Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Att bygga om vinsch till trådlös fjärrstyrning

117 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Towil

#91 » 17:48:40, 30-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

om jag inte mins helt fel är så drar start och stop reläet på 3:an som extra säkerhet om man vill stänga av matning till övriga relä eller så kör man 4 och då funkar knapparna direkt.

Kolla men den summer/ohmmeter på 3 och 4 om se och du får slutning när du trycker in start.
Senast redigerad av Towil 17:49:31, 30-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



Towil

#92 » 17:57:54, 30-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu inte var så att man var tvungen att trycka på start för att de övriga knapparna skulle funka överhuvud taget. Då var det att man kunde använda start/stop till permanent till/från funktion och de övriga är momentan knappar.

Tror den senaste förklaringen här är den korrekta :klia: :klia:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Fredrik_

#93 » 19:11:21, 30-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kostar det extra att få inkopplingsanvisningar/bruksanvisning med?! :uupps:

Att belasta en 'riktig' flatstiftsanslutning kontinuerligt med de 20A/24V som ett relä klarar är inga problem!
Varje extra skarv är ju däremot en blivande felkälla (som redan påpekats angående snuttarna på reläsocklarna!)

Har inte Kjell & Co motsvarande kontaktstycken?
Släpvagnsproppar?
(Du såg att det är 10-pack hos mekonomen!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#94 » 19:36:57, 30-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju inte få allt till det priset :grin:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

corre

#95 » 22:30:32, 30-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte ska föreslå Harting om du tyckte meconomenlösningen var dyr.
Harting är dock något som kommer fungera i många år framöver, och dessutom utan att behöva öppna lådor och inbyggningar för att koppla om.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... anslutning
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Risarvaren (trådstartaren)

#96 » 23:04:27, 30-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Om det nu inte var så att man var tvungen att trycka på start för att de övriga knapparna skulle funka överhuvud taget. Då var det att man kunde använda start/stop till permanent till/från funktion och de övriga är momentan knappar.

Tror den senaste förklaringen här är den korrekta :klia: :klia:



När jag läser den ganska rudimentära manualen så beskrivs just detta. Dock så sägs väldigt lite om inkopplingen, dvs inte mer än bifogade bild...


Fredrik_ skrev:Kostar det extra att få inkopplingsanvisningar/bruksanvisning med?! :uupps:

Att belasta en 'riktig' flatstiftsanslutning kontinuerligt med de 20A/24V som ett relä klarar är inga problem!
Varje extra skarv är ju däremot en blivande felkälla (som redan påpekats angående snuttarna på reläsocklarna!)

Har inte Kjell & Co motsvarande kontaktstycken?
Släpvagnsproppar?
(Du såg att det är 10-pack hos mekonomen!)


Kineserna säljer billigt och man får inkluderat en spännande gissningslek... Välkänt faktum att kinesbolag inte är särskilt bra på att sköta kundrelationen när varan är betald och levererad. De är dock billiga och vi köper ändå... :insomnia:

Jag missade att det var 10-pack av kontaktstyckena, då blir det ju bättre än Conrad som jag tror tar 9:- plus moms

corre skrev:Kanske inte ska föreslå Harting om du tyckte meconomenlösningen var dyr.
Harting är dock något som kommer fungera i många år framöver, och dessutom utan att behöva öppna lådor och inbyggningar för att koppla om.

Förslag är alltid välkomna! :thumme: Dock så vet jag inte riktigt hur allting skall se ut ännu och jag vill nog koppla in alltsammans för att se att funktionerna är som de skall. Då kan jag eventuellt titta på en permanentare kontakttyp. Jag har sett sådana kontakter och vet att de är super!
Vis av erfarenhet så vet jag å andra sidan även att en tillfällig lösning ganska snart kan betraktas som permanent... :vissla:
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Risarvaren (trådstartaren)

#97 » 23:35:35, 30-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall bara passa på att tillägga att Hartinglösningen inte är farligt dyr om man bara har en eller två skarvar. Nu kommer det att bli fler när jag är färdig till vinsch, stoppreglage motor, start motor, och eventuellt frikoppling av vinsch med mera. Söker därför billiga skarvdon för att bygga ihop något som funkar för att testa funktionen.

Kjell och Co har lite olika varianter, bl.a de här runda 3- eller 5-poliga IP68 anslutningarna som klarar 10A. Räcker gott för anslutning av alla tåtar till mottagarlådan! :mrgreen:

Reläsocklar har jag handlat hos Swedol, de har Hellas byggbara grejor liksom oisolerade flatstift och hylsor. En riktig tång kostar bara 179:- hos Kjell.

Lite fyrkantiga kopplingshus och mer flatstift hos Mekonomen för solenoider och sådant så är jag nog "hemma"... :smile:
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Risarvaren (trådstartaren)

#98 » 16:45:19, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj,

detta har legat nere under våren men nu skall det kopplas lite grand, tänkte åtminstonne få vinschfjärren att fungera snarast. Har suttit och klurat på hur inkoppling skall se ut och för att beräkna materialåtgången.

Kopplingsschemat är lite tokigt eftersom jag antar att tåtarna 5 & 6 i bild två egentligen är strömbrytarna i den övre bilden anslutna till stift 86 på vardera reläet.
Orange tråd 4 behöver man inte ansluta om det som Towil skriver stämmer:

>>om jag inte mins helt fel är så drar start och stop reläet på 3:an som extra säkerhet om man vill stänga av matning till övriga relä eller så kör man 4 och då funkar knapparna direkt.
Kolla men den summer/ohmmeter på 3 och 4 om se och du får slutning när du trycker in start. >>


Det jag nu söker är en lämplig kopplingsplint för 30-anslutning (plus), exempelvis en sådan här: http://www.skyllermarks.se/produkter/kopplingsplintar/
Se även bild längst ner.
Tyvärr kostar dessa nästan som guld, över 400 spänn styck! :uupps: Visserligen för marint bruk men ändå... Då saknas dessutom skyddskåpa som tillkommer för 150 spänn...
Blir nog en oseriös halvpatentlösning istället för att se att alltsammans fungerar. Jag känner mig annars lockad att ha en bra och pålitlig matning för pluskablar utan att bygga ett fågelbo på batteriklämman... :???:


Kanske det är uppe och springer till helgen!!!

Bild
Bild

De här små godingarna kostar över 400:- stycket. Skyllermarks tillverkar och de är för marint bruk. Passar säkert kanon i ett otätt motorrum på en Boxer. Någon som vet vad man kan hitta istället som är billigare??? :klia:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Fredrik_

#99 » 17:33:03, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema mfl har väl grejer för 'ljudbygge' som skulle kunna vara användbart! Eller båttillbehörsfirma ;-)
Eller en lämplig låda med din-skena och kopplingssegment för den!?
En extra huvudbrytare för att nyttja ansutningsskruven, eller en genomföring från närmsta maskin/lastbilshandlare..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Risarvaren (trådstartaren)

#100 » 18:37:18, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Kjell & Co fick bistå med kontakterna. Lite silikonfyllning och det blir nog kanon. Jäkligt pilligt att löda fast kablarna till kontaktstiften var det... Varmt och smått...

En hona och en hane för att undvika felkoppling! Hann inte med mer än så här.
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Turbodiesel

#101 » 01:40:59, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte släckdioder till dina magneter, de käkar reläkontakter med god aptit i den där storleken.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Risarvaren (trådstartaren)

#102 » 10:18:50, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Glöm inte släckdioder till dina magneter, de käkar reläkontakter med god aptit i den där storleken.


tackar för rådet! Hade ingen aning om detta och hade säkert inte satt dit något sådant. Har fortfarande inte mycket aning om hur den ser ut eller hur/var den installeras. Hittade dock detta drygt årsgamla inlägg om saken:
[Allmänt] Hirschmannkontakt till magnetspolar, släckdioder och manöverLED

Söker nu efter kopplingsschema för den och var man hittar sådana...
...och vilka som är lämpliga till denna installation...

Kan man då använda vanliga 12V-relän och lägga till "dessa dioder" på lämpligt ställe i kretsen :klia: för att det skall fungera?
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Turbodiesel

#103 » 11:07:53, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dioden 1N4007 är vanlig till detta, klarar 1A & 1000V, undvik dioder med lägre spänningstålighet till detta ändamål.


Du kan montera den parallellt med spolen i magnetens kopplingsplint/hirschmannkontakt, eller vid reläerna, diodens ring (katod) mot plus.

Polariteten är viktig när dioder/halvledare är inblandade,
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Risarvaren (trådstartaren)

#104 » 14:30:17, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Dioden 1N4007 är vanlig till detta, klarar 1A & 1000V, undvik dioder med lägre spänningstålighet till detta ändamål.


Du kan montera den parallellt med spolen i magnetens kopplingsplint/hirschmannkontakt, eller vid reläerna, diodens ring (katod) mot plus.

Polariteten är viktig när dioder/halvledare är inblandade,


"Koppla in i magnetens kopplingplint"... :uupps: Ingen elektronikexpert direkt men skall den monteras i anslutningen på bilderna nedanför???
Dioden 1N4007 du nämner säljer Conrad för 9 spänn plus frakt och annat tjafs.
Kankse går att hitta billigare annorstädes med lite letande (ELFA exempelvis).
http://www.conrad.se/DIOD-1N4007-1000V- ... &pi=162272

Sätts dioden helt enkelt mellan plus och minus (med ringen mot plus)? Om det är så simpelt så kanske man helt enkelt kan "krimpa" den tillsammans med kablarna som leder in till reläsockeln??? :klia: :klia:




Bild
Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Risarvaren (trådstartaren)

#105 » 16:15:16, 16-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Dioden 1N4007 är vanlig till detta, klarar 1A & 1000V, undvik dioder med lägre spänningstålighet till detta ändamål.


Du kan montera den parallellt med spolen i magnetens kopplingsplint/hirschmannkontakt, eller vid reläerna, diodens ring (katod) mot plus.

Polariteten är viktig när dioder/halvledare är inblandade,




Stämmer detta? Två alternativ inlagda med rött, alternativ 1 vid solenoiderna och alternativ 2 vid reläet över stift 30 och 87.

Bild

Jag korrigerar själv, jag hittade denna bild i OIE:s katalog. Om man köper ett relä med inbyggd skyddsdiod sitter den mellan 85 och 86 och jag gissar att detta är på samma sätt jag skall koppla in de lösa dioderna! Bilden visar ett växlande relä men det spelar ingen roll antar jag för diodfunktionen.
Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se