Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Hur fungerar bommen?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

PellePop (trådstartaren)

#1 » 11:51:00, 15-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har letat runt på internet efter ett svar på denna fråga men inte lyckats. Så då tänkte jag att någon här kanske vet…

Hur fungerar mekaniken som fäller ut teleskoparmen på t.ex. en mobilkran? Det är ett antal ”rör” som är istuckna i varandra. Inga rörliga delar på utsidan.

Är där en lång hydraulisk kolv på insidan? Det verkar ganska orimligt med tanke på all olja som skulle gå åt… Är där ett ”wire spel” som drar ut sektionerna, borde det inte trassla till sig…
Tacksam för svar och gärna någon bild.
PellePop
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:09, 15-12-2011



Tadano-Rickard

#2 » 13:17:36, 15-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en del olika konstruktioner. De vanligaste som används på mobilkranar idag är:

Telematic(även kallat plockbom, knuffebom), är när du endast har en teleskopcylinder i bommen. Cylindern knuffar ut ett steg, låser fast det med hydrauliskt styrd plunch(ar), låser upp cylindern. Cylindern åker tillbaka, låser fast sig i nästa bomsteg, låser upp bomsteget, kör ut steget, låser fast det med de hydrauliska pluncharna. För att köra ihop bommen görs detta i omvänd ordning. Denna typen av konstruktion blir allt vanligare. Används mest på större kranar. Fördelen är att du får bättre lyftvärden pga den låga vikten i bommen. Nackdelen är att det tar lite längre tid att teleskopera.

Sen finns det bommar med flera cylindrar i sig. T ex 3 cylindrar för att skjuta ut 3 steg. Finns även varianter med dubbelkolvar som skjuter ut 2 steg i olika omgångar. oljan går oftast igenom en cylinder och vidare till nästa. Fördelen med dessa är att smidigheten. Man kan köra ut steg i vilken ordning man vill. Nackdelen är att bommen blir TUNG. Flera cylindrar och mycket olja långt ut i bommen.

Det finns även bommar med flera cylindrar och med vissa steg ihopkopplade med wire. Du änvänder en cylinder för att köra ut 2 eller 3 steg samtidigt. Går fort och sparar lite vikt. Kräver mer underhåll däremot. Wire är en slitagedel.

Sen finns det även bommar med låsningsplunch på ett steg. ibland yttersta och ibland innersta. Ibland är det tryckluftsstyrda och ibland hydrauliskt. Finns en hel del olika koncept helt enkelt.
MVH
Rickard Camp
Servicetekniker på Tadano Sverige
Användarvisningsbild
Tadano-Rickard
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:28, 18-07-2011
Ort: Göteborg
Maskintyp: Kran
Maskin: Tadano mobilkranar

Tadano-Rickard

#3 » 13:19:49, 15-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en video där du ser hur en telematic fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MVH
Rickard Camp
Servicetekniker på Tadano Sverige
Användarvisningsbild
Tadano-Rickard
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:28, 18-07-2011
Ort: Göteborg
Maskintyp: Kran
Maskin: Tadano mobilkranar

PellePop (trådstartaren)

#4 » 14:08:22, 15-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar. Nu slipper jag sitta och grunna på det! :thummar:
PellePop
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:09, 15-12-2011

Holger

#5 » 14:15:09, 15-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Rickard!
:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ja-bond77

#6 » 16:59:34, 15-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I skogskranar använder man också rullkedjor till ena teleskopsektionen på stickan. Förekommer det på kranar eller är det enbart vajer där sådan funktion finns? Och slitage på vajer kontra rullkedja i en sådan tillämpning?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

skruffse racing

#7 » 14:10:05, 28-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tadano-Rickard skrev:Nackdelen är att det tar lite längre tid att teleskopera.



Sedan kan du inte köra bommen ut och in vid körning, dvs när du kört ut bommen så kan du inte ångra dig om det väger mer.

Detta är en nackdel då man lyfter under tex en plattform där det är trångt och använder utskjuten i bommen för att lyfta.
Användarvisningsbild
skruffse racing
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:36, 12-05-2006
Ort: Ljungskile

Tadano-Rickard

#8 » 15:02:07, 28-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

skruffse racing skrev:
Tadano-Rickard skrev:Nackdelen är att det tar lite längre tid att teleskopera.



Sedan kan du inte köra bommen ut och in vid körning, dvs när du kört ut bommen så kan du inte ångra dig om det väger mer.

Detta är en nackdel då man lyfter under tex en plattform där det är trångt och använder utskjuten i bommen för att lyfta.


Jodå med Tadano FAUN går det! Däremot vet jag att det finns andra kranfabrikat där det inte fungerar.
MVH
Rickard Camp
Servicetekniker på Tadano Sverige
Användarvisningsbild
Tadano-Rickard
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:28, 18-07-2011
Ort: Göteborg
Maskintyp: Kran
Maskin: Tadano mobilkranar


Återgå till Kranar och liftar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se