Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseAnnonstips

Akta er för att sätta ut blocketannons (köpes)

12 inlägg • Sida 1 av 1
Tipsa om maskinrelevanta annonser på blocket eller på andra ställen.
Vår partner:
Bild

Martin janson (trådstartaren)

#1 » 18:26:09, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har under några månader försökt via blocket att få tag på en plog till min asj parca 714 . Detta har dessvärre slutat med en polisanmälan och en smärre ekonomisk förlust ! Jag skrev en köpesannons med uppgifter om vad jag sökte och det hände inte mycket men efter en tid hörde en man (svensktalande utan brytning) av sig och sa att han hade en som han förvervat genom en gammal bekant .plogen påstods vara i bra skick och vi komm överens om ett pris och han vill jag skulle swicha pengarna direkt så skulle den skickas via schenker samma dag. Dum som och godtrogen som jag var så gick jag på detta . Något swichande blev det ej då jag inte hade swich så jag fick ett kontonr på en svensk bank och det kändes ju säkert att föra över till men det komm aldrig någon plog och det blev en polisanmälan istället .

Tag gärna bort ämnet om det inte platsar!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin janson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:26:35, 14-11-2010
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Cat 215 bra - 1987
Randex xd 120 - 2010
Ursus 1204 - 1983
Swed-Trac - 1986
Farmall - H - 1946
BM20 med scania skak4
ASJ Parca 714 -65 tillverkningsnr 4



PerJohansson

#2 » 18:32:48, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som vill ha betalt direkt i de kategorierna kan man sålla bort med en gång. Har man som säljare lite intresse i prylarna har man även vett att göra affärer på rätt sätt.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

dc_lindberg

#3 » 19:13:51, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ämnet platsar som en god påminnelse om en gyllene regel:
Inga varor - Inga pengar!
Inga pengar - Inga varor!

Jag -vet- det är lätt att säga. Man får ett förtroende, å så är man DUM nog att bryta mot den gyllene regeln...
Jänkarna har ett uttryck som Bush den Yngre inte klara av att citera:
Fool me once - shame on you!
Fool me twice - shame on me!...


Mycket bättre att -annonsera- efter dylika "verktyg" här på Maskinisten ;-)
Finns alltid någon som antingen har det i sitt "förråd" eller känner någon som har det i sitt; och kan övertalas att skiljas från saken ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#4 » 20:21:03, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte förr så skulle det ringa en varningsklocka när han föreslog att den skulle skickas med Schenker! Inge skickar en plog som styckegods!
Minst 2-3 flakmeter traverslastning och specialhantering med bl.a. bil för traverslastning! = transportkostnad som vida överskrider värdet på en plog! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ls76

#5 » 22:12:44, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är väl om den ens fått rum på en fjärrbils flak det är ju ca. 7,2 m. så nog hade frakten blivit dyr.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Jac

#6 » 22:43:56, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte kul att bli blåst men bra att du postar och berättar.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Alrik

#7 » 23:00:20, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Om inte förr så skulle det ringa en varningsklocka när han föreslog att den skulle skickas med Schenker! Inge skickar en plog som styckegods!
Minst 2-3 flakmeter traverslastning och specialhantering med bl.a. bil för traverslastning! = transportkostnad som vida överskrider värdet på en plog! :sad:



Kört för schenker i nästan 11 år och har kört de mesta som man kan få inom skåpet på ett fjärrekipage. Schenkers huvudvolym går från kund till kund utan att passera någon terminal. En plog lyfts lätt på med en lastmaskin med gafflar och ett par tre stroppar.

Har haft 10tons teleskoplastare, plogar, skogskärror, virke och fan och hans moster på flakET.

Traverslastning tillhör stenåldern, ev dom som enbart kör typ stål lastas med travers och då finns även fordon för ändamålet. Åkerierna jag har jobbat för har haft ett par flak samt ett par släp med skjutbart tak, tyvärr så är merbetalningen ytterst lite för traverslastning så de inte är värt att lasta de godset så.


ls76 skrev:Frågan är väl om den ens fått rum på en fjärrbils flak det är ju ca. 7,2 m. så nog hade frakten blivit dyr.
Hälsn.
Bosse


Släpet är 12,5 m...

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

jonnordvall

#8 » 23:04:20, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eg helt off topic. Men ang det där med storlekar det lite kul. Min volvo viking kom från Skåne till hudiksvall i skåpet på en fjärrbil:) tillför inget till träden men säger ju en del om vad som hänt med storleken på lastbilar:)
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Hot_Rod_Kjelle

#9 » 08:04:58, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Killen som lurade dig, heter han Jonas och är född -87?
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

christoffer.gustavsson

#10 » 17:52:31, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ha full förståelse för TS godtrohet. Jag menar, en väldigt stor andel av försäljningarna både på eBay och Tradera sker ju precis som TS händelse: Pengar - varan skickas - båda är nöjd (förhoppningsvis). Så att någon gör något liknande via Blocket kanske inte är konstigt.
Däremot borde säljaren överösa köparen med bilder för att dels bevisa att det faktiskt finns en vara men också för att visa skicket på varan som köparen annars inte kan kontrollera förrän det anländer till postlådan.

Personligen sätter jag dock en gräns på vad som är rimligt att posta. Behöver varan ett eget flak på en lastbil och bara uppnår fickpengar i värde kanske jag skulle överväga ett annat objekt. I annat fall om jag verkligen vill ha det skulle jag räkna på kostnad att köra och hämta det själv och/eller se om någon jag kan lita på kan ta en sväng förbi och kolla vad det är. :)

1 person gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Filijox

#11 » 20:13:49, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara satt in pengar i förskott för en blocketannons en enda gång, 7000 för en elektronisk pryl. Jag fick bra vibbar när jag pratade med säljaren och den elektroniska prylen kom i posten som överenskommet. Men jag tror inte jag kommer göra det igen, kändes för sketchy.

Dock är tradera bra om man kollar lite vem man köper från. Dåliga omdömmen senaste tiden så backar jag oftast. Någon som aldrig sålt något innan kan man vara lite försiktig med, även någon som har få försäljningar och plötsligt många dyra grejer ute. Ett mönster vissa traderabedragare (efter hörsägen) följer är att sälja på riktigt och skaffa några bra omdömen så folk känner sig bekväma att köpa och sedan fläska på med saker som ger stora summor in och försvinna när man fått betalt. Tror dock det är ganska ovanligt, jag har handlat mycket där och aldrig blivit lurad.

Handlar man från kina så är det bara att acceptera att betala innan, varesig man köper en led-lampa för $1 eller en grävmaskin för $10000. Take it or leave it typ...
Filijox
 

EE

#12 » 20:38:51, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du har hans bankkontonummer så borde individen vara spårbar? Det kanske saknar betydelse för utredningen, men man tycker ju att han borde ha svårt att förklara varför överföring skett från ditt konto till hans.

Tycker att han borde torska vid en utredning eftersom det är uppenbart bedrägeri.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Annonstips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se