Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Hur räknas Tonmeter ut ?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

kattsnor

11:15:23, 16-02-2011

Undrar hur man räknar ut antalet tonmeter på kranar.
någon som kan förklara bra ?
BINSELL AB



Hansborg

12:06:44, 16-02-2011

Som exempel.

1 ton meter = (lyfter) 1000kg på 1 meters längd
4 ton meter = (lyfter) 4000kg på 1 meters längd

Har kranen längre bom än 1m... tex. 4m blir det...
1tm delat på 4m =0,25t ute på 4m
eller 4tm delat på 4m =1,0 ton ute på 4m

Sedan finns det brutto eller netto.. vilket medräknas bommens vikt,,
mitt ex är brutto.

Hoppas det blev rätt nu :mrgreen:

kviåsen

13:24:55, 16-02-2011

Då skulle min gamla fassi 36 lyfta 1ton på 36 meter ? Jag har frågat många men aldrig fått något svar. :???:

kattsnor

14:21:31, 16-02-2011

hm..hjärnkontoret kopplar inte riktigt än..
lyfter en 10ton meters kran 1 ton på 10 meter då? sen räkna bort vikten på bomen

din fassi skulle lyfta 36 ton på 1 meter. 3,6ton ? på 10 meter minus egen vikten på bomen,äldre kranar är tyngre..
eller fatta jag fel, :mrgreen:
Senast redigerad av kattsnor 14:24:18, 16-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
BINSELL AB

kviåsen

14:43:51, 16-02-2011

Kanske stämmer enligt data 2615kg 10,45 meter,,,,,

Hansborg

16:52:52, 16-02-2011

lyfter en 10ton meters kran 1 ton på 10 meter då?
enkelt uträknat ( Bruttovikt)

sen räkna bort vikten på bomen
Här blev det lite fel!
Bomviktens vikt gånger längden på bommens jämnviktspunkt..
Låt säga bommen väger 1 ton på 4m (jämnviktspunkt). 1*4 = 4 tonmeter. Dras av från 10tm, 6ton meter kvar att lyfta med.
Är bommen 10m.. blir det 6tm / 10m = 0,6 ton i kranspetsen (nettovikt) :mrgreen:

Sedan för att få lite fart på lyftet behövs det lite mer energi, men sånt kan jag inte räkna :sad:

chrille kran

23:27:28, 20-02-2012

Det är som du skriver last gånger radie = tonmeter och så brukar man räkna bort bommens vikt.

Nån skrev om sin fassi 33, så om du har en 5-6 utskjut i den bommen så är den med all säkerhet under 30 tonmeter i verkligheten.
Det blir lite dekaltrimmning av tillverkaren.

Och tonmeter (newtonmeter som det egentligen är) är ju ett vridmoment som bland annat används inom sjöfarten för att mäta rullningen på ett fartyg.
Där räknar man att en tonmeter är den vridande kraft ett ton gör på en meter hävarm.
Och det blir ju samma på en kranarm.

lennartostman

23:54:55, 20-02-2012

Tonmeter är som ordet säger ton x meter = tonmeter
Här kan man sedan komma in på
Netto tonmeter
och
Brutto tonmeter
Dessutom skall man även ta hänsyn till s.k dynamiska krafter som uppstår då man sänker en last och sedan skall stoppa sänkrörelsen.
Den är en viktig faktor då det gäller kranens eller kanske kranarmens livslängd.
En bra riktningsventil gör att dessa dynamiska tillskottskrafter blir lägre.
Å andra sidan så blir dom högre om ventilen inte klarar av att ta hand om dessa krafter på rätt sätt.
En 'stum' kranarm vill jag påstå får utstå mer 'stryk' än en som är mjukare i rörelserna.

Så då det gäller att avgöra en krans tonmeterklass behöver man bara veta vad den lyfter och vid vilken armlängd. Det ger kranens tonmeter.

Med tanke på vad jag skev tidigare så är det också så att en given kranmodell tex den gamla Hiab 1265 är på ca 12 tonmeter i sitt basutförande, med ett hydraulutskjut.
Man kan dessutom läsa ut att den har en armlängd på 6,5 m med ett utskjut.
Om man förser samma kran med ett utskjut till så har den blivit en 11,5 tonmeters kran.
Därför att Brutto tonmeter är alltid detsamma och netto tonmeter blir då beroende av hur stor egenvikt armsystemet har dvs. hur många utskjut kranen har.
Man skall dessutom tänka på är att räkna in ev. verktyg man monterat i kranspetsen, i kranens last i kranspetsen.
Lasten skall reduceras med vikten på just verktyget.

Dagens kranar bygger på ytterligare parametrar eftersom dom idag även har elektronik som också hjälper till att övervaka så att kranen inte överbelastas. en och samma kran kan idag ha en kapacitet som spänner över ett mycket större område än vad man klarade av för några år sedan.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”