Hej Mitt senaste projekt, att flytta griplastaren (NOKKA 1600) från trepunktslyften på traktorn (MF3060)till timmervagnen (MOHEDA) börjar närma sig slutet.
Jag har lite funderingar om brytkraften på kranen.
På bilden nedan har jag gjort ett tillfälligt fäste på dragbalken på vagnen där jag spänt fast toppstaget.
Jag har även två stag (grönmålade) som stöder kranen mot grinden som i sin tur stöttas av stag mot de ordinarie stöttorna på vagnen.
Det som stökar till monteringen lite är att jag vill ha kvar möjligheten att ta loss kranen, så den blir inte permanent monterad.
Eftersom winchen drivs av kraftuttaget, passar det inte med ett "centrumstag". Det är nu moddat till två stag som går ner på resp sida av dragbalken, men detta kommer nog att begränsa svängförmågan dvs hur skarpt jag kan svänga innan kraftuttagsaxeln tar i ett av stagen.
Jag funderar på att sätta ett hydrauliskt toppstag (eller en vanlig hydraulisk kolv)mellan traktorns toppstagsfäste och motsvarande fäste på kranen, som ju sitter på vagnen.
Avståndet mellan sprinthålen är ca 110 cm på plan mark
Min fundering är nu, kommer detta att funka med allt vad det innebär av rörelse i avstånd mellan dessa punkter då man kör uppför eller nerför stigningar?
Jag har väldigt kuperad terräng med rejäla branter ( det var pga detta jag flyttade kranen eftersom den hela tiden skrapade i dragbommen och fastnade överallt och slet sönder sig själv och allt den kom åt).
Tanken är att kolven skall vara frikopplad då jag kör och kunna röra sig vid avståndsförändringar mellan fästena. När jag sedan stannar och skall börja använda kranen skall jag låsa kolven i det läge den befinner sig och hålla emot brytkraften som stocken i gripen ger upphov till.
Kommer detta att fungera eller hur fungerar ett sådant toppstag, manövreras den via traktorns hydraulsystem eller hur låser jag den i fast resp flytande läge
Tar tacksamt emot synpunkter och funderingar
BMC
Edit: Justerade rubriken/J-A