Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Hur montera griplastare på skogsvagn?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

BMC (trådstartaren)

#1 » 21:36:00, 22-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mitt senaste projekt, att flytta griplastaren (NOKKA 1600) från trepunktslyften på traktorn (MF3060)till timmervagnen (MOHEDA) börjar närma sig slutet.
Jag har lite funderingar om brytkraften på kranen.
På bilden nedan har jag gjort ett tillfälligt fäste på dragbalken på vagnen där jag spänt fast toppstaget.
Jag har även två stag (grönmålade) som stöder kranen mot grinden som i sin tur stöttas av stag mot de ordinarie stöttorna på vagnen.
Det som stökar till monteringen lite är att jag vill ha kvar möjligheten att ta loss kranen, så den blir inte permanent monterad.

Eftersom winchen drivs av kraftuttaget, passar det inte med ett "centrumstag". Det är nu moddat till två stag som går ner på resp sida av dragbalken, men detta kommer nog att begränsa svängförmågan dvs hur skarpt jag kan svänga innan kraftuttagsaxeln tar i ett av stagen.

Jag funderar på att sätta ett hydrauliskt toppstag (eller en vanlig hydraulisk kolv)mellan traktorns toppstagsfäste och motsvarande fäste på kranen, som ju sitter på vagnen.
Avståndet mellan sprinthålen är ca 110 cm på plan mark

Min fundering är nu, kommer detta att funka med allt vad det innebär av rörelse i avstånd mellan dessa punkter då man kör uppför eller nerför stigningar?
Jag har väldigt kuperad terräng med rejäla branter ( det var pga detta jag flyttade kranen eftersom den hela tiden skrapade i dragbommen och fastnade överallt och slet sönder sig själv och allt den kom åt).
Tanken är att kolven skall vara frikopplad då jag kör och kunna röra sig vid avståndsförändringar mellan fästena. När jag sedan stannar och skall börja använda kranen skall jag låsa kolven i det läge den befinner sig och hålla emot brytkraften som stocken i gripen ger upphov till.

Kommer detta att fungera eller hur fungerar ett sådant toppstag, manövreras den via traktorns hydraulsystem eller hur låser jag den i fast resp flytande läge

Tar tacksamt emot synpunkter och funderingar
BMC
Bild

Edit: Justerade rubriken/J-A
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B



Hansborg

#2 » 22:02:44, 22-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej BMC
Tag bort toppstången, Gör ett fyrkantrör... så att det fästes i kranens toppstångs fäste... dra det under kranpelaren ... igenom gallergrinden... en liten bit in på lastytan svetsar du ett nytt fäste.
Detta är en modell från min Patruuna 3200 + 6 t vagn. :smile:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Ingvar

#3 » 22:34:24, 22-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där är ett elände, jag tror nog inte på det där med en hydraulisk toppstång, har en känsla av att det kommer att krångla till sig på ett eller annat sätt, om inte annat så är ju risken att du glömmer att frikoppla den och kör över ett dike och vips så har du brutit sönder nåt...

Det allra enklaste är ju förstås att ersätta kraftuttagsdrivningen med en hydraulmotor, då kan du behålla ett rejält stag ner i dragbalken.
Alternativt skulle man ju kunna svetsa på ett fäste rätt långt fram på balken där du dels fäster staget och dels har ett mellanlager på kraftöverföringsaxeln ( som det brukar vara på pressar o.dyl ) och sen en kort axel fram till kraftuttaget, en sån kort lär du väl för övrigt ha liggande från när kranen satt i trepunkten...

Triangelstag har vi på vår och det begränsar verkligen svängmöjligheten, ska man sätta såna så ska man åtminstone ha traktorn kopplad och svänga så man kan testa sig fram var dom ska sitta, det bästa är ju om dom hamnar framför bakhjulen när man svänger..dom behöver alltså fästas rätt långt fram....
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#4 » 15:51:14, 23-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag läste tråden häromdagen men idag kom jag på en sak som troligen krånglar till det. Enligt den här sidan:
http://www.trejon.se/content.php?s=151
så har de färdiga hydrauliska toppstängerna "låsventil". Jag tror att det som avses är slangbrottsventil vilket i praktiken innebär att du måste pumpa cylindern från traktorn för att få öppningstryck till slangbrottsventilen på den kammare som ska evakueras till tank.
Med andra ord kan du inte köra cylindern i flytläge eftersom den då förblir stum.

Lösningen vore ju en egen hydraulkolv eftersom den då kan byggas utan slangbrottare men det är ju en massa pyssel det också. Så jag tror också på nån annan lösning med en balk åt ena eller andra hållet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BMC (trådstartaren)

#5 » 20:12:55, 23-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Hej BMC
Tag bort toppstången, Gör ett fyrkantrör... så att det fästes i kranens toppstångs fäste... dra det under kranpelaren ... igenom gallergrinden... en liten bit in på lastytan svetsar du ett nytt fäste.
Detta är en modell från min Patruuna 3200 + 6 t vagn. :smile:


Hej. Hansborg.
Om jag förstår dig rätt så menar du att jag gör ett likadant stag som jag gjort till hållaren för ventilpaketet på bilden, fast det skall gå nedåt och sedan vika bakåt 90 grader.
Det funkar nog inte eftersom drivningen till winchen sitter där och då är jag tillbaks i kraftuttagsaxeln.
Svetsar jag ett fäste på andra sidan kranpelaren så löper wiren där, den är även ivägen om man drar röret i förra exemplet ovanför winchen.

Det jag däremot funderat på är att svetsa två fästöron på baksidan av kranen och fästa ett stag till vardera sida på grinden så tar man även upp sidokrafterna, ungefär som de små gröna stagen på bilden fast kraftigare och bredare isär.

BMC

Bild Tillägg efter 18 minut(er):

Ingvar skrev:Ja, det där är ett elände, jag tror nog inte på det där med en hydraulisk toppstång, har en känsla av att det kommer att krångla till sig på ett eller annat sätt, om inte annat så är ju risken att du glömmer att frikoppla den och kör över ett dike och vips så har du brutit sönder nåt...



Mycket troligt :uupps:


Det allra enklaste är ju förstås att ersätta kraftuttagsdrivningen med en hydraulmotor, då kan du behålla ett rejält stag ner i dragbalken.


Ja det är kanske det enklaste, - i synnerhet som jag nog har en hydraulmotor liggandes från ett annan projekt.
Jag vet bara inte prestandan på den, om flödet räcker till driva motorn tillräckligt fort ( det brukar väl vara 540 rpm på uttaget).
Men det kan väl inte krävas så mycket för att driva en sådan winch.

Den tål att funderas på, tack.

BMC

Bild Tillägg efter 15 minut(er):

Robban_C skrev:Jag läste tråden häromdagen men idag kom jag på en sak som troligen krånglar till det. Enligt den här sidan:
http://www.trejon.se/content.php?s=151
så har de färdiga hydrauliska toppstängerna "låsventil". Jag tror att det som avses är slangbrottsventil vilket i praktiken innebär att du måste pumpa cylindern från traktorn för att få öppningstryck till slangbrottsventilen på den kammare som ska evakueras till tank.
Med andra ord kan du inte köra cylindern i flytläge eftersom den då förblir stum.

Lösningen vore ju en egen hydraulkolv eftersom den då kan byggas utan slangbrottare men det är ju en massa pyssel det också. Så jag tror också på nån annan lösning med en balk åt ena eller andra hållet.


Hej, jag visste väl att det var för enkelt.


Jag har funderat lite på en vanlig kolv där man i princip förbinder de båda sidorna med en slang och låter oljan flöda mellan sidorna när man kör. När man stannat har man en avstängningsventil för att "låsa" kolven.
Men eftersom cylinderns olika sidor om kolven innehåller olika volym (pga kolvstången) kommer den totala volymen inne i cylindern att variera beroende på i vilket läge kolven står.
Alltså måste kolven anslutas till hydraulsystemet osv , som du skrev så blir det en ytterligare massa pyssel.

BMC
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

magloman

#6 » 00:16:08, 24-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag röstar för att du bygger om winchen till en hydraulisk :bira:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hansborg

#7 » 09:14:11, 24-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej . Jag såg nog inte rigtigt helheten på vinschens storlek. :???:
Det har framkommit en hel del intresanta inlägg här som jag vill fylla på!!
Koppla inte någon tryckstång mellan traktor & kran = olycka avståndet är dessutom olika mellan dragögla - toppstångsfäste & kranfästen ... = kranpelaren in hytten eller på kranföraren.
Hydraul driven vinsh låter bra, om du står på hydraularmarna när du eller någon annan manövrerar kranen och du har en roterande axel under fötterna är inte bra!!!

Jag bifogar 2 bilder på det jag tänkte med toppstången


Bild

Bild

Du får nog dela på fyrkanröret till 2 st ett på var sida,( triangelavståndet ser bra ut på din toppstång) övre rörfästet på min kran har jag fått reparera fler gånger, = "gör vinkeln stark"
Fäst kranen bakåt, det brukar alltid lösa sig, "här ger jag mig inte"

Lite andra framtida komentarer om kranens fäste.
Tag bort dom röda strävorna, ser ut att vara i vägen för hjulen.
Gör en grov tvärgående balk till nedre kranföstet plasera den bakom kranen! Så får du rum för nästa Projekt.... hydraulisk ledad dragbom, otroligt bra i skogen och utanför!
Om hjulen går mot kranen flytta den bakåt.
Dra in spakarna till hytten.

jag blev vist lite ivrig nu.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

BMC (trådstartaren)

#8 » 20:57:35, 25-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Du får nog dela på fyrkanröret till 2 st ett på var sida,( triangelavståndet ser bra ut på din toppstång) övre rörfästet på min kran har jag fått reparera fler gånger, = "gör vinkeln stark"
Fäst kranen bakåt, det brukar alltid lösa sig, "här ger jag mig inte"

Lite andra framtida komentarer om kranens fäste.
Tag bort dom röda strävorna, ser ut att vara i vägen för hjulen.
Gör en grov tvärgående balk till nedre kranföstet plasera den bakom kranen! Så får du rum för nästa Projekt.... hydraulisk ledad dragbom, otroligt bra i skogen och utanför!
Om hjulen går mot kranen flytta den bakåt.
Dra in spakarna till hytten.

jag blev vist lite ivrig nu.


Hej
De röda balkarna sitter där för att stadga upp grinden och kranen vid körning eftersom tex på grinden är det bara svetsen mot centrumbalken som håller den på plats i sidled. Detsamma med kranen, jag tänkte att det skulle bli stora påfrestningar när man klättrar över alla hinder och hålor i terrängen.
Däremot kom resterna av de gamla trepunktsfästena (de två öglorna på var sida precic ovanför balkarna) lite långt fram, de kommer att ta i hjulen särskilt när kedjorna kommer på.
Så jag funderar faktiskt på att höja upp kranen eller flytta bak den lite, jag har ca 20cm kvar mellan winchen och grinden.
Alt. skär jag av fästena, och släpper min "chickenlösning" med att kunna lyfta på kranen på traktorn igen om det hela inte blev bra.
Tanken med att snabbt kunna skifta och ha den på traktorn igen var att jag har byggt iläggsskopor till gripen så att jag kan gräva grus o ösa ved med kranen.
Men nu har jag köpt mig en traktorgrävare (mf 3305) :grin: så nu faller åtminstone grävargumentet.

Det där med den tvärgående balken fattade jag nog inte riktigt :???:
Tar jag bort de röda balkarna finns det ju inget att stödja tvärbalken med.

Själva kranen sitter fäst med bultar i en platta som är svetsad i vagnens centrumrör (plattan var gjord när jag köpte vagnen), de fyra fästöronen har jag svetsat mot bottenbalken på kranen, kranen är byggd som en triangel där man sedan placerat själva winchen i mitten av triangeln
Hydraulisk styrning hade nog varit mums :thumme: men det är nog ett för avancerat bygge för mig
Spakarna i hytten har jag haft när kranen satt på traktorn.
Eftersom stolen inte går att vända på MF 3060, och skulle man fixa det så har man inte plats för benen. Det blir jobbigt att stå på knä i stolen och ev sitta på ratten samt luta sig fram mot spakarna i någon längre stund. :smile:
Jag har övervägt detta ändå men just nu vinner utomhus alternativet, det blir lite omständigare att springa ut och in i traktorn men det tar jag just nu.(tror jag)
Det är klart, gör man riktigt långa slangar så de räcker fram till sidan av stolen kan man kanske sitta på sniskan (jag kan vrida stolen ca 30 grader) med risk för nackspårr :wink: .

Tack för tipsen, förklara gärna det där med tvärbalken.

BMC

Edit: Fixade citatet/Mod J-A
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

Hansborg

#9 » 21:53:33, 27-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMC skrev:

Tack för tipsen, förklara gärna det där med tvärbalken.



Tvärbalken ser du på mina bilder, min kran har 2 st fästöglor ( för dragarmarna) en på var sida = framför & bakom stödbena.
den bakre öglan ör fäst i tvärbalken med en vanlig tapp.
Tvärbalken är rejält fastsvetsat i centrumröret.
Nu missade jag även din centrumplatta med tvärbalk, din sitter på kranen min på vagnen. Plattan ser lite tunn ut få skruvar är den balken gjord för vinschen eller till kranfäste?
Grinden ser du också hur den är fäst i centrumbalken 2 st fyrkant ett på var sida. åt mej har det hållit, mindre träd kommer över hytten större träd mullrar M-F. (korta av röda balkarna eller flytta dom) Hur som helst bakhjulen måste gå obehindrat till centrumbalken. det kommer du inte att ångra i alla fall!

Lyft inte upp kranen, tyngdpunkten blir ett problem vid tom vagn. + sidolut & ojämn väg.
Det är här hydraulisk styrning kommer till sin rätt. bara att flytta tyngdpunkten upp mot backen ,en nackdel är dina stödfötter om det stjälper.

Tillbaka till tvärbalken, när du kör i ojämn terräng svänger kranen mestadels från sida till sida, det borde betyda att all den kraften går genom Centrum röret ut till hjulen. Dom röda balkarna som är fäst i fram ifrån räknat, Centrum röret - Kranen - Grinden - Centrumröret
Om du nu tänker att svängkraften skall gå hela vägen genom nämda delar ut till hjulen, blir för mej, de röda balkarna o grinden bara gångjärn vid centrumbalken. :cool:

Du får fråga mera det här med att skriva är något nytt för mig!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

MN

#10 » 07:47:52, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Tycker det ser ut som om kranen sitter för långt fram så att traktorns bakhjul tar i 3- p adaptern?

Ta bort stagen till grinden. Byt den undre profilen mot ngt stadigare istället. Vill du få grinden helstadig så svetsar du ihop den med första banken där du stöttorna stelopererats (om de nu är svängbara). Kolla på skotare.

Har du bultat 3-p adaptern mot ramen måste en toppstångsinfästning vara stum, typ vantskruv. Om man använder enkla toppstag brukar ofta adaptern sitta med tappar eller andra "flexibla" fästen nedtill. Svetsa ett nytt fäste till ett toppstag på andra sidan (baksidan sett från traktorn) och dra det genom grinden som föreslagits. Använd en kat 3 toppstång så kan du ju spänna in detta glappfritt...

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

cowboy

#11 » 09:26:22, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förläng dragbommen så kanske det blir bättre,så som det ser ut nu måst ju vara omöjligt att köra i terräng :o

:wave:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

BMC (trådstartaren)

#12 » 19:55:56, 14-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, sorry att jag inte besvarat era tips på så lång tid, men tyvärr finns det ju annat som stjäl tid (tex jobbet- är fartygsmaskinist vilket innebär att jobbet flyttar på sig och inte alltid finns där jag bor) så jag har inte hunnit planera mer på bygget. Dessutom bor jag inte på min skogsfastighet vilket gör att jag bara har helgerna på mig för sådant.

Det började med att grabben tyckte att det var jobbigt att det regnade in i hans säng :uupps: .
Det visa de sig att bärläkten till takpannorna hade gett upp, så pannorna på översta raden hade glidit ner och lämnat en öppning så regnet rann in och letade sig in övervåningen.
Riva- nytt papp nya strö- o bärläkt och upp med pannorna igen.

Sedan skulle jag gräva lite med min traktorgrävare, när jag stoppade och klev ut hörde jag hur det porlade under grävarn. Jag hade tydligen :o kört emot en sten vilket hade spräckt anslutningen på sugfiltret.
När jag tappat av oljan och tagit bort filtret upptäckte jag att förre ägaren kört utan insats i filtret :evil:.
Silen som sitter innanför filterinsatsen var helt igensatt.
Filterhuset -svetsat ny insats är beställd -var inte helt lätt- så nu kan jag återgå till kranen.

Jag tror att jag skall flytta bak kranen för att få mer spelrum mellan kranen och traktorn vilket ger mer svängrum.
Jag kapar nog loss grinden från centrumbalken och flyttar bak både den och främre banken lite( grinden är stagad mot stöttorna i banken.
Sedan svetsar jag nog en eller två tvärbalkar på centrumröret. I denna tvärbalk svetsar jag fästen som passar mot fästena i kranen så att jag kan fästa kranen med 25mm bultar med sprint.
Man ser inte kranens fäste på min bild men de sitter på samma ställe som fästena för trepunkten, fast på baksidan.
Fästet är ca 25mm tjockt så det skall nog hålla, ev gör jag något fäste även till trepunkts fästet med (det som syns på bilden, en del av det ligger på "ståbrädan")
Till sist sätter jag nog ett fäste i centrumbalken där jag kan sätta ett toppstag mellan balk och kran.
Det innebär ju bla att jag inte kan använda kraftuttaget till winchen, men jag bygger något fäste till en hydraulmotor som får driva den istället.
Dels blir ju avståndet mellan traktorn och winchen långt, dels så förenklar det ju bygget och till sist så känns det ju lite riskabelt att ha kraftuttagsaxeln snurrande mellan benen.
Jag får nog biska lite på detta (lokalt uttryck för att grunna o fundera på), innan jag sätter vinkelslipen i vagnen

Tack för tipsen, det hjälper när man ser det från en annan vinkel.

BMC
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

magloman

#13 » 16:10:56, 04-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med detta?

har du några bilder på det hela?

Funderar på o flytta min kran till kärran oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BMC (trådstartaren)

#14 » 20:00:48, 05-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte några bilder på den slutliga lösningen.
Vagnen står inte här hemma, men kommer jag ihåg det så skall jag ta någon bild till helgen.

Jag gick lite på Hansborgs lösning.
Först flyttade jag bak kranen lite grann.
En nackdel med detta är att k-axeln blir väldigt lång mellan traktorn och winchen, man får passa sig vid tvära svängar.

Sen satte jag en sträva från kranen ner till centrumröret på vagnen.
Den inkräktar ju lite på lastytan men det är nästan försumbart, det blir ju som en avdelare så att stockarna inte rullar på flaket vid körning när man lastat någon enstaka stock.
Strävan är också löstagbar, jag svetsade fast fäste i ram och kran där jag satte fast strävan med sprint i båda ändarna.
De röda balkarna tog jag bort och svetsade fast stöttor från centrumröret upp till fästena (under stödbenen på kranen), som stöttar kranen i sidled.

Jag har bytt till längre slangar och flyttat upp reglagespakarna till traktorn.
Jag byggde ett fäste som jag satt i traktorns toppstångsfäste och som går in genom bakrutan.
Jag har monterat spakarna till vänster om mitten.
När jag lastar från traktorns vänstra sida vrider jag stolen ca45 grader, detta plus reglagens sidomontering gör att jag kan sitta i stolen och spaka.
Skall jag lasta från höger sida vänder jag mig om rakt bak med knäna i stolen o rumpan i (den tiltbara) ratten, vilket ger en ganska bekväm ställning.
Man sitter ju bara ca 5-10 minuter som längst när man lastar kärran vid varje ställe, vid avlastning väljer jag ju bästa sidan.
I det stora hela är jag nöjd med monteringen, det finns alltid tillfällen då jag hade velat ha reglagen på utsidan vid kranen tex då jag winchar in träden.
Eller när jag skulle vilja använda kranen utan vagn, tex när jag lastar ved, men totalt sett blev det bra.
Framförallt slår jag inte sönder kranen när den dansar runt i trepunktsfästet när jag klättrar runt i terrängen med traktorn.

2 personer gillar det här inlägget.
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

magloman

#15 » 20:25:44, 05-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, låter vettigt.

Ja, jag vill kunna enklare ställa ifrån mig kranen. Tyvärr väger ju ventilpaketet likt en hel motor med gamla stela slangar. Så det måste till nån bra lösning till det. Hittade mkt om det på nätet tack vare JAs google-länk.

Hade tänkt mig ungefär så här:

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är ju min främre bank fastsvetsad men den hade jag tänkt flytta bak lite. Tänkte mig ca 300-500 från gallret.

Min kärra är ju ganska liten men det passar nog kranen bra. Har inte mer bråttom än jag kan åka fler vändor. Tycker dock hjulen skär ner lite för lätt i underlaget så i framtiden när däck blir dåligt kanske man skulle hitta nåt bredare :klia:


Bild

Bild

Bild


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se