Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Ösa 250 körriktningsproblem

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Bråtabron (trådstartaren)

#1 » 09:25:16, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit i skogen och hämtat lite barkborreträd och vände maskinen för att köra hem. Då helt plötsligt vägrade den att gå framåt. Att backa går fortfarande bra. Med en amatörs logik så gissar jag på ett elproblem. Någon på forumet som kan bidra med tips hur jag skall börja felsöka.
Bråtabron
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:27, 19-07-2011
Ort: Backaryd
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Volvo EC 35
ÖSA 250



Bråtabron (trådstartaren)

#2 » 18:10:25, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick inget svar ifrån forumet men ger en uppdatering kanske till hjälp för någon annan. Felsökte på alla reläfunkioner som finns på EF-kortet och konstaterade att allt fungerar men att det är viktigt att kortet sätts in absolut rätt, det är små marginaler! Konstaterade sedan att signalen ut till magnetspolen på transnissionspumpen för åkning fram gav bara ca 16V ut. Kollade sedan ISO- kontakten och hittade dåliga och böjda kontaktstift samt att en av trådarna var nästan var av samt att isoleringen var borta så det var "nästan" kortslutning. Bytte kontakt och rättade till trådarna. Sedan såg jag att trådarna under hytten har trettio års påverkan av olja och värme så de är styva och isoleringen brister lätt. Risk för kortslutning. Så det blir utbyte till siliconisolerad kabel snart. Hoppas detta kan vara hjälp för någon annan.

5 personer gillar det här inlägget.
Bråtabron
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:27, 19-07-2011
Ort: Backaryd
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Volvo EC 35
ÖSA 250

Towil

#3 » 18:51:54, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många väntade nog på att akkamaan skulle dyka upp i tråden som har full koll på 250.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Ivar Risslén

#4 » 18:53:53, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han kommer nog när han har stigit upp på andra sidan klotet.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

akkamaan

#5 » 21:23:13, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK vaken här nu... :lmao:

Har ett generellt hjälpschema för det elektriska på ÖSA 250. Det kan finnas variationer beroende på maskinens serienummer.
Börja med att kolla om R24 växlar när du försöker köra framåt (i rattens riktning)
Kasta om Hirschmann kontakterna på hydrostatpumpen för att se om problemet flyttar sig till "körning bakåt". Om det är så att det flyttar sig så har vi nåt elfel mellan hydrostatpump och EF-kortet, (inklusive styrförstärkaren). Om inte problemet flyttar sig så kontrollmäter vi magnetspolarna på hydrostatpumpen med Ohm-meter. Det ska vara nånstans runt 25-30 ohm. Du har ju referens på den magnet som fungerar...

Ser nu att du lagt till kommentarer...
signalen ut till magnetspolen på transnissionspumpen för åkning fram gav bara ca 16V ut.

Detta med "Volt" är egentligen helt ovidkommende, det är Ampere som gäller som styrande av magnetventilen.
Var det skillnad i spänning mellan fram och back? För att pumpen skall börja vinkla ut och ge flöde så behövs minst 160mA. Detta kan du mäta upp genom att ta bort glas-säkringen på EF-kortet och ansluta en (helst digital) ampere-meter på 1A mätområde. Potentiometera skall vara fullt påvriden.Om du får ut spänning vid körnning framåt så vet vi ju iaf att R24 växlar som det ska.

Prova så här så länge.

Lite bakgrundsfrågor.
Serienummer
Har du körriktningsomkopplare som följer med stolen runt? Eller har du körriktningsomkopplaren på handtag från hyttväggen?
Klickar R31 när du svänger runt stolen? R31 sitter bakom ryggstödet på EHC-kretskortet.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Bråtabron (trådstartaren)

#6 » 22:07:06, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som jag beskrev tidigare så hittade jag felet i kontakten till magnetventilen så nu går gamla Bettan som vanligt igen. Nu har jag egentligen bara ett fel kvar och det är ganska irriterande. Jag har ett oljeläkage från terrängstyrningsventilen under hyttgolvet. Den ena magnetventilen läcker mellan pilotdelen och ventilhuset. Den sitter fast i ventilhuset med två insexskruvar. Däremellan finns tre små öringar som jag har bytt ut för tredje gången. Men fortfarande oljeläkage. Några idéer om att lösa detta problemet?

1 person gillar det här inlägget.
Bråtabron
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:27, 19-07-2011
Ort: Backaryd
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Volvo EC 35
ÖSA 250

Bråtabron (trådstartaren)

#7 » 22:15:37, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar lite bilder i morgon och lägger ut. Samt en fråga till. Är det någon som hat experimenterat med att ersätta delar av reläsystemet i en ÖSA med ett progamerbart styrsystem?.
Bråtabron
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:27, 19-07-2011
Ort: Backaryd
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Volvo EC 35
ÖSA 250

akkamaan

#8 » 22:29:56, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bråtabron skrev:Tar lite bilder i morgon och lägger ut. Samt en fråga till. Är det någon som hat experimenterat med att ersätta delar av reläsystemet i en ÖSA med ett progamerbart styrsystem?.


Du menar typ PLC?
Det är det säkert någon som haft i åtanke men har inte sett någon som gjort det. Det skulle ju vara ett "hobby-projekt i så fall. Nån marknad för en sån ombyggnad tror jag inte att det finns så länge det finns "nya och begagnade reservdelar"... Prova du, du har ju en bra "testsimulator".... :thumme:
"Vad tråkigt" om det varit så från början....hahaha

som jag beskrev tidigare så hittade jag felet i kontakten till magnetventilen

Kul att se/höra någon som är självförsörjande på enklare felsökning.
Bra jobbat där! :thummar:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Bråtabron (trådstartaren)

#9 » 21:40:49, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

[img][img]
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Här kommer några bilder på trokänaren. Den är utrustad med en Cumminsdiesel vilket knappast är original.
Bilderna på körplatsen visar minispakarna samt reglage fram back, knapp för att övermanna stollägessensorn.
Lysdioderna visar broms till (röd) fram (gul) samt back (grön). EHCboxarna sitter på hyttväggen.
Bråtabron
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:27, 19-07-2011
Ort: Backaryd
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Volvo EC 35
ÖSA 250

akkamaan

#10 » 22:01:25, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mycket original i den förarplatsen...
Du får nog rita upp egna elscheman på det där... :lmao:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Towil

#11 » 22:19:20, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inte mycket som var likt från de 250 jag kört.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Bråtabron (trådstartaren)

#12 » 23:10:19, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja en hel del är original när det gäller elschemat. Egentligen är det bara 2 st tidreläer som är någon slags påbyggnad. Utredning om dessa pågår :uupps: I övrigt stämmer det bra som när jag felsökte efter varför den inte gick att köra framåt. Har dock tagit bort en hel del kablage som troligen har hört ihop med att det tidigare har suttit ett flisaggregat på den. Har beställt en låda nya Hirschmankontakter och skall byta alla kablar under hytten till siliconisolerad. Kan fortsätta här i tråden med lite nyheter om pågående arbeten. God natt för i kväll.

3 personer gillar det här inlägget.
Bråtabron
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:27, 19-07-2011
Ort: Backaryd
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Volvo EC 35
ÖSA 250

Turbodiesel

#13 » 00:01:39, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns mer som en Valmet/Sisumotor, kanske 620.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#14 » 00:23:45, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bråtabron skrev: Har beställt en låda nya Hirschmankontakter...


Om du beställer ett par "socklar" också, finns på ELFA, eller att du slaktar från nån skrotad elventil, så kan du bygga dig en väldigt användbar mätadapter. Lossa Hirschmannhatten på t ex en förstyrventil och anslut den här och seda originalhatten ovanpå, så kan du mäta strömstyrka/Ampere, spänning/Volt och resitans/Ohm utan problem. Magnetspolens resistans går ju lätt att mäta, utspänning och framförallt strömstyrka måste man mäta "live" på en förstyrventil.
Lågbudget som jag byggt flera av...
Bild

Avancerad som jag byggt en av...
Bild

"Fancy", som bara finns på ritbordet...
Bild

Jäkligt enkel och bra indikatorlampa som lyser olika starkt beroende på strömstyrka. Utvecklad av ÖSA-skolan. .Har byggt en av dessa
Bild

Dyr och inte lika bra med lysdiod. Finns också Hirschmann hattar med inbyggd lysdiod. Ganska klämmigt att montera faktiskt om man kan se dem från förarstolen...
Bild

800+SEK mycket bra mätadapter från bl a ELFA. Har lyckligtvis aldrig varit så "stadd i kassan" att köpaten sån här...
Bild
Bild

Troligen svindyr Fluke-adapter för multimeter-nördar...
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

magirus

#15 » 00:47:26, 27-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: får vissa vibbar av när vi gick igenom Aktiv Skottens modellprogram :vissla:

:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se