Sida 1 av 1

Hur fungerar bommen?

InläggPostat: 11:51:00, 15-12-2011
av PellePop
Hej
Har letat runt på internet efter ett svar på denna fråga men inte lyckats. Så då tänkte jag att någon här kanske vet…

Hur fungerar mekaniken som fäller ut teleskoparmen på t.ex. en mobilkran? Det är ett antal ”rör” som är istuckna i varandra. Inga rörliga delar på utsidan.

Är där en lång hydraulisk kolv på insidan? Det verkar ganska orimligt med tanke på all olja som skulle gå åt… Är där ett ”wire spel” som drar ut sektionerna, borde det inte trassla till sig…
Tacksam för svar och gärna någon bild.

Sv: Hur fungerar bommen?

InläggPostat: 13:17:36, 15-12-2011
av Tadano-Rickard
Det finns en del olika konstruktioner. De vanligaste som används på mobilkranar idag är:

Telematic(även kallat plockbom, knuffebom), är när du endast har en teleskopcylinder i bommen. Cylindern knuffar ut ett steg, låser fast det med hydrauliskt styrd plunch(ar), låser upp cylindern. Cylindern åker tillbaka, låser fast sig i nästa bomsteg, låser upp bomsteget, kör ut steget, låser fast det med de hydrauliska pluncharna. För att köra ihop bommen görs detta i omvänd ordning. Denna typen av konstruktion blir allt vanligare. Används mest på större kranar. Fördelen är att du får bättre lyftvärden pga den låga vikten i bommen. Nackdelen är att det tar lite längre tid att teleskopera.

Sen finns det bommar med flera cylindrar i sig. T ex 3 cylindrar för att skjuta ut 3 steg. Finns även varianter med dubbelkolvar som skjuter ut 2 steg i olika omgångar. oljan går oftast igenom en cylinder och vidare till nästa. Fördelen med dessa är att smidigheten. Man kan köra ut steg i vilken ordning man vill. Nackdelen är att bommen blir TUNG. Flera cylindrar och mycket olja långt ut i bommen.

Det finns även bommar med flera cylindrar och med vissa steg ihopkopplade med wire. Du änvänder en cylinder för att köra ut 2 eller 3 steg samtidigt. Går fort och sparar lite vikt. Kräver mer underhåll däremot. Wire är en slitagedel.

Sen finns det även bommar med låsningsplunch på ett steg. ibland yttersta och ibland innersta. Ibland är det tryckluftsstyrda och ibland hydrauliskt. Finns en hel del olika koncept helt enkelt.

Sv: Hur fungerar bommen?

InläggPostat: 13:19:49, 15-12-2011
av Tadano-Rickard
Här är en video där du ser hur en telematic fungerar.

Sv: Hur fungerar bommen?

InläggPostat: 14:08:22, 15-12-2011
av PellePop
Tack för ditt svar. Nu slipper jag sitta och grunna på det! :thummar:

InläggPostat: 14:15:09, 15-12-2011
av Holger
Tack Rickard!
:thummar:

Sv: Hur fungerar bommen?

InläggPostat: 16:59:34, 15-12-2011
av ja-bond77
I skogskranar använder man också rullkedjor till ena teleskopsektionen på stickan. Förekommer det på kranar eller är det enbart vajer där sådan funktion finns? Och slitage på vajer kontra rullkedja i en sådan tillämpning?

Re: Sv: Hur fungerar bommen?

InläggPostat: 14:10:05, 28-12-2011
av skruffse racing
Tadano-Rickard skrev:Nackdelen är att det tar lite längre tid att teleskopera.



Sedan kan du inte köra bommen ut och in vid körning, dvs när du kört ut bommen så kan du inte ångra dig om det väger mer.

Detta är en nackdel då man lyfter under tex en plattform där det är trångt och använder utskjuten i bommen för att lyfta.

Re: Sv: Hur fungerar bommen?

InläggPostat: 15:02:07, 28-12-2011
av Tadano-Rickard
skruffse racing skrev:
Tadano-Rickard skrev:Nackdelen är att det tar lite längre tid att teleskopera.



Sedan kan du inte köra bommen ut och in vid körning, dvs när du kört ut bommen så kan du inte ångra dig om det väger mer.

Detta är en nackdel då man lyfter under tex en plattform där det är trångt och använder utskjuten i bommen för att lyfta.


Jodå med Tadano FAUN går det! Däremot vet jag att det finns andra kranfabrikat där det inte fungerar.