Kompenseringen använder en sk RPH givare, Roll, Pitch and heave, eller på mer svenska : accelerations mätare, givare mäter alltså hur fartyget rör sig i tre dimensioner, tar också i beräkning
bom vinklarna för att veta var kransspetsen befinner sig. så när båten rör sig uppåt på en vågtopp så kör winchen ut wire, kompenserar oxå för rullning.
Kranen kan fler trix som Sealift, då man skall lyfta från en annan båt som oxå rör sig, så kopplar man lasten med slack i slingen, activerar sealift, så förspänner kranen till 1 ton på kroken, och kommer då alltid hålla 1 ton oavsett hur båtarna rör sig inbördes, fram till
kran föraren ser att den andra båten är på en vågtopp, då tar han bara tag i joysticken, så kopplas kranen till normal mode.
Finns även en mode som kallas suctionlift, om man skall lyfta ett föremål från botten som kanske sitter fastsuget i botten leran, så använder man förspänning(auto tension), då kan man "maxa" kranen utan risk för överbelastning.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar