsfogen ligger, blev inte riktigt klok på konstruktionen här..
Det blir väl att skissa till nån paintbild nu.. länge sen sist! :djaevul:
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



stefansmark

#2 » 17:27:11, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle ta ett kraftigt rör alternativt sätta metallbitarna nedanför kugghjulet och pressa på axeln istället.
Lite värme på det så kanske det går lättare.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Jonas Ryrfeldt

#3 » 17:54:13, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heja,heja...... :thummar: :bira: :thummar: Det här kan bli hur invecklat som helst :mrgreen: Förmodligen en sådan där reparation jag skulle ge mig till o göra....... :mrgreen:

Jag förstår inte heller hur den där är konstruerad? Borde inte en sån där va tillverkad i ett stycke? Reparerad tidigare?

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

MekJan

#4 » 18:03:23, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min dåliga gissning är att enbart nedre tappen är svetsad och materialet blivit hårt och sprött genom utmattning ,lite som kopparrör.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Michael Meier

#5 » 18:08:28, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Jag skulle ta ett kraftigt rör .... - .... och pressa på axeln istället....


:thumme: Skulle kanske kyla ned hela biten och sedan snabbvärma med tre X21 Acetylenbrännare samtidigt (efter riggning i pressen)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hansborg (trådstartaren)

#6 » 18:34:02, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å vem har 3X21 hemma? :razz: nu blir de :bira:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Michael Meier

#7 » 18:50:11, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dä gå lik bra med butangas

Bild

Har du ingen pizzabagare i grannbyn som du kan låna av ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Orsa

#8 » 21:18:30, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ett typiskt utmattningsbrott där man ser på brottytan hur sprickan har krupit länge (släta gnidytan) och blivit väldigt omfattande, nästan genomgående, innan spontanbrottet kom (kristalliga brottytan). Lärdomen är att du ska vara mycket noga med materialet och också skrota bort gammalt trött material så mycket du kan. Sen ytfinishen. Var noga med att svetsa råge och gärna svarva största möjliga rundning på svetsen och kör gärna med polertrissa i vinkelslipen jäms där brottet kom. Allt innan du tar ner ur svarven. Då får ny sprickor svårare att etablera sej.
En reparation är mycket känsligare för ny sprickbildning än originalutförandet.
Det är känsligt på skogskranar som går i kyla. Var det kallt när det brast? Vanliga konstruktionsstål har en sk omslagstemperatur då de blir tydligt spröda. I skogs- och entrepenadmaskiner ska man definitivt ta det lungt med hård och knyckande belastning under -15 - 20 grader.
Material/ värmebehandling mm är nåt du inte kan veta eller få koll på om du reparerar. Antagligen är klumpen seghärdad eller minst sätthärdad från fabrik och det blir ju förstört/påverkat till det sämre efter svetsningen. Det är bra om kuggarna inte kommer upp i anlöpningstemp 3-400 gr, men det vete f-n hur det kan hjälpas. Du har ju redan värmt mycket.
Svetsar du ihop det bäst du kan och kör på kan det hålla ett gott tag men knappast så länge som första i original.

Egentligen skulle allt varit ett snäpp grövre i diameter för den körningen du har eller att vridhuset och kranpelaren mötts med två "tallrikar"på en axiallagring med rejäl diameter. Det är en sak du kanske kan fundera på att bygga till, då du är så hänt, har svarv mm...
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Hansborg (trådstartaren)

#9 » 17:16:12, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det inte prioriterats tid på detta, men en liten bit är mer än ingen...

Med körnare märks ingen extra hårdhet..
Bild

Det som upfattades som hårdare material var nog bara skärbrännarens produkt!
Här ser man att nedre lagringen består av ett ämnesrör 100mm x 50mm x 195mm.
Kuggstorlek inritad. :razz:
Bild

Svarvat lite mera utifall en skarv finnes... :klia:
Höjd på innerröret inritat.
Bild

hb skissen då... borde tala för sig själv
Bild

En DraftSight mix.. skalenligt då..
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att kuggdelen / brutna stubben är samma järnklump??
Det som jag isåfall tycker bli märkligt är att stubben svarvats ner till 140mm från 160mm..
Visserligen är det svetsat upp till 160mm i nedre del av plattan.
Bild

Jag får väl ringa fabriken å fråga utifall det inte finnes svar här? :djaevul:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#10 » 21:32:43, 27-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om en sådan här lösning.
Plattan är inte skalenlig, tänkte man kan göra lite flatjärn på kant ovanpå plattan sen.
jämför tidigare bild. :mrgreen:

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

MekJan

#11 » 22:14:40, 27-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir 4 detaljer vill helst dra ner till 2 detaljer, svarva ur kugghjulet och i med genomgående tapp gärna med genomgående hål så det kan fjädra lite . Ett rör blir inte så stumt som en massiv axel . :buga:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Hansborg (trådstartaren)

#12 » 22:59:48, 27-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Det blir 4 detaljer vill helst dra ner till 2 detaljer, svarva ur kugghjulet och i med genomgående tapp gärna med genomgående hål så det kan fjädra lite . Ett rör blir inte så stumt som en massiv axel . :buga:

Det går inta att komma under 3 bitar, det borde väl gå att ta bort nedre röret.
Tänkte väl att det inte gör så stor nytta med en lång 100mm D hylsa.. (Grå)
Det blir mycket svarvning av den massiva klumpen (gul) för Storebro gk185 i såfall.. :huh: :huh:

Varför är det bättre att det fjädrar? Den massiva klumpen är redan införskaffad :razz:

Jag behöver ha stöddockan där kuggarna slutar (lila). Hur mycket svetsfogen behövs till kuggarna?
I nedre ändan ryms en normal fog.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

MekJan

#13 » 23:29:21, 27-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl mesta hållbarhet om den gula ersätter den grå helt och hållet och när det har formen av ett rör så sviktar den lite i samma takt som kranstolpen. Dvs stubben stum och stolpen sviktar så blir all påfrestning i skarven/ svetsen.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

ja-bond77

#14 » 09:00:35, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller också på att svarva det i en hel bit o bara trä på och svetsa fast kuggkransen till sist. Om du vill ha en reparation som håller alltså. :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Hansborg (trådstartaren)

#15 » 15:44:12, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Håller också på att svarva det i en hel bit o bara trä på och svetsa fast kuggkransen till sist. Om du vill ha en reparation som håller alltså. :smile:

Japp, det får bli så då! :thumme:

Har varit i kontakt med fabriken för att få veta lite mera...
Kuggarna å stubben är samma del, bara nedre röret som är separat ..
I dagens läge byggs denna av ett solitt stycke.

Bara svarven som känns lite liten nu! :huh:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se