Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

En manöverteknisk fråga. (fordonsmonterad kran)

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

Hampe (trådstartaren)

#1 » 16:08:37, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu läser jag en 50 poängs krankurs på gymnasiet. I vårt studiehäfte har följande fråga dykt upp;

"Om överlastskyddet aktiveras när du är i färd med att lyfta upp byggmaterial på ett tak, hur tar du dig ur situationen?"

Denna fråga behandlas inte alls i boken och tyvärr är jag lite för nyfiken för att vänta på att fråga läraren. Så om nån här vet svaret på detta kan man ju delge det. Har ju en viss aning om tänkbara svar, men vet ej exakt hur överlastskyddet fungerar. Skulle gissa på att; "man sänker ner lasten igen lugnt och stilla". Men ifall "skyddet" låser kranen helt fungerar ju inte detta.

Så som sagt tacksam för svar. :grin:
Pappslöjd på hobbybasis sedan år 2007.
Användarvisningsbild
Hampe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:21, 04-07-2011
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM440 m.fl.
Volvo L60G
Volvo BM L90
John Deere 2250
Volvo T24 (startar inte, men finns på gården)
Stiga Park Comfort



Holger

#2 » 16:10:14, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fram till den tidpunkt där skyddet utlöstes var ju allt ok. Så det är bara att göra samma rörelse tillbaka eller?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Hampe (trådstartaren)

#3 » 16:12:25, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Fram till den tidpunkt där skyddet utlöstes var ju allt ok. Så det är bara att göra samma rörelse tillbaka eller?


Tack för snabbt svar. :thumme:

Låter faktisk riktigt vettigt.
Nån som har annan idé? :grin:
Senast redigerad av Hampe 16:13:08, 03-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Pappslöjd på hobbybasis sedan år 2007.
Användarvisningsbild
Hampe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:21, 04-07-2011
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM440 m.fl.
Volvo L60G
Volvo BM L90
John Deere 2250
Volvo T24 (startar inte, men finns på gården)
Stiga Park Comfort

Fredrik_

#4 » 16:25:37, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller att tänka till VILKA rörelser som minskar momentet!!
Ren 'sänkning' ger ju tex oftast en cirkelrörelse som ger ökat avstånd för tyngdpunkten..
Höjning däremot ger då minskning :uupps:

Sedan finns det olika knapptryckningar för olika fabrikat när inget annat fungerar..

Som sagt, meningen är nog att du ska tänka till och studera belastningsdiagrammet!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bm1113

#5 » 16:26:44, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag kanske inte är rätt att svara men fungerar montro utskjuten när det låser i sådana fall borde det ju gå att dra in dom mer så kommer ju lasten närmare och kran blir starkare enligt hävstångsprincipen senan bara sänka ned och ta lite mindre last
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kattsnor

#6 » 19:17:41, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

resa bommen är nog bäst för då får du in lasten närmare centrum
BINSELL AB
kattsnor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:03, 02-03-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Lastbil
Maskin: liebherr ltm

Hampe (trådstartaren)

#7 » 19:22:35, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kattsnor skrev:resa bommen är nog bäst för då får du in lasten närmare centrum


Okej, men sen då? Jag menar lasten är ju fortfarande uppe bland skyarna. :razz:
Pappslöjd på hobbybasis sedan år 2007.
Användarvisningsbild
Hampe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:21, 04-07-2011
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM440 m.fl.
Volvo L60G
Volvo BM L90
John Deere 2250
Volvo T24 (startar inte, men finns på gården)
Stiga Park Comfort

Fredrik_

#8 » 19:31:56, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt..
Studera belastningsdiagramet på kranen och hur det ser ut runt lasten så får du välja rörelser som minskar momentet!
Utsjutet innåt är ju ett ypperligt förslag, om det inte är något ivägen där :grin:
Vad som blir rätt beror på de olika delarnas vinklar när det bryter..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#9 » 20:06:45, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Steg 1. borde väl vara att inte hamna i den situationen (men det har väl alla som "kranat" gjort MÅNGA gånger...), alltså ha koll på vad lasten väger och kranens kapacitet.

Annars gäller det att ha koll på överlast varningen (om sådan finns).
Och när det larmar så är det avlastande manöver som gäller i första hand så att belastningen inte ökar och får kranen att gå i skyddsläge och ev. blockering.

Hampe, vad får du ut efter avklarad kurs (intyg, förarbok, förarbevis och isf. till vad och storlek)?
Fick själv ut mitt kranförarbevis gällande för fordonsmonterad kran under 18 t/m efter att skickat in intyg på tillr. många "krantimmar", men det är många år sen nu.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hampe (trådstartaren)

#10 » 20:42:03, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Hampe, vad får du ut efter avklarad kurs (intyg, förarbok, förarbevis och isf. till vad och storlek)?


Jag kommer att få ut förarbevis för fordonsmonterade kranar på upp till 18 tonmeter.
Pappslöjd på hobbybasis sedan år 2007.
Användarvisningsbild
Hampe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:21, 04-07-2011
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM440 m.fl.
Volvo L60G
Volvo BM L90
John Deere 2250
Volvo T24 (startar inte, men finns på gården)
Stiga Park Comfort

Jonas A

#11 » 08:13:59, 05-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På många fabrikat låser överlastskyddet alla funktioner förutom utskjut IN.

Det svåra är att ofta är det något på t.ex byggnaden som är i vägen för att dra in utskjutet. På många kranar finns det "knep" för att komma loss efter en sådan händelse.

Men jag vet att det hänt att man varit tvungen att avlasta kranen t.ex genom att dellossa lite av lasten när föraren försökt tvinga kranen utanför gränserna och den har låst sig totalt.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

corre

#12 » 09:17:42, 05-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man förutsätter vettig uppallning på backen, hur mycket marginal har överlastskyddet?
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#13 » 09:59:48, 05-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har redan fått vettiga svar. Så det avstår jag ifrån.
Men kan berätta hur jag gjorde när jag skaffat teleskoplastare på 80-talet. Då fanns inga givare som låste maskinen vid överlast. så för att få lite känsla för gränserna så gjorde jag lite praktiska försök med olika standardlaster, rundbal, gödselpall, foderpall.
Börja längst in och skjut ut horisontellt drygt decimetern ovanför backen tills maskinen tippar över. Midjebälte på! Det blir en väldig skjuts i en fjädrad stol när vinkeln ändras. :uupps:
Efter lite inlärning så hade jag inga problem med överraskningar med tyngdpunktsförskjutningar.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Tadano-Rickard

#14 » 10:59:41, 08-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När överlastskyddet slår till får du bara göra momentminskande rörelser. På en mobilkran med teleskopbom är det:
Fira winch
bomhöjning
teleskop in
På vissa kranar med vinkelgivare på svängen och stödbenslängd inkopplat på vågen kan det även hjälpa att svänga kranen till ett område där du har längre stödben(om du kör med ett eller flera ben som inte är helt utskjutna).

Vissa kranfabrikat kör med en knapp du måste trycka på innan du kan resa bommen vid en överlast situation. Mitt kranmärke har det bara på de senaste modelllerna med EN13000.

Sen har ju de flesta kranarna en "magisk nyckel" som man kan använda. :)
MVH
Rickard Camp
Servicetekniker på Tadano Sverige
Användarvisningsbild
Tadano-Rickard
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:28, 18-07-2011
Ort: Göteborg
Maskintyp: Kran
Maskin: Tadano mobilkranar

Hampe (trådstartaren)

#15 » 19:03:54, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hampe skrev:
Jag kommer att få ut förarbevis för fordonsmonterade kranar på upp till 18 tonmeter.


Passar på att dementera tidigare påstående:

Efter avslutad kurs får vi ut ett utbildningsintyg + förarbok och ingenting annat.
Dock för tidigare nämnda max 18 tonmeter + alla timmerkranar. :grin:

Missuppfattningen hade sin grund i otillräcklig info... :vissla:
Senast redigerad av Hampe 19:05:57, 21-01-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Pappslöjd på hobbybasis sedan år 2007.
Användarvisningsbild
Hampe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:21, 04-07-2011
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM440 m.fl.
Volvo L60G
Volvo BM L90
John Deere 2250
Volvo T24 (startar inte, men finns på gården)
Stiga Park Comfort


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se