Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Byta spridarhylsor TD61

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

125fors (trådstartaren)

#1 » 20:32:32, 04-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Ny här på forumet och skulle behöva lite teknisk suport.
Ska byta spridarhylsor på min Valmet 902 som går som markberedare då jag misstänker läckage.
Sitter en Volvo td61 i den och då jag inte gjort liknande operation tidigare skulle jag behöva lite hjälp.
Har inhandlat hylsor, tätningar och stålringar. Har efter stor möda och lite tjat fått låna lite verktyg som bilden visar.
Avdragare 9996657, samt dorn 9996420,9996421, 9996402.
Vet att det finns ett gäng specialverktyg som ska användas men detta var allt jag fick tag i och får duga.
Har demonterat spridarna och tillverkade en avdragare till stålringarna så nu är det pridarhyllsorna som ska lös.
Har jag fått rätt avdragare och hur monteras dom nya hyllsorna? Knackar man bara ner dom i sätet?
Topparna sitter monterade så hur rengör jag tätytorna utan att få ner massa skit i motorn?
Har just fått verktygen och ska till garaget i morgon.
Tips för den fortsatta monteringen motages gärna.
Bild
125fors
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:39, 18-04-2011
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ponsse Ergo HS16
Valmet 862 IC
Valmet 902 400 serie
Scania 164
Scania 55
Volvo L90
Volvo F12
Hydrovåg SG10



dimorep

#2 » 21:49:13, 04-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit! :thumme:

125fors skrev:Har jag fått rätt avdragare och hur monteras dom nya hyllsorna? Knackar man bara ner dom i sätet?

Fråga de som du lånat verktygen av om det! De borde veta vad som är bästa monteringsförfarandet med just de verktygen.

Topparna sitter monterade så hur rengör jag tätytorna utan att få ner massa skit i motorn?

Det svåra är oftast inte att fu ut de g:a hylsorna (eller sätta dit de nya) utan istället att få det tillr. rent!
Och blir det inte rent så blir det heller inte tätt... :(

Rek. alltid demontering av topp inför denna typ av jobb och när hylsorna är monterade en provtryckning för att kontrollera att det verkligen blev tätt!
Senast redigerad av dimorep 21:51:22, 04-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

125fors (trådstartaren)

#3 » 00:00:52, 05-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han som lånade ut dom till mig hade inte full koll på om det var rätt grejer, har själv försökt leta och avdragaren är iaf rätt.
Men det är monteringen jag funderar mest över. Hylsan ska ju konas inifrån, och hur går det till med dessa verktyg?
Fick bara låna grejerna över dan så det är lite trist att åka 10 mil till garaget om man har fel grejer med sig, har chans att komplettera på morgonen.
125fors
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:39, 18-04-2011
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ponsse Ergo HS16
Valmet 862 IC
Valmet 902 400 serie
Scania 164
Scania 55
Volvo L90
Volvo F12
Hydrovåg SG10

hotsand10@hotmail.com

#4 » 21:17:47, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt, jag vet, gammal tråd, men hur kom det gå? Jag är i samma situation med en TD60B och forsöker hitta vilke grejor jag får göre bruk av.

Vad med stålringen överst mht avmontage och installation?

Mvh.
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ster90 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se