Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Yrkesbevis till grävmaskin ett måste??????

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera utbildning här

samju (trådstartaren)

#1 » 19:15:16, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

denna tråd får väl duga, kan ju inte vara felplacerad iaf.

jag jobbade min andra dag idag på nma (nordiska markanläggningar)
har börjat där lite ju och har grävt en rörgrav för 400 rör som träning (för att få in känslan på rototilt å så, första gången jag grävde med sådan igår).
tanken är att jag ska dränera en massa hus sen med en case 50 (nu körde jag göransons 65)
aja nog om det

sedan så var det så att idag då jag åkte med den som jag för dagen arbetade med så pratade vi lite om grävmaskiner å så berättade han om när han tog sitt yrkesbevis för många år sedan
så frågade han mig hur jag hade det med förarbok (det är väl förarbok till 4000 timmar lr nåt)

jag sa att jag inte hade nån. å han sa att det va man tvungen att ha

jag har fattat det som att detta är något frivilligt som man med fördel kan skaffa (för att lättare få jobb etc) men inget måste
men han sa att alla måste ha sånt, även om jag bara kör i min egen firma..


jag förstår ingenting i ämnet, och jag är väl "olaglig" så sätt, och det får jag be om ursäkt för,
men jag visste inget om detta, många har vetat att jag har firma men inget har påpekat detta

så jag undrar om man måste ha yrkesbevis (förarbok), och diskutera gärna varför och länka osv (för när jag gogglar så e det så svårt att hitta)

och vad är det för skillnad på förarbok (som jag fattade det som va ett praktiskt och ett teoretiskt prov) gentemot maskinförarutbildning (eller vad det kallas) som är på 8-10 veckor

måste man gå 10 veckors utbildning för att över huvud taget få gräva?

måste jag skaffa förarbok med en gång (det är väl en nackdel att vänta med för då ar det längre tid att få 4000 timmar)

måste jag genast sluta på denna firma (och med min egen) för att jag inte har förarbok (chefen min har inte påpekat något, men han kanske tog det som självklart att jag har förarbok)

kostar det mycket att skaffa förarbok, och hur gör man det

jag vill inte lägga ner 10000-20000 på en utbildning i en bransch som jag inte vet om jag stannar i (det är kul att gräva och något som jag kanske vill göra en kortare period, eller hela livet, vem vet) men skaffar man sig en utbildning så måste man ju få skäl för den

och 10000 är väldigt mkt pengar för mig, även om det i grävbranschens sammanhang är småpengar (med alla grävmaskiner för miljoner i kontrast) man måste tänka från andra hållet och inse hur mkt pengar det egentligen är, så kom inte och säg att 10000 är lite pengar!


vad händer om det blir kontroll och jag inte har förarbok (yrkesbevis?)

hur ska jag göra


ge förslag på hur min framtid inom denna bransch måste se ut?
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Cubas

#2 » 19:25:50, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Samju!

Det finns lite här på forumet om ämnet läs detta så kanske lite klarnar för dig.

Den stora tråden om förarbevis / körkortsfrågor
Användarvisningsbild
Cubas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:15, 04-07-2007
Ort: Södra
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 290 CL

hafiack

#3 » 19:37:10, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inga som helst lagar på att du ska ha förarbok/yrkesbevis men kunden kan kräva att föraren ska ha detta och då är det givitvis bara att lyda. Försäkringar kan väll vara sådär ?! Men inget jag vet konkret.

Det enda sättet att få förarbok vad jag vet är att gå en utbildning. De finns säkert dom utbildningsföretagen som har en fast utbildningstid men där jag gick så var det helt individuellt anpassat. När du fått boken så är det bara att skriva timmar och när du har fyllt den skickar du in den så får du sen göra ett teoretiskt prov för att få ut en yrkesbevis.

Du har samma "befogenheter" med bok som med yrkesbevis, men man anses som fullt utbildad när du har yrkesbeviset.

Där jag gick så kostade det ca 10 000 kr inkl moms/vecka visst det är mycket pengar inget snack om det men om du går som inhyrd och de kan garantera dig en viss mängd jobb så borde du få in dom pengarna hyffsat snabbt?!
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

Pubben

#4 » 19:45:08, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja
Måste o måste???!!!!njaaa... :/
Det är väl så här att jag faktiskt hört 2 versioner av det hela.
1. Man måste ha förarbok/bevis för allt över 1,5 ton.
2. Man behöver inte ha det egentligen, men ifall olyckan e framme då står man där med arslet i brödrosten liksom.

Förarboken är ju bara ett intyg att man gått en grundutbildning, att man liksom är godkänd för att kunna "framföra jordförflyttande maskiner på ett säkert sätt. Sedan är det en lärlingsperiod på 4.500 timmar (Ca:) innan man får ut förarbeviset. Tror också att man numera skall göra ett branschprov som e rätt gediget.

Tänk så här: Det handlar om säkerhet!!!! Det är en sak att köra bil vilket man behöver ha körkort för. Borde det då inte vara rimligt att ha samma regler för maskiner där både det ena o det andra kan inträffa?? :smile:
Alla beställare (stora) börjar fråga efter förarbok eller bevis och det dröjer inte alltför länge innan hela branschen lär efterfråga det tror och hoppas jag.
Det är ju en säkerhet för alla inblandade, dig själv, gubbarna runt dig, kunden, beställarna etc. etc. Det är också för att inte "Kreti & Pleti) ska kunna komma hur som helst. Samma sak med kraven på maskinerna. Lagkraven kommer öka och gammalt skit kommer inte att få jobba så småningom. Är redan så i Storstäderna, men ute på vischan dröjer det längre innan det slår igenom.

Hoppas du fick några svar i alla fall.
Ett tips: Snacka med arb.givaren att han kan intyga jobb efter utb.tiden så kanske arb.förmedlingen betalar utbildningen. (Han kan intyga i dagsläget men när du e klar kan han säga ändå att han ej kan anställa, de kan ej tvinga honom.) :thumme:

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Glömde säga en sak.
Beroende på var du är på jobb. (Vilken best. o vilken stad) så har jag sett me egna ögon hur beställare säger: Ah, du har ingen förarbok/bevis? Då får du åka härifrån o vi måste ta in en annan. Då spelar det ingen roll hur duktig du är för det har att göra med deras Policy, bara så du vet.
Men som sagt...Det beror helt på var i landet du är på jobb!!
F d. Maskinägare (Cat. M315-01, Huddig 1160-00)
För tillfället endast "knegare" o kör Neuson!
Pubben
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:07, 06-05-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160 - 00

samju (trådstartaren)

#5 » 19:57:40, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej

ja det är väl bra med förarbevis så sätt

för jag förespråkar inte alla som vill "leka" grävmaskinist å är oseriösa.
sånt tar ju sån utbildning bort
jag gillar att det finns såna här utbildningar

men jag är ju seriös utan utbildning..
men jag skall till sommaren skaffa utbildning, om jag väljer att satsa inom detta yrke..

ville mest veta om det va som han sa att man va tvyngen tvungen att ha yrkesbevis

men nu slipper jag sluta iaf.
kan gräva några veckor och kan sedan inse hur kul det är så att jag kan helhjärtat bestämma mig någon gång ;)


tack för snabba svar

Bild Tillägg efter 9 minut(er):

läste lite i en annan tråd att en hade jobbat 3700 timmar i sin förarbok (yrkesbevis vid 4000 timmar ju) å så blev han uppsagd, å ville starta eget
å så undrade han hur det va
såg inget klart svar
så jag undrar också

kan man inte hoppa mellan arbetsgivare och mellan anställd å egen företagare och bara fortsätta skriva sina timmar
lr måste man börja om från 0 så fort man byter jobb lr??

å jag som har egen firma å f-skatt å som eventuellt ska bli anställd i min andra firma (och samtidigt ha egen firma på fritiden med min gamla maskin) å hoppa massa olika. ...

går det inte att göra såå???
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

hafiack

#6 » 20:00:28, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska inte vara några problem överhuvudtaget att växla mellan företag och eget. Enda som gäller är väll att få en ordentlig påskrift på timmarna i boken!
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

Peter.Deremar

#7 » 21:59:59, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det kan vara lite knepigt om man har egen firma. Svårt att tänka mig att man får skriva på sina egna timmar så att säga. Det måste nog vara någon annan som kan intyga och skriva på att man gjort sina timmar.

Vet inte om det går att få någon annan utom den egna firman att skriva på det sen. Men om man jobbar åt något företag så kan ju de säkert skriva på det, blir väl lite värre om man gör en massa jobb åt privatpersoner för jag tror inte de kan skriva på timmarna i boken.
Mitt lilla garageprojekt.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Signaltekniker på järnvägen.
www.pdsignal.se
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Peter.Johansson

#8 » 22:14:20, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke som slog mig var att om man är egenföretagare så bör man väl ändå kunna fylla i sina egna timmar?

Iom att man knappast följer någon lönetrappa eller lärlingslön då man betalar sig själv så kvittar det väl hur han fyller i boken, för då när han/hon har timmarna så ska ju provet avläggas innan man får ut förarbeviset, således kan det ju inte spela någon roll?
Peter.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:42, 28-06-2007
Ort: Umeå/Skärgården
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

hafiack

#9 » 22:21:55, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man jobbar fast åt en annan firma som inhyrd är det ju som ni säger enklast om dom bara skriver under vilket knappast kan vara något problem!?

Vad jag fick veta av utbildningsföretaget jag gick hoss kan iprincip vem som helst skriva på som kan intyga att timmarna är körda. Detta bör tas med en nypa salt men så har jag fått det förklarat.

Peter. J
Din tanke är bra angående lönen tycker jag men ja tror att när man skickar in boken så ska någon annan ha skrivit under på timmarna eftersom kravet är att du faktiskt ska ha kört timmarna och inte bara skrivit in massa timmar. Hur hårt och hur det skulle kunna kollas om det görs överhuvudtaget har jag ingen aning om :???:
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

Robban_C

#10 » 22:21:58, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart kan man inte begära att privatpersoner ska skriva på, hur skulle det se ut? :grin:

Jag har en kollega som tog förarbevis (eller vad det nu heter). Han fick skriva ett prov, sen var det dags för "uppkörning".
Han fick ta sin maskin och slänta av sidan på en kulle. "Ja, det där kan du ju". Sen fick han intyga att han hade kört si och så många timmar i sitt eget företag och sen var det klart. Detta var några år sedan och jag vet inte om det är förändrade regler idag.

Och nej, jag har inget förarbevis. Det har hitintills inte varit något hinder, varken mot privatpersoner eller företag.
Å andra sidan så kör jag rätt krattigt så det är nog ingen som tror att jag har förarbevis. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

hafiack

#11 » 22:24:29, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag har en kollega som tog förarbevis (eller vad det nu heter). Han fick skriva ett prov, sen var det dags för "uppkörning".
Detta var några år sedan och jag vet inte om det är förändrade regler idag.



Vad jag vet så är det ingen praktisk del nu utan endast ett teori prov. Någon som vet med säkerhet? :smile:
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

Pubben

#12 » 22:30:02, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man varit demoförare på volvo som Robban så kan man ju köra maskin. :S
Sen kan jag intyga att du Robban e ett strå vassare angående säkerhetstänket och kunnandet än de flesta anläggare jag stött på.! Du fick de nog i blodet från födseln,:) he he
F d. Maskinägare (Cat. M315-01, Huddig 1160-00)
För tillfället endast "knegare" o kör Neuson!
Pubben
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:07, 06-05-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160 - 00

JohnE

#13 » 13:13:34, 03-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter.Johansson skrev:En tanke som slog mig var att om man är egenföretagare så bör man väl ändå kunna fylla i sina egna timmar?


När jag fick utbildningen så betonade de att någon annan måste skriva under.
Så jag frågade då om jag kunde notera timmarna själv (i och med egen firma) och min fruga/flickvän/kompis kunde intyga :mrgreen: Och visst, det gick bra sa de.
Är ju dock en klar fördel att personen som skriver under har ett litet hum om vad man håller på med, utifall de skulle ta ett stickprov :lmao:


Edit: Robban, har du INTE förarbevis? Och dig har man haft som idol :lmao: :lmao:
:mrgreen: :wink:
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

bm1113

#14 » 16:16:52, 03-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnE skrev:Edit: Robban, har du INTE förarbevis? Och dig har man haft som idol :lmao: :lmao:
:mrgreen: :wink:


Man kör väll inte med en liten plast lapp :lmao: :driver:

var bara tvungen
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Peter.Johansson

#15 » 17:08:49, 03-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men eftersom att boken duger lika bra som beviset så tänkte jag att det spelar ingen roll om man skyndar sig att fylla i eller ej, då man sköter sin egen lön och bestämmer bäst man vill.

Tänkte bara lite fritt.. :)
Peter.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:42, 28-06-2007
Ort: Umeå/Skärgården
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se