diplomatico skrev:torbjorn_forsman skrev:Husqvarna har i många år varit (ö)känt för sprött material i vevaxlar.
Under mina år som manuellhuggare samt som privatperson med fritidshuggning användandes Husqvarna från slutet av 1970-talet till en bra bit in på 1980-talet var jag aldrig med om att någon i huggarlaget eller i hemtrakterna fick dylika vevaxelhaverier så det vore av intresse att veta var den informationen kommer från.
Det som brukade hända var kolvskärningar samt vevlagerhaveri. Dessa kom sig oftast av för dålig inblandning av olja i bensinen samt snålställning av förgasaren.
Av nämnda gräsklipparmodell har jag ingen erfarenhet så där vill jag inte uttala mej.
Att smörja nållagret i kopplingen sker enklast med den lilla smörjsprutan som brukade följa med i verktygssatsen till sågen.
Den ser ut på detta vis
Finnes även att se och inhandla här. https://www.husqvarna.com/se/bransle-oc ... orjspruta/
Bör fungera till de flesta sågar som har smörjkanal i centrum på vevaxeln på kopplingssidan.
Även bra att tänka på är att topptrissan på svärdet också kan/bör smörjas med denna spruta.
Dock får man inte smörja för mycket o för ofta.
Tror aldrig jag har hört talas om dessa axelhaverier jag heller faktiskt , men ska fråga en bekant nästa gång
man träffar honom. Han har jobbat med dessa småmaskinerna i flera decennier. Kollar dock kedjespänningen
ofta på Huskvarnan här kall som varm och gör rent den.