Sida 2 av 7

Re: Sv: Øsa 250

InläggPostat: 00:58:35, 26-12-2010
av Towil
øsa skrev:Hvordan skal denne boksen egentlig se ut..?
Bild


Den skall nog skruvas fast med 2 skruvar under spakhuvudet så att du kan nå dem med pek- och långfinger. Normat så var det bara 2 knappar för styrning på vänster spak.

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 01:30:31, 26-12-2010
av Towil
Korten till kranstryningen brukade lödningarna spricka i kontaktinfästningen.
Bild

Justeringen av kranrörelsen görs med 2 skruvpotentiometrar. Står här hur man gör sid 118 (Grp 6 sid 21) http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=206
Bild

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 11:31:50, 26-12-2010
av øsa
Ja det stemmer at den ene kontakten må være til propanvarmeren
vet det sitter koblinger på kjølevannet .Er det noen som har et bilde på
hvordan propanvarmeren ser ut?
Regner med å måtte ta opp det meste av spaker/potmetere for å rense ,men det er jo en grei jobb vil jeg tro..
Ser ut som ganske mange har vært borti dårlige loddinger på styrekort,har lest/hørt om det flere plasser.Er jo noen år gammelt så det er jo ikke så rart :roll:
Har karantene på å starte å skru på den (pag andre prosjekt :grin: )så jeg får jobbe med øsa`n fra PC`n så lenge :mrgreen:
Forsøpler tråden min litt med et bilde av første prosjekt :bygge styring til runballekutter i fjøset mitt.Dette er nå satt i drift og jeg har "bare" 2 prosjekter igjen før øsa`n skal startes på
Bild

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 11:53:41, 26-12-2010
av Towil
Var en grå sak från som liknar den här.
Bild
Originalets URL: http://212.112.179.20/images/14/1491309499.jpg

http://www.blocket.se/dalarna/Bromskloc ... 466194.htm

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 00:05:52, 27-12-2010
av øsa
En sånn må jeg få tak i :smile: Sikkert praktisk når utstyret står langt til skogs.Er det forskjell på effekt o.l?

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 15:22:41, 03-01-2011
av øsa
Har jekket opp hytten for å ta noen bilder .Konstaterer at det må ha vært tilløp til brann under hytten en gang.Ser det har vært varmt på noen kontakter/slanger.
Bild
Er en god del slanger som må skiftes.
Legger ved det eneste bilde som ble nogenlunde :???:

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 20:08:37, 03-01-2011
av Hittarp
På bilden kan man se att du har orginal transmissionspump och orginal kranpump i maskinen. Transmissionspumpen är inte enkel att få tag i delar till så var rädd om den.
Kranpumpen är en 70cm3 Cessnapump. Brukade nog inte strula så mycket. Vet en som har en sån i reserv om du behöver :vissla:
För övrigt ser det ju väldigt bra ut under hytten för en så gammal maskin. :smile:
Pilla inte så mycket med kablarna om det fungerar. Brukar bli sämre när man rotat lite i grejorna. Isoleningen trillar av pga den höga temperaturen som varit där under. :x

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 00:47:49, 04-01-2011
av øsa
Får sende en mail til alftaprodukter å høre hva de skal ha for å se over transmissionspumpen.Supert at du har litt deler på lur :D .
Det forbauser meg egentlig hvor mye bedre det ser ut på et bilde enn det er i virkeligheten.Er det langt arbeid å ta ut pumpene? :?

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 13:20:48, 04-01-2011
av Hittarp
Om man har gjort det några gånger tar det ca 4 tim annars en dag.
Tips är att märka upp alla ledningar och dess placering med olikfärgade buntband. Ett band på slangen och ett på nippeln där den sitter. Ta många foton från alla vinklar med buntbanden på plats för du kommer inte ihåg hur det satt när pumpen väl kommer tillbaka.

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 14:29:38, 06-01-2011
av øsa
Har fått svar ifra alftaprodukter de kunne gjerne se over transsmissionspumpen min ,men ville ikke komme med noen prisantydning.Er jo vanskelig å si hva som event må skiftes før den er tatt opp også :roll: .
Har ca 6.5 times kjøring en veg så får vel event sende den over.
Har fått tak i to nye filter som jeg er litt usikker på om er riktige.
Nr fra alftaprodukter er 817719 og 813483 ,skal visstnok være overgang til
960L06B13 og HF35141 (som jeg har kjøpt).
Legger v et par bilder ,ser dette kjent ut?
Bild

Bild

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 11:00:03, 07-01-2011
av Hittarp
Dom ser rätt ut, det stora är väl returfiltret i tank och det lilla högrycksfilter för arb.hydrauliken. Viktigt att byta det lilla svarta filtret på transmissionspumpen också.
Ang pump kontrollen så kan du be dom öppna pumpen och komma med ett kostnadsförslag på vad dom föreslår att byta. Helt klart är dock att allt som kan göras innan det havererar blir betydligt billigare än att vänta på den stora smällen.

Kom på ett tips till. Om du har en stor "stoppsolenoid" som drar i en hävarm på dieselpumpen skall du se till att ha friska startbatterier samt även koppla fram en separat 24v matning om detta inte är gjort redan. Dåligt med ström till denna leder till att den inte drar för fullt och då ligger det ström på draglindningen hela tiden och den brinner upp på 30-40 sekunder. Dyr förbrukningsvara.

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 19:34:30, 07-01-2011
av øsa
Må legge opp nye ledninger/bytte solenoid uansett.stoppen er ute av funksjon.lurte meg veldig når maskina kom.fikk start ,men så stoppet den før vi fikk den av lastebilen.gikk ei stund før jeg skjønte hva som hadde skjedd.hadde fått beskjed fra forrige eier om at jeg måtte stoppe med armen på pumpen.jeg trodde bare soienoiden kun fikk strøm når den skulle gå i stopp (som feks på deutz motorer),men her var det motsatt :x
Etterhvert fikk jeg se at det hang en møkkete gammel tråd som ble brukt til å binde opp armen så pumpa sto på start .denne hadde tydeligvis løsnet når den sto å gikk så fjæra trakk armen over på stopp :)
Elsker provisoriske løsninger :uupps:

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 20:17:22, 07-01-2011
av Hittarp
Inte så kul när man blir lurad:sad:
Justera den nya sollenoiden så att den verkligen "slår i botten" på sig själv. Om den står och drar lite i stopparmen brinner den upp.
Solenoiden beställer du billigast från alfta, se till att få med ombyggnadssats och kopplingsschema. Felkopplade sladdar=brinner upp.

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 11:41:05, 13-03-2011
av øsa
Nå er øsa'n vekket etter vinterdvalen.Startet momentant :P .Alt går lettere i plussgrader enn i 25 minus.Prøvde å få den inn i verkstedet ,men det gikk dårlig .Varmeapparatet/AC som sitter montert på taket ble for høyt.Har planer om å ta den vekk å plassere ett varmeapparat inne i hytta istedet.Har ikke gjort så mye foreløbig ,men har ihvertfall byttet olje/filter på motoren,satt inn nye batterier,skiftet dieselfilter,byttet luftfilter,byttet dieselslange til fødepumpe, pluss revet vekk endel ståltråd/provisoriske løsninger.Neste jobbe er oljeskift på boggikasser/navreduksjoner. :smile:

Sv: Øsa 250

InläggPostat: 21:59:33, 08-04-2011
av øsa
Tid for enliten update.
Har Tatt ned oljetanken og sveist 2 spekker i den .
Tanken var veldig ren å fin inni.Har montert en god del nye slanger
også.Godt å få vekk noen lekkasjer.Alle filter er også byttet.
Har også fått igang krana etter å ha loddet litt på ett EHC kretskort .
Har ikke fått justert den enda ,har noen funksjoner som ikke er propesjonale men funger av/på .Lurer litt på hvor det lønner seg å feilsøke på dette?.Hadde forøvrig problemer under prøvekjøringen.
Ladingen har ikke vært iorden og maskina begynnte å leve sitt eget liv
når spenningen på batteriene ble under 24 volt.Når jeg snudde stolen for å kjøre krana starta øsan å rygge :uupps: Fikk ikke stoppet den før jeg stoppet motoren.Siden stoppen fortsatt ikke er reparert ,ble det litt hektisk
når jeg måtte ut ,og opp med panseret for å få stoppet den.
Fikk igang ladingen i kveld så kan jeg stryke det fra lista :grin:
Hva slags funkjoner er kompressoren tiltenkt?
Den går hele tiden ,å bråker en del så jeg lurer på å fjerne hele greia?
Hvordan skal denne "gå i avlast"?(ut koblet)
Legger ved noen bilder selv om de kansje er litt kjedelige :/
Ser frem til den dagen maskina har samme glans som oljetanken :razz:
Bild

Bild

Bild