Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Att bygga om vinsch till trådlös fjärrstyrning

117 inlägg • Sida 3 av 8
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

P Andersson

#31 » 21:18:56, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå radiostyrning, köpte en billig för att ersätta Teleradion som följde med Moheda vinchen orginal och fick en överraskning att den billiga har en otäck fördröjning när man släpper knappen som är betydligt länge än Teleradio hade på sin.....billigt är inte alltid bra
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650



Risarvaren (trådstartaren)

#32 » 23:36:50, 01-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:Apropå radiostyrning, köpte en billig för att ersätta Teleradion som följde med Moheda vinchen orginal och fick en överraskning att den billiga har en otäck fördröjning när man släpper knappen som är betydligt länge än Teleradio hade på sin.....billigt är inte alltid bra


Vad för billig sort var det? En sort att akta sig för kanske? Hur lång fördröjning var det frågan om???
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Risarvaren (trådstartaren)

#33 » 16:33:41, 02-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar som bäst på vad jag skall köpa in för radiostyrning

”elnu.se” säljer även via Tradera under namnet ”brastart”, priserna är dessutom desamma oavsett vilken väg man handlar, samma prylar kan importaras via www.aliexpress.com för knappt halva priset eller så…

AliExpress grejer ser identiska ut med elnu.se och har även samma modellbeteckningar men det är inte alls omöjligt att flera tillverkare i Kina har kopierat varandra och säljer till det yttre likadana produkter med skiftande kvalitet. Varumärkesskyddet är ju liksom inte så starkt i Kina…
Jag gissar att IP65-märkningen kan ha lite olika betydelse beroende på vem som tillverkar, jämför med LED-belysningarna som alla är IP65-klassade men vissa ändå tar in vatten som sjunkande skepp.

”Brastart” och elnu.se anger IP65 vilket inte AliExpress gör för motsvarande, man har istället ett plastskydd på sina fjärrkontroller vilket verkar rätt billigt. Är det verkligen samma grejer?
IP65 kan ju vara bra att ha i skogen, å andra sidan skall inte kontrollen läggas i vattnet utan hållas i handen, dock så bedrivs skogsarbete oavsett om det regnar eller ej.

Att få något på garantin kan nog vara mycket besvärligare vid direktimport från Kina kan jag tänka mig, å andra sidan så kan man ju köpa nästan 3 st för samma pris... :klia:

4-kanalare
Tradera – brastart HS-4: 1300:- inkl frakt
Elnu.se HS-4: 1300:-
Elnu.se HS-4S: 1740:-


6-kanalare (plus knappar för start/stopp)
AliExpress F21-E1 IP65: USD 105 inkl. porto = ca 685 SEK
AliExpress HS-6: USD 91,50 inkl. porto = ca 600 SEK
Tradera – brastart HS-6: 1560:- inkl frakt
Elnu.se HS-6: 1560:-


8-kanalare
AliExpress HS-8: USD 99,40 inkl. porto = ca 650 SEK
Tradera – brastart HS-8: 2060:- inkl frakt
Elnu.se HS-6: 2060:-
Senast redigerad av Risarvaren 16:34:40, 02-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

P Andersson

#34 » 21:50:40, 02-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna typen är det som jag hittade med på den sidan nu
Jag har inte mätt tiden så jaghar inget att konkret jämföra med.
Den kan tappa signalen med om jag går bakom ett träd med... :huh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Lars B

#35 » 11:24:39, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad det gäller IP65-funderingarna så tänker jag att det är ganska enkelt att när du fått hem ex. de gula kitet från aliexpress så måste du ju ändå öppna mottagaren för att ansluta dina styrkablar, ser då tätningen runt kanten bristfällig ut så är det väl inte värre än att komplettera med en sträng silikon...
Samma gäller ju fjärren, kolla och komplettera. Så brukar jag göra på belysningar (oavsett ursprung) och har inga fuktproblem! :thumme:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

tracker

#36 » 11:55:03, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

en fråga !

Vid köp av aliexpress tillkommer tull + moms vid införsel ?
tillkommer det någon extra avgift som fraktfirman tar ?
jag köpte något från usa för en tid sedan (350:-) och efter 3 månader så kom det ett inbetalningskort för moms (80:-) samt en avgift för hantering av tullning, som jag tror var på 200:- från fraktbolaget.

Har ni åkt på något sådant ?
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Lars B

#37 » 12:04:07, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frakten är fullt betald från köpet men har man otur så fastnar paketet i tullen och då kostar det moms och någon procent tull samt en hundring i avgifter. Detta händer dock väldigt sällan (för mig vid mindre än 5% av köpen) men det är ju alltid så billigt att det aldrig påverkar lönsamheten utan bara minskar vinsten vid det tillfället. :thumme:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Risarvaren (trådstartaren)

#38 » 14:12:42, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:en fråga !

Vid köp av aliexpress tillkommer tull + moms vid införsel ?
tillkommer det någon extra avgift som fraktfirman tar ?
jag köpte något från usa för en tid sedan (350:-) och efter 3 månader så kom det ett inbetalningskort för moms (80:-) samt en avgift för hantering av tullning, som jag tror var på 200:- från fraktbolaget.

Har ni åkt på något sådant ?


Jag har under senaste 12 månaderna beställt två gånger från "Icke EU-land", båda gångerna har jag åkt på tull, moms och hanteringsavgift.

Nu senast var det tre LED-lampor (Singapore) för totalt ca 500:- där tull, moms och postens avgift blef 317:-
Innan dess beställde jag en Zaman-förgasare till motorsågen och lite filter från Bailys i USA. Ungefär samma procentuella påslag även där.

2 gånger av två möjliga för min del, dvs full pott för tull och skattemyndighet. Jag tror att allt som beställs som platsar i vanliga kuvert eller tunnare vadderade påsar har lättare att slinka igenom maskorna...

Går försändelsen med Svenska postverket som slutspeditör så tas avgifterna ut redan vid utlämningsstället.


Ytterligare en varning gäller garantireklamationer, vet inte vem som står för returportot, jag hittade inte detta på hemsidan. Eventuellt kan man åka på ytterligare tullkostnader för artiklar som sänds som ersättning för garantireklamationerna.
Senast redigerad av Risarvaren 14:30:19, 03-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Risarvaren (trådstartaren)

#39 » 14:18:06, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Vad det gäller IP65-funderingarna så tänker jag att det är ganska enkelt att när du fått hem ex. de gula kitet från aliexpress så måste du ju ändå öppna mottagaren för att ansluta dina styrkablar, ser då tätningen runt kanten bristfällig ut så är det väl inte värre än att komplettera med en sträng silikon...
Samma gäller ju fjärren, kolla och komplettera. Så brukar jag göra på belysningar (oavsett ursprung) och har inga fuktproblem! :thumme:



Helt riktigt, förmodligen lätt gjort och ganska vattentätt kan det bli, dessutom så kan ju mottagaren placeras så den inte hamnar direkt i vattendroppet.
Fjärrkontrollen borde vara den som är tätast iom att man håller den i handen utsatt för väder och vind och att det kan vara svårt att täta av just knapparna ytterligare, dock så kan man ju alltid göra det hela lite bättre!!!

:smile:
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Lars B

#40 » 14:26:17, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den senaste tiden fått hem bla en kartong med fyra lambda-sonder och tjejen fick en låda handväskor :uupps: idag, båda utan tull. Den ena med posten och den andra med UPS.
Annars kan man ju kolla in ebay från tyskland på samma saker...
Har just beställt nästan 30 kg 2K färg där för lite pengar så T22:an ska få lite ny färg på nosen :thumme:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

stefan.b

#41 » 14:32:48, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

FMV4x4 har winschstyrning oxå
stefan.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:50:19, 25-08-2009
Ort: Lesjöfors,Värmland

Risarvaren (trådstartaren)

#42 » 16:54:11, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefan.b skrev:FMV4x4 har winschstyrning oxå



495:- kostar den, dock så har den bara 2 kanaler, dvs vinsch in/ut.

http://fmv4x4.com/web/?wpsc_product_cat ... htillbehor


Jag vill nog kunna styra lite fler funktioner som nämnts tidigare :smile: :

- start motor
- stopp motor
- Vinsch frikoppling
- något annat?

6 kanaler går det åt för detta...
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

torlin

#43 » 18:26:24, 09-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risarvaren skrev:Hur skulle man kunna uppfinna ett servo som trycker in denna lilla plunge? Det räcker att trycket släpper så ploppar den ut av fjädern innanför...

Hur mycket kraft och slaglängd behövs ?
En solenoid från en startmotor kanske ? (klarar nog inte långa inkopplingstider men det behövs väl inte här)

Angående hållspole brukar det (i de fall jag sett) vara löst internt så man bara har två anslutningar utåt.
Funkar så att båda spolarna är inkopplade till att börja med men när solenoiden bottnar aktiveras en brytare som bryter strömmen till den starkare dragspolen.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

P Andersson

#44 » 20:37:06, 09-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är från FMV4x4 min kommer ifrån
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Risarvaren (trådstartaren)

#45 » 07:40:15, 10-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

torlin skrev:
Risarvaren skrev:Hur skulle man kunna uppfinna ett servo som trycker in denna lilla plunge? Det räcker att trycket släpper så ploppar den ut av fjädern innanför...

Hur mycket kraft och slaglängd behövs ?
En solenoid från en startmotor kanske ? (klarar nog inte långa inkopplingstider men det behövs väl inte här)

Angående hållspole brukar det (i de fall jag sett) vara löst internt så man bara har två anslutningar utåt.
Funkar så att båda spolarna är inkopplade till att börja med men när solenoiden bottnar aktiveras en brytare som bryter strömmen till den starkare dragspolen.


Hej,
plungen skall tryckas in ca 10-12 mm, det skall göras med en rund skiva med "en kam", denna skiva skall sedan vridas fram och tillbaka ca 30-40 grader för att påverka plungen.

Alternativt så monterar man en solenoid eller liknande som trycker in plungen rakt in, den går att trycka in med fingret, för fikopplingen, dock så måste plungen hållas in under hela tiden som upp till 75 meter lina dras ut i terrängen...

Solenoiden eller servot skall dra/vrida skivan till ett ändläge där plungen är intryckt och vinschen är i friläge. När solenoiden/servot nått ändläge så skall skivan stanna i detta läge med plungen intryckt tills man nått ända ut med vajern.
När man dragit ut önskad vajer längd skall skivan vridas tillbaka med hjälp av solenoiden/servot (en annan?) och återgå till normalläget där vinschen går i ingrepp igen och man åter kan vinscha in vajern.

Mitt första steg blir att svetsa ihop metallskivan med "plåtkammen" som skall påverka plungen. Skivan sitter fast med en skruv i ett centrumhål och vridningen kan åstadkommas manuellt med en ca 5cm lång spak svetsad/skruvad i skivan.

Fördelen med metallskivan är att den genom vridningen trycker in plungen och när den vä är intryckt så fordras ingen hållkraft, skivan sköter ju detta så länge inte solenoiden fjädrar tillbaka...
Med denna lösning så beror slaglängden på armens längd (den som sitter på "skivan". Kraften att trycka in plungen är som sagt inte stor. 10N kanske (1kg)... Kraften som åtgår att dra en arm beror på hur lång armen är...


Jag lånar några bilder som Kjelle (Kmracing) har lagt upp i den ursprungliga tråden om ÖSA-Skogsboxern för att visa hur skivan skall se ut.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se