Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Mobilkranar på lastbilschassie ?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

pinch (trådstartaren)

#1 » 23:49:04, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kommer det sig att man inte ser dessa i Sverige ?
Är det på grund av några lagar & regler ?
Såg att vikten klarar dom ju om man har motvikterna på släp.
Måste ju vara smidigt att kunna köra i 80km/h
Användarvisningsbild
pinch
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:58:09, 03-03-2006
Ort: Stockholm / Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Chrysler Voyager 2007 CRD
Svedala Arbrå DS-6 1974



hook-er

#2 » 14:26:58, 16-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det beror på framkomligheten i terrängen. Det är inte alla jobb där det fins en fin, bred väg till arbetsplatsen. På AT-kranarna har du även allhjulsstyrningen till hjälp.
Dagens allterrängkranar är så pass fina på väg och kan med lätthet köras i 80km/h, men i regel är det 50km/h som gäller vid registrering.

/Lasse
Senast redigerad av hook-er 14:28:57, 16-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hook-er
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:29, 29-12-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Kran
Maskin: Grove GMK 3055 - 2008:a

Edholm

#3 » 16:55:15, 16-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ser ju ett par stycken iaf. så dom kanske är på ingång?
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Sharky

#4 » 21:34:52, 17-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Typ en sådan här menar du nog. Liebherr har en drive i norra Sverige där det är längre sträckor att åka. Runt storstäderna är det nog ingen vinst, det mesta köas ju bort. :mrgreen: Sedan är ju fordonsskatten en stor skillnad oxå, en mobilkran är ju ett motorredskap och kostar 1500:-/år. En lastbil är ju betydligt dyrare i skatt. :razz:

/Peter
Teknik ska göra det lätt för människan, inte tvärtom!
Sharky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:11, 22-05-2010
Ort: Sollentuna
Maskintyp: Kran
Maskin: Grove GMK 6300L

dimorep

#5 » 22:08:33, 17-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det är på konv. mobilkranar, men är de byggda på lastbilschassie så är där även en färdskrivare att ta hänsyn till.

-Hur är det med "miljözons reglerna", gäller det för konv. mobilkranar också?
Om inte så är det också ett minus för en lastbilsbaserad kran då den inte kan "vara med" så många år på jobb inom de zonerna.

Plus alla andra "försvårande" regler som gäller för lastbilar och dess påbyggnader som måste uppfyllas / följas...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

pinch (trådstartaren)

#6 » 23:00:57, 17-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Miljözonerna gäller för alla arbetsmaskiner här i stockholm iallafall.
Användarvisningsbild
pinch
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:58:09, 03-03-2006
Ort: Stockholm / Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Chrysler Voyager 2007 CRD
Svedala Arbrå DS-6 1974

baklastare642

#7 » 00:10:24, 18-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sharky skrev:Bild

Typ en sådan här menar du nog. Liebherr har en drive i norra Sverige där det är längre sträckor att åka. Runt storstäderna är det nog ingen vinst, det mesta köas ju bort. :mrgreen: Sedan är ju fordonsskatten en stor skillnad oxå, en mobilkran är ju ett motorredskap och kostar 1500:-/år. En lastbil är ju betydligt dyrare i skatt. :razz:

/Peter


Borde den inte klassas som en mobilkran, även om den är baserad på en lastbilschassi? Eller rättare sagt, borde kunna reggas som en mobilkran, dvs motorredskap?
Senast redigerad av baklastare642 00:11:42, 18-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Fredrik_

#8 » 00:19:41, 18-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

..och som motoredskap får den gå max 50, så var vi tillbaks på ruta 1..

Färdskrivare lär nog vara krav.
Vet att de rena betongpumparna kör med skriftlig dispens för resp bil.
(Godkända skrivare sitter i, men behöver ej användas!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

baklastare642

#9 » 00:23:43, 18-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:..och som motoredskap får den gå max 50, så var vi tillbaks på ruta 1..

Färdskrivare lär nog vara krav.
Vet att de rena betongpumparna kör med skriftlig dispens för resp bil.
(Godkända skrivare sitter i, men behöver ej användas!)


Nja, de får framföras med max 50 km/h, men de får gå fortare, om jag inte är helt fel ute... På motorvägen ligger de och brummar i 70+ km/h.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Sharky

#10 » 18:30:31, 18-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, de får framföras med max 50 km/h, men de får gå fortare, om jag inte är helt fel ute... På motorvägen ligger de och brummar i 70+ km/h.


Nej de kan gå fortare men får inte. Jämför med en bil, den kan gå fortare men får inte åka fortare än hastighetsbegränsningen. :driver:

/Peter
Sharky
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:11, 22-05-2010
Ort: Sollentuna
Maskintyp: Kran
Maskin: Grove GMK 6300L

pinch (trådstartaren)

#11 » 19:49:26, 18-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte hjälpa det , men jag tycker att dom ser s**tläckra ut ! :eat:
Jag skulle kunna tänka mig att :driver: en sådan.
Någon som vet hur dom ligger i pris jämfört med motsvarande AT kran ?
Användarvisningsbild
pinch
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:58:09, 03-03-2006
Ort: Stockholm / Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Chrysler Voyager 2007 CRD
Svedala Arbrå DS-6 1974

ROLF DAHLBERG

#12 » 23:44:58, 26-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var på lieherr och hämtade min ltr 1100 så pratade vi om dom kranar som är monterade på en lastbil och dom gå nog inte att regga som lastbil i svedala för dom har för höga axel tryck och sedan har dom inte någon styrning på bak axlarna .
så dom blir nog klumpiga att ta sig fram på byggena med.
Och skatten är en bidragande osak till att det inte finns i svedala.
Sedan finns det kranar på lastbilschassi i svedala men dom kom från
BJÖRN kranar och regade som motorredskap.
HAETT ROFFE
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

Thomas "Vasa"

#13 » 22:13:11, 27-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinvänner !

Jag jobbade på ett kranföretag på mitten/slutet av 1980 talet . Hur många AT-kranar el RT-kranar fanns det då ? Hur många KATO kranar på "truckchassi" utan styrning bak , krabbstyrning fanns det då ? Jovisst fanns det ngr AT-kranar men vilka var "bread and butter" maskinerna ? KATOS fyrhjulingar fanns det ju oxå . Behövs verkligen det AT-kranar för alla lyft ? Och innan ni halshugger Mig för att Jag inte kör kran utan "bara" betongpump så kommer man långt ut i skiten och hittar en uppställningsplats utan allhjuls-styrning. Det finns kranägare i detta land som gärna ser att kranar på lastbilschassi blir godkända i Sverige , pga mkt mindre kostnad i däck och service av chassi . Jag säger inte att alla kranar skall vara på lasbilschassi men det finns AT-kranar som knappt lämnat asfalten , möjligen kört på ngt krossmaterial .

Mvh Vasa
Thomas "Vasa"
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:20, 08-03-2009
Ort: Kinna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Betongpump , Putzmeister M46-5 på ett Volvochassi FM400 Euro5 2008:a

hook-er

#14 » 20:39:05, 09-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här halshugger vi ingen Vasa! Här är vi en enda stor familj :grin:

Jag tror diskussionen handlar lite om det behövs dessa kranar när dagens AT-kranar är så fina på både väg och terräng.
Lite handlar väl om dispenser och kunna köra med motvikterna på chassit också, men jag håller med dig, har man en truckchassikran så anpassar man sig. Detta kanske gör att man måste tacka nej till en del jobb. Har faktiskt varit med vår firma på ett jobb där truckkranen fick vända och vi fick ta dit en terrängare pga. styrningen.

/Lasse
Användarvisningsbild
hook-er
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:29, 29-12-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Kran
Maskin: Grove GMK 3055 - 2008:a

kattsnor

#15 » 11:33:43, 16-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ju ingen höna hängande i min bom men att säga att lastbils chassin tar sig fram sämre är nog att ta i, jag har vart på ställen med dålig mark och använder man huvudet innan man gasar ut så brukar det funka fint, och byggen finns det oftast maskiner som kan flytta på saker som står i vägen om det är så ont om plats.

våra liftar är reggade som arbetsredskap= låg skatt och slipper färdskrivare..fast dom är ej spärrade till 50, ingen från våran firma som blivit stoppad för att hålla 70-90 på motorväg,tycker själv att hålla 50 på E4an skulle göra mer onödiga köer och inbromsningar.
lastbilen är ju ändå byggd för 90,men mobilkran i samma fart kan inte vara trevligt att köra :dancing_geek:
BINSELL AB
kattsnor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:03, 02-03-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Lastbil
Maskin: liebherr ltm


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se