Sida 1 av 7

Øsa 250

InläggPostat: 20:36:31, 11-12-2010
av øsa
Hallo.
Legger inn noen bilder av skotaren som jeg akkurat har kjøpt.
Planen er å få den i pålitelig/ok stand.
-Skifte all ojle pluss filtre.
-Rep Lekkasje på dieselpumpe.
-Nye diesel slanger.
-pakke om rotor.

Bild

Bild

Bild

Bild
-Div nye slanger.
-Liste inn nye vindue (lexan).
-Trekke/bytte stol .
-div trekk/polsring i hytte.
-Maling.
-Div elektrisk. :idea:
Dette er vel sikkert bare toppen av isfjellet :grin:
Har ikke fått gjort annet enn å kjørt den av lastebilen til nå.
Tips/råd mottas med takk (har lasta ned manualene :thummar: )
mvh kåre fra Norge .

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 23:35:25, 11-12-2010
av Hittarp
Grattis till köpet. Din maskin ser ut att vara i bra skick för sin ålder. Vi har en lika dan maskin, dock har vi bytt allt i drivlinan.
Några punkter bör du kolla på din maskin.
Kontrollera ev läckage av 80/90 olja innuti fälgarna. Om spelet i hjullagerna blir för stort läcker oljan ut. Sen hänger sig hela lasten på drivaxlarna och dom nöts ut. Skulle rekomendera dig att spänna alla hjullager om det inte är gjort + byta olja i navreduktionerna.
Kontrollera även boggilådans lagring. Om lagerspelet ökar hamnar krafterna på drivaxlarna som då går av. Inte roligt när man står i skogen.
Dom här första maskinerna hade svetsade boggielådor. En "sjukdom" är att hela lagerhalsen spricker loss från lådan. Anledningen är att man lastar för tungt. Förmodligen har din maskin bytt lådor till den förstärkta varianten.
Skall knäppa några bilder på detta när jag får tid.
Lycka till med maskinen.!

En bild på vår 250 som markberedare
Bild
och som skotare
Bild

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 00:33:16, 14-12-2010
av øsa
Takker for svar/tips..Har desverre den første typen boggi på min. :x
Skal få skifta olja og justert kjede , pluss sjekk av hjullagerene..
Hvordan er det å få tak i deler til maskinen?Motoren er jo Perkins så den er jo grei.Trenger først å fremst alle filtre(hydraulikk) .Luftfilteret er ganske spesiellt også ?Noen skrot i Sverige som er bra på deler?

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 08:18:55, 14-12-2010
av Hittarp
Hej igen!

Precis som du säger är det viktigt att hålla kedjorna lagom sträckta. Fick lära mig av tidigare ägaren hur man spänner dom. Vet inte om det är helt korrekt men det har alltid fungerat bra.

Lossa kedjespännarens låsbultar.
Sätt dit en stor skiftnyckel på spännarens arm.
Spänn alltid kedjan "mot" boggilådans avluftningsnippel. Spänn tills det tar stopp, backa tillbaka till närmast föregående läge och montera tillbaka låsskruvarna.

Kanske finns det någon bättre metod i verkstadshandboken men denna har alltid fungerat för mig.

Vi köper nästan alla delar från Alftaprodukter AB. Dom har även renoverade pumpar, åkmotor, styrförstärkare mm. Dom kan också mycket om ÖSA/FMG eftersom några av dom jobbat på ÖSA fabriken.
Jag har en del prylar liggande också.

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 17:59:12, 14-12-2010
av øsa
Får håpe det er igjen no olje i boggiene.Vært fint å slippe å åpne de.Ser ut som alftaprodukter har mye geier til øsa ja..Bra med noen kontakter :thumme: .Har ingen aning om
hvor mange timer maskinen min har gått.Ser flere har skiftet pumper/motor på ca 20000 timmer.Får vel sjekke litt trykk etter olje skift.
Blir forhåpentligvis artig/lærerikt når jeg kommer igang.(har 3 stk prosjekt som må gjøres ferdig først)Blir spennende om jeg får plass til den i verkstedet også :svettas:

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 18:16:21, 14-12-2010
av Hittarp
Om du har orginal transmissionspump på 70 kubik så kan det vara läge att renovera den innan den går sönder. Väldigt svårt att få fram delar till dessa. Nyare maskiner har en 100 kubiks pump istället. Dom är det lättare att få tag i delar till. Det går att bygga om till den stora pumpen om det händer en olycka men det är mycket jobb.
Kör man tills pumpen rasar kostar det mellan 19 och 45 tusen skr +arbete så det kan vara läge att skicka pumpen till alfta för kontroll om du inte vet hur mycket den gått.

Liten bild på mitt senaste haveri

Bild

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 09:56:36, 15-12-2010
av øsa
:uupps: så ikke helt bra ut det der nei,sikkert lurt å lære litt av deg her :grin: .Hva tror du en overhaling kommer på?Er det no overhalingssett å få bestillt?(har tilgang på det meste av maskiner/verktøy.)

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 10:29:58, 15-12-2010
av Hittarp
Ta och kolla upp vad transmissionspumpen heter/ ta en bild på den. Be Alftaprodukter om ett kostnadsförslag för översyn. Vad slutgiltigt pris beror på vad som måste åtgärdas.
Kontaktpersson på Alftap. = Stefan Hedlund.
En renoverad/reparerad pump håller i många tusen timmar under förutsättning att oljan är av rätt kvallitet och att man byter filter.'

Trots allt negativt jag skrivit är ÖSA 250 en riktig trotjänare som du säkert kommer att få mycket glädje av.

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 21:12:54, 22-12-2010
av øsa
skal få tatt noen bilder av det i jula.Ser jo ganske solid byggd ut så jeg håper du har rett.Mistenker at det har vært lengesiden siste service :???:
Hva ligger normal olje temp på v/kjøring på veg?prøvde såvidt krana når jeg hadde den i gang.Fikk ikke løfta bommen.Hørte at ventilen sjaltet og olja fikk motstand ,men ingen ting skjedde.Er det mulig at ventilen hadde frosset fast?(var -25c)Alle andre funksjoner virker.

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 10:33:50, 23-12-2010
av Hittarp
Hej!

Se det som positivt att den startade vid -25, har du motorvärmare på den?
Jag tror inte att ventilen frusit fast, då har du oroväckande mycket vatten i oljan så låt oss hoppas att det inte är så. Felet kan vara elektriskt eller en enkel justering. Har kranen fungerat tidigare när du provat?
Systemet på maskinen borde vara ett avlastat konstanttryckssystem. När du påverkar en kranfunktion ytterst lite tänds dioden för funktionen på EHC boxen. När denna tänds bygger kranpumpen upp sitt inställda tryck =190Bar. Dock finns inget flöde ännu om allt är i sin ordning. När du påverkar spaken mera börjar ventilen att öppna och kranen rör sig. Pumpen behåller sitt tryck tills alla dioder är släckta.
Kolla om dioden tänds när du påverkar bomlyft.
Om dioden tänds och pumpen lastar på så har du insignal.
Knacka lite försiktigt på boxen och lirka lite med den breda kontakten på EHC boxen. Det händer också att man får sprickor i lödningarna på korten innuti EHC boxarna. Detta brukar märkas när det är kallt. Varmkör maskinen rejält i hytt (ev. kupévärmefläkt) och hydraulik och prova igen.

Ang oljetemp så skall den ligga på 40-50 grader efter någon timmas normalt kranarbete (utomhustemp = +/-0 grader). På vägtransport kan den vid varm väderlek och branta stigningar gå upp på 80-90 grader. Då får man dra ner potentiometern så att maskinen får mindre belastning och högre varvtal på motor och fläkt. Det är helt normalt att tempen stiger vid transport men vid normalt arb skall den hålla sig på 40-50 grader

Övrigt kring kranen:
För att kranen skall gå smidigt och fint krävs en ytterst nogrann justering av EHC boxarna. När detta är gjort går kranen väldigt mjukt och fint. Viktigt också att alla potentiometrarna i spakarna är fria från damm och fett. Rengör försiktigt med elektronikrengöring vid behov.

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 13:45:03, 25-12-2010
av øsa
Hei igjen.
Oljetempen var 80 når jeg kjørte i motbakke og datt til ca 50 på flat veg.
Sitter et motorvarmer ur i den men vet ikke om det virker.
Var litt styr å få start på den i -25..knakk en diesel slange ,så jeg måtte legge opp en provisorisk tank (derfor panseret er åpent på bildet).
Ang kranen så virket den når jeg så på maskinen.Men var behov for justering av EHC .Er det standard med tilt av krantårn?

Bild

Bild
Hvordan skal denne boksen egentlig se ut..?
Bild

Re: Sv: Øsa 250

InläggPostat: 14:02:17, 25-12-2010
av Hittarp
Den där boxen känner jag inte igen, vad har den för funktioner? Var sitter den placerad?

Ang oljetempen tror jag det är normalt med 50 -80grader. Borde förstås inte bli riktigt så varm vid minusgrader utomhus. Rengör oljekylaren ordentligt.

Krantilt har vi inte på vår maskin, däremot hydraulisk grind för massaved/timmer.

Ang motorvärmaren har vi ett annat ur i vår maskin men jag har kastat bort brännaren när jag bytte motor. Det uret du har (telekrets) sitter likadant i vår CAT 315 grävmaskin.
Instruktion på den dåliga bilden nedan om du saknar.

Bild

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 21:55:37, 25-12-2010
av øsa
Boksen sitter v/kranspakene og styrer tilten på krantårnet.
Er kun 2 knapper som er i bruk .De andre brukes hvis det monteres sag o.l.
Sitter 2 kontakter på panseret noen formening om hva de brukes til?
Bild

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 00:16:50, 26-12-2010
av Hittarp
Någon box har vi aldrig haft, endast två knappar till terrängstyrning med stolen i kranläge. Kontakterna på sidan har vi inte heller, har faktiskt aldrig sett tidigare. Du får följa kablarna och se vart dom leder. Uttag för släpvagnskontakt brukar sitta vid ventilbordet bak på hytten samt med en förlängningskvbel bak i stjärtbiten brevid dragkroken.

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 00:39:05, 26-12-2010
av Towil
Satt det inte en kontakt fram vid motorhuven som var till den lösa gasolvärmaren man hängde på en krok vid uppsteget och kopplade slagarna till motorn.