Expansionsventilen sitter ofta hopbyggd med förångaren. På personbilar är det vanligt att den sitter
ungefär där AC-rören går genom torpedväggen. En del AC-system har ingen expansionsventil utan istället en enklare lösning med s k kapillärrör (samma lösning som man hittar på t ex kyl/frysskåp och äldre billiga luftvärmepumpar).
Torkfiltret sitter oftast på ledningen mellan expansionsventil och
kompressor, detta för att både
tryck och
temperatur i systemet är som lägst där, och då är det lättare för torkmedlet (silicagel) att binda den fukt som eventuellt finns i kylmediet. Torkfiltret får aldrig bli varmare än ca 50 grader under drift, då börjar torkmedlet avge fukt igen och i så fall är det meningslöst att ha burken där.
Om man har ett gammalt AC-system som har stått för fäfot länge och ska tas i drift igen, så är det lämpligt att först göra en grundlig vakuumpumpning med det gamla torkfiltret på plats så man får ut det mesta av den fuktiga
luft som kan finnas i systemet, fukt som gummislangar har dragit åt sig mm. Därefter byter man till ett nytt torkfilter och vakuumpumpar igen, innan fyllning med kylmedium. Under den första vakuumpumpningen är det bra om man kan hålla kompressorn varm, så blir det lättare att driva ut ev fukt ur kompressoroljan.
Om man är för snål för att byta torkfilter, så kan man hålla det gamla uppvärmt till ca 80-100 grader under vakuumpumpningen, t ex genom att linda en värmekabel runt det. Trågvärmekabeln från en skrotad luftvärmepump är utmärkt för ändamålet.
Kom ihåg att i sådana här fall räcker det inte med att vakuumpumpa en kvart, som man gör t ex efter ett snabbt ingrepp i ett system som redan tidigare var fyllt med kylmedium. Man bör pumpa (och hålla torkfilter resp kompressor varm) minst ett dygn.
Under pumpningen bör man hålla koll på vakuumpumpens
olja och stoppa för oljebyte om oljan blir mörk eller grumlig. Grumlig olja betyder att pumpen har fått pumpa ut mycket vattenånga.