Det finns en del olika konstruktioner. De vanligaste som används på mobilkranar idag är:
Telematic(även kallat plockbom, knuffebom), är när du endast har en teleskopcylinder i bommen. Cylindern knuffar ut ett steg, låser fast det med hydrauliskt styrd plunch(ar), låser upp cylindern. Cylindern åker tillbaka, låser fast sig i nästa bomsteg, låser upp bomsteget, kör ut steget, låser fast det med de hydrauliska pluncharna. För att köra ihop bommen görs detta i omvänd ordning. Denna typen av konstruktion blir allt vanligare. Används mest på större kranar. Fördelen är att du får bättre lyftvärden pga den låga vikten i bommen. Nackdelen är att det tar lite längre tid att teleskopera.
Sen finns det bommar med flera cylindrar i sig. T ex 3 cylindrar för att skjuta ut 3 steg. Finns även varianter med dubbelkolvar som skjuter ut 2 steg i olika omgångar. oljan går oftast igenom en cylinder och vidare till nästa. Fördelen med dessa är att smidigheten. Man kan köra ut steg i vilken ordning man vill. Nackdelen är att bommen blir TUNG. Flera cylindrar och mycket
olja långt ut i bommen.
Det finns även bommar med flera cylindrar och med vissa steg ihopkopplade med wire. Du änvänder en cylinder för att köra ut 2 eller 3 steg samtidigt. Går fort och sparar lite vikt. Kräver mer underhåll däremot. Wire är en slitagedel.
Sen finns det även bommar med låsningsplunch på ett steg. ibland yttersta och ibland innersta. Ibland är det tryckluftsstyrda och ibland hydrauliskt. Finns en hel del olika koncept helt enkelt.