Sida 1 av 1

Palfinger 21000

InläggPostat: 23:29:24, 22-05-2012
av andy81
Hej. Någon som är duktig eller har erfarenhet av att fixa med utskjut på en palfingerkran från 2002.
Första utskjutet har börjat väsnas något fruktansvärt när man kör det in och ut. Smörja med fett hjälper inte många minuter förän det börjar igen. Antar att det sitter någon typ av glidplattor eller liknande i stickan. Går dessa att byta ut i så fall hur? Måste alla utskjuten demonteras för det ska gå att komma åt dem??
Börjar bli samma fenomen när det gäller svöngen vid kranfoten. (använder vanligt entreprenadfett som e ganska tunnt, kan det bero på detta?)

Hur länge ska batterierna vara på en scanreco radio? Köppte nya för mindre än ett år sedan men nu varar dom bara under ca 5 min körning innan dom tar slut. Kan det vara laddaren som inte fungerar som den ska. Den gröna charge dioden lyser men börjar aldrig att blinka då batteriet borde vara fulladdat.

Tacksam för hjälp / Andreas

InläggPostat: 20:59:34, 23-05-2012
av Fredrik_
Brukar vara glidplattor, av någon form av plastmaterial.
Ska nog normalt gå torra.. (Kan behövas liite när det är nytt och målat..
Gissar att det kan bero på att de är slitna. Självklart bytbart. Troligtvis med hjälp av lirkande och finurlighet..

Har laddaren konstantström?!? dvs även med nyckel av. Funkar det rätt borde batterierna hålla några år iallafall. (Minns inte hur det ser ut, men om du har möjlighet att lirka dit så du kan mäta spänningen kan det ge svar.
'Låna ut'/byta batteri till någon annan för laddning..


Några tankar och idéer..

InläggPostat: 21:11:56, 23-05-2012
av Jevlar
Det sitter glidplattor och de kan bytas rätt enkelt om jag inte minns fel, var några år sen jag gjorde det.

Likadant i kranfoten, sitter stora plastbussningar och går de torra sliter de ut sig på nolltid o sen är du metall mot metall o det blir inte billigt.

Vanligt fett funkar inte, köp nåt segt gucka istället så det hänger kvar på utskjuten, köra dom torra funkar väl för de som glider runt med monsterkranar o knappt har styrfart på kran när de väl använder den, ska man lossa 45pall o vill hem innan kvällen så är det fett som gäller.........

Sv: Palfinger 21000

InläggPostat: 14:00:31, 24-05-2012
av andy81
Jag tackar för svaren. All ide att försöka byta fett då antar jag. Kör mest med skopa så utskjuten används ofta och länge, sen e det inte den optimala miljön med grus och skit som fastnar i fettet. Ni som bytat tidigare minns ni hur man ska gå tillväga? Måste man lossa alla kolvar och slang till utskjuten och ta dän dom för att komma åt innuti stickan? Tacksam för svar, onödigt att pilla sönder mer än nödvänligt.

Beträffande radion så testade jag med ett nytt batteri. Sögs ut på ca 15 minuters krankörning. Konstigt då jag har andra bilar där batteriet varar flera timmar.

Sv: Palfinger 21000

InläggPostat: 22:52:14, 31-05-2012
av lennartostman
Palfingers utskjut skall smörjas annars går dom för tungt och cylindrarna orker inte dra in dom.
Vad jag vet så skall en scanreco kunna arbeta en hel dag på en laddning.
Jag tror att man skall se till att stänga av styrningen då den inte används. Dvs. på den knapp som sitter på manöverdonet alltså, inte hela systemet. Så gör man på Hiab och jag tror inte det är annorlunda på en PF.