Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Offshore kran

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kranar och skyliftar här

Klas Kraft (trådstartaren)

#1 » 19:45:34, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hoppas att även lite fartygs kranar är välkomna här

Den är av typen AHC Nuckle boom, dvs aktivt vågkompenserande stelarms kran.

Utrustad med 3000m wire på huvud winchen och 300m på sekundär winchen

Klarar att hålla kroken stilla relativ havs botten max +-5cm!

Lyfter 50 T, dock bara ca 12 T från 3000m djup pga egen vikten av wiren.

Total effektbehov ca 1100 Kw vid compensering. tror det är 5m3 hydraul olja tanken...
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70



bm1113

#2 » 19:49:20, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se är den på en Offshore bogserbåt eller ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Klas Kraft (trådstartaren)

#3 » 20:00:33, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den sitter på en ROV båt. Dvs fjärrstyrda miniubåtar.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

bm1113

#4 » 20:09:15, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JD400

#5 » 20:50:32, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur funkar vågkompenseringen? Kompenserar den uppåt/nedåt gående rörelser då på något sätt och hur sker i så fall det? :klia:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

ErikPetersson

#6 » 21:24:36, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en stadig pjæs. Vart ær det før någonstans bilden ær tagen? Norge?
Vart går dendær oftast? Ær sjælv på supply och har sett nån liknade i Peterhead några gånger.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Torpöbo

#7 » 21:48:32, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går åt våg kompensering ( heave kompensering) om man tex ska lyfta nått från en båt som rör sig 3 meter i höjdled upp på en oljeplattfrorm som inte rör sig. Dock så finns det plattformar utan o då vill det till att kranföraren håller tungan rätt i munnen när man ska koppla för lyft.
Senast redigerad av Torpöbo 22:53:22, 19-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

ja-bond77

#8 » 22:09:08, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur styrs den funktionen? Är det via gyroskop eller? :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#9 » 22:13:35, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett gyro känner vinkelförändringar, ex vis att båten rullar fram- och tillbaks pga vågor.
Men det kan inte känna höjdförändringar. Låt oss säga att det kommer en våg som är så "lång" att fartyget höjer/sänker så kan gyrot endast känna de vinkelförändringar som rimligen uppstår i början/slutet av vågen. Men det kanske räcker?

GPS?

Såna där givare som känner acceleration? Dom kan ju registrera minsta lilla rörelse i höjdled.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Klas Kraft (trådstartaren)

#10 » 22:45:34, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompenseringen använder en sk RPH givare, Roll, Pitch and heave, eller på mer svenska : accelerations mätare, givare mäter alltså hur fartyget rör sig i tre dimensioner, tar också i beräkning bom vinklarna för att veta var kransspetsen befinner sig. så när båten rör sig uppåt på en vågtopp så kör winchen ut wire, kompenserar oxå för rullning.

Kranen kan fler trix som Sealift, då man skall lyfta från en annan båt som oxå rör sig, så kopplar man lasten med slack i slingen, activerar sealift, så förspänner kranen till 1 ton på kroken, och kommer då alltid hålla 1 ton oavsett hur båtarna rör sig inbördes, fram till kran föraren ser att den andra båten är på en vågtopp, då tar han bara tag i joysticken, så kopplas kranen till normal mode.

Finns även en mode som kallas suctionlift, om man skall lyfta ett föremål från botten som kanske sitter fastsuget i botten leran, så använder man förspänning(auto tension), då kan man "maxa" kranen utan risk för överbelastning.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

JD400

#11 » 23:14:26, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka krafter det måste vara frågan om! Jag menar, om den kompenserar genom att hela tiden kör in och ut wire beroende på sjögången, och jag kan tänka mig att det måste gå rätt fort också för att hänga med. Men det kanske är rätt begränsad sjögång som man klarar av? Man gör väl inte dessa operationer i halv storm gissar jag...?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Klas Kraft (trådstartaren)

#12 » 23:26:39, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag kommer ihåg rätt so är gränsen ca 6 m vågor, mest beroende på vågperioden,"snabbare" vågor gör att inte winchen hinner med..

Och det är stora krafter ja, vikten på kranen från däck och upp är 160 ton, så det är mycket plåt.....
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft (trådstartaren)

#13 » 00:18:43, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en kran till. Tror att det är en Diesel driven Moellven kran.
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft (trådstartaren)

#14 » 00:27:10, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en bamse till kran 14000t i tamdenlyft....
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

ErikPetersson

#15 » 01:06:16, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detdär e ju Saipen 7000, den körde körde vi förbi med mobbåten på väg in till Stavanger i höstas då den låg till kaj. Den var även ute och lyfte på en hel plattform på plats vid en av plattformaran vi går till. En riktig koloss!
Svårt å tro att den går i över 9 knop (enligt Wikipedia då)
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se