Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Skördare Valmet 862

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

JonasEriksson

#31 » 14:51:59, 24-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej - Vi har en Valmet 862 skördare i Blekinge som ska bort pga ändra gårdsskötar-förhållanden. Är ni intresserde av hela maskinen, så ge ett bud som jag kan förmedla till ägarfamiljen vettja. Ni gör upp med dom direkt vid intresse. Maskinen har stått minst 3 månader fick jag nyligen veta (är i behov av service på joystick-styrn. och en del elkablar som jag sett) J.Eriksson 070 9217710

Utskrotnings-Magnus skrev:Vi är några grabbar som köpt oss en skördare; Valmet 862 med 945-aggregat. Efter lite rep och underhåll så är vi igång och har i vinter tagit lite vedskog. Att börja från noll och lära sig köra var lite kämpigt, men nu sitter det mesta i fingrarna. Man kör bort en motorsågshuggare rätt lätt hur sakta man än hugger :mrgreen:

Tänkte skapa en tråd för att kanske utbyta lite erfarenheter med andra och kanske få lite tips om var man få tag på delar till denna modell. (Även om vi just nu inte behöver nåt speciellt).

Bild på pärlan:
Bild

Bild

Bild
JonasEriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:40, 24-05-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 862 skördare.
Skördare FMG (Ösa) 1180
Skotare FMG (Ösa) 1440



JonasEriksson

#32 » 14:54:20, 24-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte intresse finns för köp, är jag intresserad av vart man får tag i elscheman till en sådan maskin. Mina manualer etc, är till en skotare..

JonasEriksson skrev:Hej - Vi har en Valmet 862 skördare i Blekinge som ska bort pga ändra gårdsskötar-förhållanden. Är ni intresserde av hela maskinen, så ge ett bud som jag kan förmedla till ägarfamiljen vettja. Ni gör upp med dom direkt vid intresse. Maskinen har stått minst 3 månader fick jag nyligen veta (är i behov av service på joystick-styrn. och en del elkablar som jag sett) J.Eriksson 070 9217710

Utskrotnings-Magnus skrev:Vi är några grabbar som köpt oss en skördare; Valmet 862 med 945-aggregat. Efter lite rep och underhåll så är vi igång och har i vinter tagit lite vedskog. Att börja från noll och lära sig köra var lite kämpigt, men nu sitter det mesta i fingrarna. Man kör bort en motorsågshuggare rätt lätt hur sakta man än hugger :mrgreen:

Tänkte skapa en tråd för att kanske utbyta lite erfarenheter med andra och kanske få lite tips om var man få tag på delar till denna modell. (Även om vi just nu inte behöver nåt speciellt).

Bild på pärlan:
Bild

Bild

Bild
JonasEriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:40, 24-05-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 862 skördare.
Skördare FMG (Ösa) 1180
Skotare FMG (Ösa) 1440

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#33 » 20:09:14, 24-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vad är cirkapriset? Över eller under 50.000:-?

/Magnus

Manualer och scheman tror jag finns. Det är en hel hög med pärmar, men kan försöka kolla om det är nåt specifikt.

Sen kan du ringa David på 070-2649894. Han har pysslat en hel del med elen på vår maskin på senaste tiden och har det i ganska färskt minne.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

JonasEriksson

#34 » 10:09:24, 25-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Pris just nu: Troligen under 50 (pga att jag blivit ombedd starta upp den, men ännu inte gjort detta: pga avsaknad av manual) Växellägen fram/Neutral/bak och andra detaljer som har med startfunktionen att göra. Växel måste ju vanligen stå i N på de flesta fordon vid start. Finns två spakar t.h (om sätet är vänt mot fronten: Jag gissar en av dom är till Neutral: Vilken och läget på den ?) Sitter kedjor på fram och det finns mönster på däcken, även om inte nya (Jag kan ordna bilder iaf..). Kretskorten ser hela och rediga ut, En del kablar vid motorn och huvudbrytaren byter jag nästa gång. Förra tillfället satte jag ett nytt batteri
JonasEriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:40, 24-05-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 862 skördare.
Skördare FMG (Ösa) 1180
Skotare FMG (Ösa) 1440

MangeP

#35 » 23:37:33, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hände sen då?
MangeP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:49, 11-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 845

JonasEriksson

#36 » 14:55:32, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen står till försäljning än tror jag. Om någon är intresserad som en reservdelsmaskin, eller för att producera, vänligen hör av er och ge ett bud föralldel.
JonasEriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:40, 24-05-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 862 skördare.
Skördare FMG (Ösa) 1180
Skotare FMG (Ösa) 1440

MangeP

#37 » 21:07:09, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag syftade på den andra maskinen :)
MangeP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:49, 11-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 845

mimeck

#38 » 19:34:05, 18-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittar man info om valmet 862 (skotare). Letar på nätet men hittar nästan ingenting.

Letar även prisuppgifter. Vad kan man tänkas få ge för en 862:a av lite nyare årsmodell.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JonasEriksson

#39 » 08:26:08, 04-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kollega till mig har en Valmet för mycket nu. Vid intresse, ska ni få hennes kontaktuppgifter eller nå´t !
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
JonasEriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:40, 24-05-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 862 skördare.
Skördare FMG (Ösa) 1180
Skotare FMG (Ösa) 1440

KristjanT

#40 » 13:27:55, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hello!

I'm sorry that I can't speak Swedish and I am not entirely sure that this is the right topic to ask also. But anyway, I have a similar harvester Valmet 862 as in the pictures in the beginning of the topic and I would like to ask some technical questions about this type of machine. My machine has Keto 150 harvester head and it is controlled by Epec 4W30 computer.

How big hydraulic pumps should be used with this machine? My machine has one pump mounted on gearbox and one under the radiator in front, driven by engine's crankshaft. One pump used to feed one valve of the crane and second pump the other valve. Pumps are fixed displacement. Since both pumps seem to be very worn I got one used gear pump with two sections (44+44 L/min at 1000 rpm) in good condition and mounted it on the gearbox. Initially i connected both pump sections together and put it to feed one crane valve since I thought 44 l/min to be too little flow to feed one valve bank. But this type of connection was very harsh on the engine, it was always deadening the engine when I tryed to move the crane. It seemed that the valve bank is too small for the hydraulic flow. I thought that maybe the main pressure valve in the valve bank is faulty and changed sides so that the gearbox pump will feed the other valve bank and front-mounted pump this valve bank. But it gave no results, as I could still not use the crane, it deadened the engine as soon as I moved the joystick. Both valve banks seem to be Monsun-Tison HV09, although I am not entirely sure. I thought that HV09 is enough for flow up to about 150 litres per minute. But then I realised that maybe the transmission ratio for the gearbox-mounted pump under the cab is not 1:1. I mean that when the engine does 1000 rpm the pump may do for example 1300 rpm? Does anybody know, what is the ratio for the gearbox pump?

Then I decided to connect one section of the new pump to feed one valve bank and the second pump section the other valve bank (that means 44 l/min per bank). And disconnected the front pump completely from the crankshaft. Now the engine is running good, but the crane movements seem to be slow. Also this oil flow is far from enough for the Keto head-unit (it requires 220 l/min).

And now I have another question. How should the hydraulic flow to the harvester head be solved? The Keto valve is closed circuit and my pumps are constant-displacement. At the moment on one crane valve there is a big 1" connection flow divider valve that divides the flow to the crane valve bank and the harvester head valve. This flow divider is controlled by one section of the other crane's valve bank. And the interesting thing is that this other crane valve has no flow divider to the head unit, there is just a simple 3-way T-joint, where flow comes from the pump, and then one way goes to the valve bank and the other to the head unit. I suspect that the flow to the head is created this way: when i want to use the head and push some button, for example head up, the computer gives output to one of the section of the crane valve. But this section's ports are "blind", so the oil cannot go anywhere. This way the valve's flow is restricted and oil can flow to the head unit. I'm not sure if this is the right way to control the flow nor if the connection on my machine is actually solved this way. But I just can't imagine any other way since it has just a simple 3-way T-joint to feed crane's valve and head unit.

Long story short: is the gearbox pump output faster than the engine output? How is the hydraulic flow to the head unit solved originally on this machine? I suppose that the old head valves were also closed-circuit? At the moment I think that I should let one new pump's section feed one crane valve bank and second section the other bank and the front-mounted pump should only feed the head unit when it gets command from the computer. But still would like to read what you suggest.

Greetings from Estonia
Kristjan
KristjanT
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:42:39, 16-07-2014
International
Maskin: Valmet 862 skördare, Valmet 870CK skotare


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron